سالمندان با نیازهای خاص

مراقبت و نگهداری از سالمندان بیمار خاص

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

پرستاری، نگهداری و مراقبت از سالمندان بیمار و سالمندان با نیازهای خاص، به رعایت نکات مهمی ‌نیاز دارد تا سالمند بتواند، بهترین نگهداری را تجربه کند. در حقیقت سالمندان با نیاز‌‌‌های ویژه جزء افرادی هستند که، باید به آن‌ها توجه ویژه داشت تا روند رشد بیماری آنها را کاهش داد. به‌طور کلی، فرقی ندارد که سالمند به بیماری خاص یا حتی یک سرماخوردگی ساده مبتلا شده باشد، در هر صورت برای مراقبت از سالمند نیاز است که تمهیدات مختلفی را در نظر گرفت. برای اینکه با شرایط و نکات مهم نگهداری سالمندان با بیماری خاص، بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

تعریف سالمندان با بیماری‌های خاص

سالمند به فردی گفته می‌شود که، سن بالای 60 سال دارد. اگر شما هم شانس این را داشته باشید که تا دوران سالمندی به زندگی خود ادامه دهید، به‌طور حتم در دسته‌بندی‌های مختلف سالمندان که شامل: سالمند جوان 60 تا 70، سالمند میانسال 71 تا 80 و سالمند پیر با سن بالای 81، قرار می‌گیرید. در این شرایط برخی از افراد هم هستند که بیماری‌های خاص دارند و جزء سالمندان با بیماری خاص  تقسیم‌بندی می‌شوند. در نتیجه اگر سالمندی با بیماری‌ های خاص در اطراف خود دارید نیاز است که، مراقبت و پرستاری از سالمندان با نیازهای خاص و بیمار را جدی بگیرید تا از بروز آسیب‌های روحی و جسمی ‌جلوگیری کنید.

انواع مراقبت از سالمندان بیمار با نیازهای خاص

افراد در مدت زمان زندگی خود، شرایط محیطی مختلف، تغذیه متفاوت و استرس‌های گوناگونی را تجربه خواهند کرد که همین موضوعات بر دوران پیری تاثیر مستقیم خواهند گذاشت. در نتیجه همه افراد شرایط یکسانی را در دوران پیری و سالمندی خود تجربه نخواهد کرد. برخی از افراد دوران سالمندی سخت‌تری دارند و دلیل آن هم مشکلات و شرایط مختلف دوران‌ جوان و نیازهای خاص در زندگی است.

اما زمانی نگرانی‌‌های برای افراد سالمند بیشتر می‌شود که بیماری‌ های خاص داشته باشند. این افراد را به دسته‌بندی سالمندان با نیاز‌‌‌های ویژه تقسیم‌بندی می‌کنند.

سالمندان با نیازهای ویژه و نگهداری از سالمندان با بیماری خاص
انواع مراقبت از سالمندان بیمار با نیازهای خاص

از این‌ رو، در اینجا برخی از انواع بیماری‌های خاص در سالمندان و پرستاری از سالمندان با نیازهای خاص را بررسی کرده‌ایم تا راحت‌تر بتوان نگهداری از سالمندان با بیماری‌های خاص را برنامه‌ریزی کرد. شایع‌ترین بیماری‌های خاص در سالمندان به شرح زیر هستند.

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر، یکی از شایع‌ترین و خاص ترین بیماری افراد، در دوران سالمندی است که سالمند، نیاز به مراقبت و نگهداری را احساس می‌کند. این بیماری، بخشی از مغز را با اختلال روبه‌رو خواهد کرد و حافظه کوتاه‌ مدت و بلند مدت سالمند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای اینکه بتوان این اختلالات را کنترل کرد، مصرف دارو، تغییر محیط زندگی به جایی آرام و استفاده از رژیم غذایی مناسب نیاز است. همچنین مراقبت از سالمندان با بیماری آلزایمر را باید جدی گرفت و همیشه یک فرد کنار آن‌ها باشد.

بیماری دیابت

دیابت، بیماری است که با عدم رعایت رژیم غذایی مناسب رخ می‌دهد. در حقیقت افرادی که رژیم غذایی خوبی نداشته باشند از 40 سالگی دچار دیابت نوع دو می‌شوند. برای جلوگیری از عوارض دیابت نیاز است که، مراقبت از سالمندان بیمار را جدی گرفت و به پزشک متخصص مراجعه کرد تا برای درمان و کنترل این نوع بیماری، رژیم مخصوص غذایی و مصرف دارو را سالمند دریافت کند. 

بیماری سرطان

شاید سرطان را بتوان مهم‌ترین بیماری دانست که نیاز به مراقبت و پرستاری سالمند بیمار را جدی‌تر می‌کند. سالمندی که به بیماری سرطان دچار شده است در دسته سالمندان با نیاز‌های ویژه تقسیم‌بندی می‌کنند، زیرا این افراد نیاز بیشتری به مراقبت و نگهداری دارند. اما دلایل بروز سرطان چیست؟ به طور حتم مصرف دخانیات، عدم تحرک و فعالیت‌های بدنی، استرس و عدم رعایت رژیم‌های غذایی سالم، باعث می‌شوند تا سیستم ایمنی بدن ضعیف شود و بیماری سرطان، بر سالمند بیمار غلبه کند.

بیماری‌های قلبی و عروقی 

بیماری‌های قلبی و عروقی را می‌توان بعد از انواع سرطان یکی دیگر از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین بیماری‌ های خاص دانست. گرفتگی عروق و ناراحتی‌های قلبی در دوران پیری و سالمندی به دو دسته تقسیم می‌شود.

دسته اول افرادی هستند که هیچ زمینه قبلی از بیماری‌های مختلف نداشه‌اند و همیشه به سلامت خود اهمیت داده‌اند، اما شاید به‌دلیل استرس یا شرایط دیگر، بیماری قلبی و عروقی دارند. این نوع افراد علائم بیماری را با موارد زیر تجربه می‌کنند:

  • شروع تنگی نفس ناگهانی
  • درد زیاد در قفسه سینه
  • احساس خستگی بیش از حد حتی با چند قدم پیاده روی
  • ضعف عمومی، سرگیجه
  • تعریق زیاد در فصل‌های مختلف
  •  ضربان قلب نامنظم 

اما دسته دوم، آن سالمند‌هایی هستند که بیماری‌های دیگری مانند: فشار خون یا دیابت داشته‌اند و این بیماری‌ها، سیستم قلب و عروق آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین افرادی که مصرف دخانیات دارند و به یکباره گرفتگی عروق پیدا می‌کنند در این دسته قرار می‌گیرند. البته در بحث مراقبت از سالمندان بیمار فرقی ندارد که سالمند بیمار در کدام دسته قرار دارد، مهم این است که مراقبت‌های ویژه را انجام داد تا بهبود بیماری صورت گیرد.

بیماری آرتروز

آرتوروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های افراد سالمند است که با عدم توانایی حرکتی نمایان می‌شود. دوران پیری برخی از سالمندان با درد در مفاصل و استخوان‌ها، نمایان می‌شوند و کیفیت زندگی را با تغییراتی همراه می‌کند. با مصرف دارو و انجام فعالیت‌های جسمانی متناسب با شرایط بدنی افراد، می‌توان تا حدودی درد را کاهش داد.

همچنین مصرف اندازه ویتامین دی و کلسیم می‌تواند از پیشروی بیماری جلوگیری کند. مراقبت از سالمندان بیمار که به آرتوروز مبتلا هستند باید جدی گرفته شود تا با انجام جلسات فیزیوتراپی و حرکات ورزشی به کاهش درد کمک کرد.

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون، یکی از بیماری‌های خاص است که برخی از سالمندان به آن مبتلا می‌شوند. برای نگهداری از سالمندان با بیماری خاص پارکینسون باید تخصص کافی داشت تا اختلالات حرکتی در سالمندان را درک کرد و برای کمک به آن‌ها همیشه داوطلب بود.

مراقبت از سالمندان بیمار خاص
سالمندان با نیازهای خاص

 

درحقیقت افرادی که پارکینسون دارند نیاز است که، همیشه یک نفر کنار آن‌ها باشد تا فعالیت‌های روزانه کنترل شده انجام دهند. همچنین، برای جلوگیری از پیشروی بیماری بهتر است که، فعالیت‌های بدنی روزانه داشت تا در کنار رژیم غذایی مناسب، سالمند حال بهتری را تجربه کند.

نقش ویژه پرستار در مراقبت از سالمندان بیمار

پرستار‌های متخصص در ایجاد انگیزه و بهبود روند بیماری افراد سالمند عملکرد مناسبی دارند. اگر شما هم توانایی و شرایط نگهداری از سالمند بیمار خود را ندارید توصیه می‌کنیم که برای نگهداری از سالمندان با بیماری خاص از پرستار استفاده کنید. پرستار‌ بیماری‌های خاص به‌دلیل حیطه کاری خود، همیشه اطلاعات به روز دارد و می‌توان به آن‌ اطمینان کرد. در حقیقت علاقه قلبی و تعهدی که پرستار‌ها به کار خود دارند، باعث می‌شوند تا میزان رضایت بیمار افزایش پیدا کند و در نتیجه همکاری‌های لازم برای بهبود بیماری صورت گیرد.

اما مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک پرستار متخصص باید داشته باشد، چه مواردی است؟ مهم‌ترین ویژگی پرستار که باعث می‌شود سالمندان با نیاز‌های ویژه را به آن‌ها سپرد، این است که پرستار علاقه قلبی به کار خود داشته باشد تا سختی‌های این مسیر را تحمل کند. روح بزرگ و کمک‌کننده یکی دیگر از مواردی است که باید هنگام به کارگیری پرستار به آن توجه کرد. همچنین نیاز است که پرستار را متناسب با بیماری سالمند خود استخدام کنید، زیرا برخی از بیماری‌ها، نیاز به قدرت بدنی و توانایی بالا در جابه‌جایی بیمار دارند. 

پیشنهاد مقاله : پرستار سالمند از کجا بگیریم؟

چرا از پرستار برای مراقبت از سالمندان بیمار استفاده کرد؟

به طور حتم، اولین دلیلی که برای پاسخ به این سوال به ذهن می‌رسد این است که افراد زمان کافی برای نگهداری عزیزان خود ندارند. در نتیجه برای مراقبت از سالمندان بیمار خود از پرستار استفاده می‌کنند اما دلایل مختلف دیگری هم وجود دارند که عبارتند از:

  • توجه به موقع به مصرف داروهای سالمند
  • کاهش درگیری افراد خانواده با سالمند
  • افزایش آرامش سالمند 
  • هزینه به‌ صرفه استخدام پرستار متخصص
  • بهره‌مندی از مراقبت‌های شخصی و دریافت توجه خصوصی
  • بهبود سلامت سالمند بعد از بیماری و جراحی                                                                                               

همچین نگهداری از سالمندان با بیماری خاص، نیاز به مراجعه پزشک متخصص دارد، در نتیجه این موضوع را فراموش نکنید.

اهمیت ارتباط دوستانه در مراقبت از سالمندان با بیماری‌های خاص

همانطور که اشاره شد، سالمندی که دچار بیماری‌‌های خاص است، نیاز به مراقبت‌‌های اختصاصی دارد. این سالمند‌ها از نظر بدنی و روحی دچار اختلالاتی شده‌اند که آن‌ها را در برابر مسائل حساس‌تر کرده و در برخی از مواقع ضعیف می‌شوند. بنابراین مهم است که رابطه دوستانه‌ای با سالمند‌‌های داشت تا شرایط روحی خوبی داشته باشند.

سالمند‌ها همان جوان‌های گذشته هستند که برای انجام کارهای روزانه خود به هیچ فردی احتیاج نداشته‌اند و با توجه به تغییرات سبک زندگی، در حال حاضر نیاز به برقراری ارتباط موثر با افراد دارند. بنابراین مهم است که روابط عاطفی را با این افراد تقویت کرد. در حقیقت پرستار‌ها و اطرافیان باید با نیاز‌‌های سالمندان بیمار آشنا باشند تا شرایط روحی آن‌ها را بهبود دهند. اما مهم‌ترین نیاز‌ سالمندان چیست؟ 

مهم‌ترین نیاز‌های عاطفی و اجتماعی سالمند بیمار به شرح زیر هستند:

  • نیاز به توجه و محبت 
  • دریافت هدیه‌های کوچک 
  • حضور داشتن در جمع‌های خانوادگی
  •  معاشرت با همسن‌های خود
  • تحرک و فعالیت‌های بدنی
  • نیاز به مراقبت‌های شخصی 

اگر شما به‌عنوان اطرافیان سالمند بیمار و سالمند معمول از نیاز‌های آن‌ها اطلاع داشته باشید راحت‌تر می‌توانید شرایط بیماری را کنترل کنید.

5 نکته نگهداری سالمند با نیازهای خاص

با توجه به اینکه پیری بخشی از دوران زندگی است در نتیجه مهم است که برای این روزها آمادگی داشت. برخی از افراد دوران پیری خود را با ابتلا به بیماری‌های خاص شروع می‌کنند و در برخی از مواقع اگر مراقبت‌های ویژه‌ای انجام ندهند، روند بیماری در آن‌ها تشدید می‌شود. اگر شما اطرافیانی دارید که در دوره سالمندی هستند و نیاز به نگهداری دارند باید با 5 نکته نگهداری سالمند با نیازهای خاص آشنا باشید. این نکات به شرح زیر هستند.

برنامه‌ریزی مراقبت‌های روزانه

برنامه‌ریزی مراقبت‌های روزانه جزء مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت. در برخی از بیماری‌ها اگر برنامه‌ریزی مراقبت‌های روزانه با اختلال همراه باشد، ممکن است که مشکلات مختلفی را ایجاد کند.  برنامه‌ریزی مراقبت‌های روزانه افراد بیمار، می‌تواند به موارد مختلفی تقسیم شود که عبارتند از:

  • نحوه استحمام
  • زمان مصرف دارو
  • مدت پیاده‌روی
  • مراجعه به پزشک 
  • آزمایش‌ها و چکاپ‌ها

پرستار‌های متخصص این موضوع را به خوبی می‌دانند و برای نگهداری بهتر بیمار، روتین روزانه را فراموش نمی‌کنند.

داروها و مصرف آن‌ها

داروها و مصرف آن‌ها جزء مهم‌ترین نکته، نگهداری سالمند با نیاز‌های خاص است. اگر بیماری با شرایط خاص داروهای خود را به موقع مصرف نکند با مشکلات مختلفی روبه‌رو می‌شود که در برخی از مواقع به مرگ منجر خواهد شد. در حقیقت برخی از بیماری‌ها مانند: بیماری‌های قلبی و عروقی، آلزایمر و انواع سرطان نیاز به مصرف به موقع دارو‌ها دارند.

فرض کنید که یک سالمند با بیماری سرطان، داروی خود را به موقع مصرف نکند، خب مشخص است که بدن بیمار با واکنش همراه است. 

شناخت و مدیریت افسردگی و اضطراب

سالمندهایی که در دوران جوانی بیماری را تجربه نکرده‌اند و به یکباره دچار بیماری‌های خاص شده‌اند، افسردگی و اضطراب می‌گیرند. زیرا به این روند زندگی عادت ندارند و انجام فعالیت‌های روزانه برای آن‌ها سخت خواهد شد.

بنابراین مهم است که پرستار یا اطرافیان سالمند بیمار با شناخت علائم افسردگی، سعی در کنترل و مدیریت آن داشته باشند تا بیمار از نظر روحی، وضعیت ثابتی داشته باشد.

رژیم غذایی سالم برای سالمندان با بیماری‌های خاص

رژیم غذایی جزء نکته‌های مهم نگهداری از سالمندان با بیماری خاص است، زیرا اگر ماده غذایی نامناسبی به بیمار داده شود ممکن است که با عواقب جبران ناپذیر همراه باشد. از این‌رو باید ابتدا نوع بیماری را تشخیص داد و با توجه به آن برای بیمار رژیم غذایی مناسب در نظر گرفت.

فرض کنید که، بیمار دیابتی، رژیم غذایی خود را رعایت نکرده است، خب مشخص است که با مصرف غذای نامناسب، بیمار با مشکلات مختلف  و خطر مرگ روبه‌رو می‌شود. 

اهمیت تمرینات بدنی در سالمندان با بیماری‌های خاص

برخی از بیماری‌ها نیاز به فعالیت‌های روزانه و بدنی دارند تا راحت‌ تر بتوان بیماری را کنترل کرد. آرتروز و پارکینسون جزء بیماری‌های خاص هستند که نیاز به تمرینات بدنی دارند تا از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. البته در نظر داشته باشید که تمرینات بدنی برای بیشتر سالمند‌ها مفید است و از ایجاد افسردگی و اضطراب جلوگیری می‌کند. تنها توجه داشته باشید که، برخی از سالمندان توانایی انجام فعالیت‌ها را به صورت تنهایی ندارند در نتیجه بهتر است که با حوصله بیشتر آن‌ها را همراهی کنید.

مراقبت در خانه در مقابل بیماری‌های خاص

مراقبت از سالمندان بیمار در خانه بیشتر توصیه می‌شود، زیرا آرامش بیشتری در خانه وجود دارد و نگهداری از سالمندان با نیاز‌‌های ویژه راحت‌ تر است. در حقیقت، شما برای نگهداری سالمندان بیمار در خانه، نیاز به یک پرستار متخصص دارید تا شرایط بیماری را کنترل کند. زیرا اگر تخصص کافی در مراقبت از بیمار نداشته باشید، ممکن است که بیماری را تشدید کنید. همچنین اگر سالمند شما وضعیت پایداری از بیماری دارد، نیاز به بستری در بیمارستان نیست.

مراقبت در بیمارستان یا مراکز مراقبتی 

سالمندانی که به بیماری‌های خاص با شرایط ویژه مبتلا هستند، نیاز به بستری شدن در بیمارستان و مراکز مراقبتی دارند. سالمند معلول یا سالمندی که ناتوانی حرکتی دارد، بهتر است که در مراکز مراقبتی نگهداری شود تا به موقع به نیاز‌های وی پاسخ داده شود.

حتی برای برخی از سالمندان که، بیماری‌های خاصی دارند، باید از امکانات بیمارستان‌ها برای بهبود آن‌ها استفاده کرد. 

اهمیت مراقبت از سالمندان با نیازهای خاص

به طور کلی، مهم است که، بیماری سالمند خود را تشخیص دهید تا متناسب با آن رژیم غذایی مناسب، پرستاری و مراقبت‌های ویژه، انجام فعالیت‌های روزانه و برنامه‌ریزی  برای مصرف دارو برای سالمند، داشته باشید. شاید مهم‌ترین موضوعی که هنگام بروز بیماری بعد از مراجعه به پزشک باید بدانید این است که، چگونه از سالمندان با نیازهای ویژه مراقبت کنید. مراقبت از سالمندان بیمار، نکات مهمی ‌دارد که اگر به آن‌ها توجه نداشته باشید، شما را خسته می‌کند و بیماری سالمند پیشرفت می‌کند.

به‌طور کلی ما در این متن سعی کرده‌ایم که اهمیت نگهداری از سالمندان با بیماری خاص و مراقبت از سالمندان بیمار را توضیح دهیم اما اگر سوال یا ابهامی‌ دارید که در این متن به آن اشاره نشده است، کافی است که در انتهای همین مطلب و در قالب کامنت، با کارشناس‌های ما در شرکت پرستاری زندگی برتر در  ارتباط باشید.

سوالات متداول

  1. برای جلوگیری از زخم بستر چه کاری باید انجام داد؟
    پوست بیمار را تمیز کرد، در معرض نور آفتاب نبود و از لباس‌های نخی استفاده کرد.
  2.  چرا سالمند بیمار را در خانه نگهداری کرد؟
    سالمندی که شرایط بیماری ثابتی دارد بهتر است در خانه نگهداری کرد زیرا خانه آرامش بیشتری دارد.
  3. شایع‌ترین بیماری‌های سالمندان کدام‌اند؟
    بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری سرطان، بیماری آلزایمز و بیماری گوارشی 
  4. مهم‌ترین نیاز سالمندان چیست؟
    مهم‌ترین نیاز‌ها سالمندان توجه و ابراز محبت به آن‌ها است تا احساس خوبی داشته باشند.
  5. آیا سالمندان به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم می‌شوند؟
    بله سالمندان با توجه به سن، در دسته بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند که عبارتند از:
  • سالمند جوان بین 60 تا 70 سال
  • سالمند میانسال بین 71 تا 80 سال
  • سالمند پیر با سن بالای 81 سال                                                                                                                                                    

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان