علائم، نشانه‌ها و درمان بیماری پارکینسون

انتخاب پرستار سالمند در محدوده شرق تهران

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

ابتلا به برخی بیماری‌ها در افراد سالمند و میانسال بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است. بیماری پارکینسون یکی از این بیماری‌ها است که بر توانایی‌های حرکتی بیمار تاثیر می‌گذارد. علائم بیماری پارکینسون برای فرد،آزاردهنده بوده و با گذر زمان شدیدتر می‌شود. پس از تشخیص بیماری پارکینسون، با یک زندگی سالم و مصرف داروها می‌توان روند پیشرفت آن را کنترل کرد. در این مطلب از موسسه پرستاری زندگی برتر قصد داریم تا به معرفی نشانه های بیماری پارکینسون، درمان بیماری پارکینسون در زنان و مردان و دیگر اطلاعات مربوط به آن بپردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

همه چیز درباره بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease) نوعی بیماری و اختلال مغزی است که بر توانایی‌های حرکتی فرد تاثیر می‌گذارد. در طی این بیماری ساخت و ترشح دوپامین در بخشی از ساقه مغز به نام جسم سیاه کاهش می‌یابد و در نتیجه، انتقال پیام‌های عصبی مرتبط با چگونگی حرکت مختل می‌شود. نشانه های بیماری پارکینسون رفته رفته پیشرفت کرده و حرکت بیمار را سخت می‌کند.

بیماری پارکینسون
بیماری پارکینسون نوعی بیماری و اختلال مغزی است.

این بیماری اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی به نام دکتر جیمز پارکینسون توصیف شد که آن را فلج لرزان نامید. بعدها مشخص شد که لرزش عضلات در همه بیماران وجود ندارد و در نتیجه این بیماری را پارکینسون نامیدند. بیماری پارکینسون در مردان با احتمال 50 درصد شایع‌تر از زنان است اما این بیماری هر دو جنس را درگیر می‌کند. اولین علائم بیماری پارکینسون معمولا در سن 55 تا 60 سالگی بروز می‌کند اما افراد جوان‌تر نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند که بیشتر به علت زمینه‌های ارثی است.

همچنین بخوانید: عدم تحمل لاکتوز و دلایل ایجاد کننده آن

علائم و نشانه های پارکینسون

علائم بیماری پارکینسون با چند نشانه کلی بروز می‌کند که با گذر زمان شدت این علائم بیشتر می‌شود. نشانه های بیماری پارکینسون معمولا در یک سمت بدن بیشتر از سمت دیگر خواهد بود. این علائم اصلی شامل موارد زیر است:

  • کند و سخت شدن حرکت
  • خشکی و سفتی اندام‌ها
  • رعشه یا لرزیدن

برخی از دیگر علائم بیماری ممکن است در افراد مختلف دیده شود اما از علائم اصلی پارکینسون محسوب نمی‌شوند. این علائم شامل صدای یکنواخت و یا لکنت زبان، مشکلات حافظه یا زوال عقل، پوست چرب، دشواری در بلع، بی قراری در خواب و غیره است.

از کجا بفهمیم به پارکینسون مبتلا شدیم؟

با مشاهده علائم احتمالی بیماری، باید بلافاصله به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. پزشک برای تشخیص بیماری پارکینسون روش‌ها و مراحل مختلفی را تجویز می‌کند. به طور کلی می‌توان گفت تشخیص این بیماری به سادگی امکان‌پذیر نیست و گاهی اوقات به زمان زیادی نیاز دارد.

علائم بیماری پارکینسون
با مشاهده علائم احتمالی بیماری، باید بلافاصله به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید

از جمله آزمایش‌های تشخیص بیماری پارکینسون می‌توان به اسکن ناقل دوپامین (DaTscan)، آزمایش خون، تصویربرداری‌های مغزی مانند MRI مغزی و سی تی اسکن اشاره کرد.

همچنین بخوانید: سردرد معمولی و میگرن چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند

روش درمان پارکینسون

متاسفانه برای درمان بیماری پارکینسون روش قطعی وجود ندارد و نمی‌توان بیماری را به طور کامل درمان کرد. البته داروهایی وجود دارند که علائم بیماری را کاهش داده و می‌توانند برای بیمار مفید باشند. داروهای افزایش سطح دوپامین مغزی، داروهای کنترل علائم غیرحرکتی و داروهایی موثر بر عوامل شیمیایی مغز از جمله داروهایی هستند که به تشخیص پزشک تجویز می‌شوند.

آیا بیماری پارکینسون درمان خانگی دارد؟

همانطور که گفتیم برای درمان بیماری پارکینسون روش قطعی وجود ندارد، اما با برخی تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توان به کاهش و کنترل علائم پارکینسون کمک کرد.

  • ورزش‌هایی همچون یوگا را به برنامه روزانه خود اضافه کرده و فعالیت خود را بالا ببرید.
  • رژیم غذایی بر مبنای مواد غذایی سالم تهیه کنید و از مصرف مواد غذایی ناسالم بپزهیزید.
  • دمنوش‌های گیاهی همچون دارچین و زنجبیل و مصرف روغن زیتون برای بیماران پارکینسون مفید است.
  • برنامه دارویی خود را به دقت دنبال کرده و به توصیه‌های پزشک عمل کنید.

طول عمر بیماران پارکینسونی چقدر است؟

همانطور که گفتیم اولین علائم بیماری پارکینسون در حدود 60 سالگی ظهور می‌کند. طبق آمار، بیماران مبتلا به پارکینسون بین 10 تا 20 سال پس از ابتلا به بیماری زنده می‌مانند. در حقیقت می‌توان گفت امید به زندگی در این بیماران چندان کم نیست و احتمالا تا 70 یا 80 سالگی عمر می‌کنند.

پرستاری از بیمار مبتلا به پارکینسون

در این مطلب به معرفی علائم بیماری پارکینسون در زنان و مردان پرداختیم و این بیماری را معرفی نمودیم. یکی از نکات مهم درباره مبتلایان به بیماری پارکینسون به ویژه در سالمندان، لزوم مراقب از آن‌ها است. این بیماران برای انجام برخی فعالیت‌های روزانه خود به کمک دیگران نیاز دارند و افراد خانواده باید توجه بسیاری به این بیماران داشته باشند. با توجه به اینکه اعضای خانواده به دلیل مشغله‌های زندگی نمی‌توانند به طور مداوم مراقب بیمار خود باشند، بهترین راه کمک گرفتن از یک پرستار سالمند است. موسسه خدمات پرستاری زندگی برتر آماده است تا بهترین پرستاران سالمند و بیمار را برای مراقبت از عزیزان شما اعزام کند. این مرکز با پرستاران حرفه‌ای همکاری داشته و کلیه تاییدیه‌ها را دریافت کرده است.

پرستاری از بیمار مبتلا به پارکینسون اصلا کار راحتی نیست و واقعا نیاز به مهارت ویژه دارد و نیازمند مراقبی است که سال ها تجربه داشته باشد در این زمینه و دوره های پزشکی دیده باشد.

سخن پایانی

در این مقاله از زندگی برتر به نشانه ها و درمان بیماری پارکینسون در ابتلا به برخی بیماری‌ها در افراد سالمند و میانسال که بیشتر از دیگر گروه‌های سنی است اشاره کرده ایم و بیماری پارکینسون یکی از این بیماری‌ها است که بر توانایی‌های حرکتی بیمار تاثیر می‌گذارد و در این مطلب  سعی کردیم کامل به آن بپردازیم. شما عزیزان می‌توانید برای اعزام پرستار بیمار و سالمند با مشاورین مرکز در تماس باشید.


سوالات متداول

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون نوعی اختلال مغزی است که در اثر کاهش تولید دوپامین در جسم سیاه ساقه مغز ایجاد می‌شود. این بیماری توسط دکتر جیمز پارکینسون برای اولین بار شناسایی شد.

علائم بیماری پارکینسون شامل چه مواردی است؟

نشانه های بیماری پارکینسون در حدود سن 55 تا 60 سالگی بروز می‌کند و شامل سه نشانه اصلی یعنی کند و سخت شدن حرکت، خشکی و سفتی اندام‌ها و رعشه یا لرزیدن بدن است.

بیماری پارکینسون در مردان شایع‌تر است یا در زنان؟

احتمالا ابتلا به بیماری پارکینسون در هر دو جنس خانم‌ها و آقایان وجود دارد اما بر اساس آمارها احتمالا ابتلا آقایان به پارکینسون 50 درصد بیشتر از خانم‌ها است.

آیا درمان بیماری پارکینسون امکان‌پذیر است؟

بیماری پارکینسون درمان قطعی ندارد اما با مصرف برخی داروها همچون داروهای افزایش میزان دوپامین و داروهای موثر بر مواد شیمیایی مغز می‌توان علائم بیماری را کاهش داد.

هزینه پرستار بیمار پارکینسون چقدر است؟

حضور پرستار بیمار پارکینسون در منزل می‌توان خیال اعضای خانواده را از بابت نگهداری بیمار خود راحت کند. هزینه پرستار به ساعات حضور او در منزل و همچنین توانایی‌های حرکتی بیمار و خدمات ارائه شده توسط پرستار بستگی دارد.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان