بیماری دیابت علل، علائم و درمان آن

علت بیماری دیابت

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

احتمالا وقتی یک بیمار دیابتی و عوارضی که در اثر ابتلا به این بیماری برای او به وجود آمده است می‌بینید، به این فکر می‌کنید که دیابت چیست؟ دیابت یا مرض قند بیماری است که به تدریج و بر اثر برخی رفتارها مانند تغذیه نامناسب، عدم تحرک، اضافه وزن و… به وجود می‌آید.

متاسفانه ابتلا به این بیماری عوارض زیادی دارد و می‌تواند باعث ابتلای شخص به بیماری‌های دیگر نیز شود. بنابراین تشخیص به موقع و درمان بیماری دیابت بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. البته بهترین درمان برای بیماری دیابت پیشگیری از ابتلا به آن است. چرا که در اکثر مواقع فردی که به دیابت مبتلا می‌شود، تا آخر عمر با آن درگیر می‌شود.

در چنین شرایطی، بیمار باید با تغییر عادات غذایی، تحرک زیاد و مصرف دارو از پیشرفت بیماری دیابت و بروز عوارض آن جلوگیری کند. پس بهتر است قبل از بروز بیماری رفتارهای ناسالم غذایی خود را تغییر دهید تا به دیابت و مرض قند مبتلا نشوید. ما در این مقاله از زندگی برتر قصد داریم در مورد بیماری دیابت، علل، علائم و روش‌های درمان آن صحبت کنیم. اگر شما هم به سلامتی خود اهمیت داده و نمی‌خواهید درگیر این بیماری خطرناک شوید، تا انتها با ما همراه باشید.

صفر تا صد بیماری دیابت

بعد از این که متوجه شدید بیماری دیابت چیست، احتمالا این که چگونه شخص را درگیر می‌کند ذهن شما را به خود مشغول خواهد کرد. در حالت طبیعی بدن برای حفظ عملکرد بخش‌های مختلف خود نیاز به پیام‌رسان‌های شیمیایی دارد که به آن‌ها هورمون می‌گوییم. یکی از انواع هورمون‌هایی که غدد درون‌ریز بدن تولید می‌کنند، هورمون انسولین است که در لوزالمعده تولید شده و قند موجود در غذاهای دریافتی را از جریان خون به تمام سلول‌های بدن می‌برد. اگر بدن نتواند انسولین مورد نیازش را تولید کرده یا به درستی از آن استفاده کند، سطح گلوکز در خون افزایش پیدا می‌کند. این افزایش سطح قند خون در افراد، دیابت نام دارد.

البته برخی از افراد به خاطر بیماری یا برخی از جراحی‌ها دچار افزایش سطح قند خون می‌شوند که موقتی بوده و پس از مدتی درمان می‌شود. زنان در دوران بارداری و برخی از افراد در اثر استرس پیش از جراحی‌ها دچار قند خون بالای موقتی می‌شوند. نکته مهم در این موارد، رعایت در برنامه غذایی و کنترل میزان قند خون است، تا قند خون در فرد کاهش یافته و از ابتلا به دیابت در امان بماند. در ادامه این مقاله در مورد روش‌ های شناسایی بیماری دیابت، علت بیماری دیابت، علائم و روش‌های درمان آن صحبت خواهیم کرد و می‌توانید، جهت اعزام پرستار بیمار با کارشناسان مرکز در ارتباط باشید.

همچینین بخوانید: تاثیرات کمبود خواب بر بدن و روشهای پیشگیری و درمان این مشکل

انواع دیابت

به طور کلی بر اساس علت ابتلا به این بیماری، انواع دیابت را به می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • دیابت نوع 1
  • دیابت نوع 2
  • دیابت بارداری
  • پیش دیابت
  • دیابت بی‌مزه

بیماری دیابت
یکی از انواع هورمون‌هایی که غدد درون‌ریز بدن تولید می‌کنند، هورمون انسولین است

روش های شناسایی بیماری دیابت

افرادی که سابقه خانوادگی دیابت دارند، معمولا این سوال را از ما می‌پرسند که روش های شناسایی بیماری دیابت چیست؟ یا چگونه بدانیم دیابت داریم؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که صرفا توجه به علائم بیماری دیابت برای تشخیص ابتلا به آن کافی نیست. روش‌های رایج در تشخیص بیماری دیابت عبارتند از:

  • آزمایش قند ناشتا
  • آزمایش قند تصادفی
  • آزمایش قند خون پنهان یا HbA1c
  • آزمایش تحمل گلوکز

همچنین بخوانید: شناخت ویتامین های موثر بر کاهش مشکلات التهابی بدن

نشانه های قطعی بیماری دیابت چیست؟

یکی از سوالاتی که مخاطبان ما زیاد می‌پرسند، این است که نشانه‌های قطعی بیماری دیابت چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم برخی از علائم نشان دهنده وجود بیماری دیابت در بدن انسان هستند. نشانه‌ های مهم بیماری دیابت عبارتند از:

  • تشنگی‌ بسیار شدید
  • تکرر ادرار
  • اختلال در اشتها
  • کاهش وزن سریع و بی‌دلیل
  • اختلال در بینایی
  • تاری دید در شب
  • زخم و عفونت پوستی
  • دیر جوش خوردن زخم
  • گزگز کردن انگشتان دست و پا
  • خستگی مفرط در اثر انجام کارهای روزمره

این نشانه‌ها برخی از مهم‌ترین علائم وجود بیماری دیابت در بدن انسان به شمار می‌روند. اگر شما هم یک یا چند مورد از نشانه‌های قطعی بیماری دیابت را دارید، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید. نکته بسیار مهم درباره بیماری دیابت یا مرض قند این است که، با تشخیص سریع و به موقع می‌توانید هر چه سریع‌تر درمان خود را شروع کنید. پس وجود این نشانه‌ها را جدی گرفته و برای تشخیص و درمان بیماری دیابت در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام کنید.

علائم اولیه و مهم بیماری دیابت

بیماری مزمن دیابت یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری‌های خطرناکی در بدن شود. به همین دلیل است که تشخیص سریع این بیماری می‌تواند به شما کمک کند تا هرچه سریع‌تر آن را درمان کنید. در واقع با درمان دیابت از ابتلای بیمار به بیماری‌های ثانویه جلوگیری می‌شود. ما در این قسمت از این مقاله قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که علائم اولیه و مهم بیماری دیابت چیست؟ در پاسخ به این سوال باید با مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به بیماری دیابت آشنا شویم. برخی از مهم‌ترین علائم بیماری دیابت عبارتند از:

  1. احساس گرسنگی زیاد و خستگی بی‌دلیل
  2. تشنگی زیاد، تعدد و تکرر ادرار
  3. خشکی دهان و پوست

در ادامه به توضیح بیشتری از این موارد می‌پردازیم.

1) احساس گرسنگی زیاد و خستگی بی‌دلیل

وقتی غذا می‌خوریم، این غذا تبدیل به گلوکز می‌شود و سلول‌های بدن آن را برای تبدیل به انرژی می‌سوزانند. سلول‌ها برای دریافت گلوکز موجود در غذا نیاز به هورمونی به نام انسولین دارند. اگر بدن نتواند انسولین مورد نیاز سلول‌ها را تولید کند یا اینکه سلول‌ها در برابر انسولین مقاوم شده باشند، سلول نمی‌تواند گلوکز را دریافت کند. در نتیجه بدن برای انجام فعالیت‌های روزمره انرژی نداشته و در چنین شرایطی انسان دچار خستگی بی‌دلیل می‌شود. بنابراین مغز برای ایجاد انرژی جدید احساس گرسنگی را در بدن ایجاد می‌کند.

2) تشنگی زیاد، تعدد و تکرر ادرار

معمولاً هر فرد در طول روز بین ۴ تا ۷ بار نیاز به دفع ادرار دارد. اما زمانی که فرد به دیابت مبتلا شده باشد، تعداد دفعات ادرار او افزایش پیدا می‌کند. دلیل این اتفاق این است که گلوکز در کلیه باز شده و جذب سلول‌ها می‌شود. در نتیجه زمانی که قند خون فرد از حد نرمال بیشتر شود، کلیه نمی‌تواند تمام گلوکز را جذب کند. بنابراین فعالیت کلیه افزایش پیدا کرده و تعداد دفعاتی که فرد نیاز به دفع ادرار پیدا می‌کند، افزایش می‌یابد. در این شرایط بدن آب بیشتری از دست داده و فرد دچار تشنگی بیشتری می‌شود. یکی از نشانه‌های مهم بیماری دیابت، دفعات بیشتر ادرار و تشنگی زیاد است.

3) خشکی دهان و پوست

زمانی که بیمار دیابتی تکرر ادرار پیدا می‌کند، مایعات زیادی از دست داده و بدن فرد اصطلاحاً دچار کم آبی و همچنین خشکی دهان می‌شود. زمانی که این اتفاق در دفعات بیشتری تکرار شود، پوست بدن بیمار هم دچار خشکی شده و همین باعث خارش پوستی در او می‌شود. مواردی که بیان کردیم، برخی از مهم‌ترین علائم بیماری دیابت در بدن انسان است. اگر شما هم یک یا چند تا از این علائم و نشانه‌ها دارید، حتماً به یک پزشک مراجعه کرده و برای انجام آزمایش قند خون اقدام کنید.دیابت یا قند خون بالا چیست؟

در این بخش می‌خواهیم در مورد چیستی بیماری قند خون که در سال‌های اخیر بسیار شایع شده‌ است بپردازیم. در پاسخ به این که دیابت چیست این است که تغییرات ناگهانی در سطح قند خون، دیابت یا قند خون گفته می‌شود. داشتن سبک زندگی نامناسب همچون تغذیه نادرست، عدم تحرک، استفاده بیش از حد مواد غذایی شیرین باعث افزایش ابتلا به این بیماری خطرناک شده است.

این بیماری یکی از بیماری‌های متابولیک است که جزو شایع‌ترین بیماری‌های غدد به شمار می‌رود. همانطور که گفتیم دیابت در اثر نقص در ترشح یا عملکرد هورمون انسولین در بدن انسان به وجود می‌آید. جالب است بدانید که انسولین توسط غده پانکراس تولید و وارد جریان خون می‌شود. اگر این هورمون به درستی ترشح نشود یا نتواند عملکرد لازم در بدن را داشته باشد، گلوکز موجود در خون وارد سوخت و ساز نمی‌شود.

بیماری دیابت و کنترل آن
بیماری دیابت در صورتی که با تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو کنترل نشود، عوارض خطرناکی ندارد

در چنین شرایطی میزان گلوکز یا قند موجود در خون افزایش پیدا کرده و فرد دچار بیماری دیابت می‌شود. این بیماری در طولانی مدت به وجود می‌آید و تا سال‌ها همراه بیمار است. البته برخی افراد هستند که در یک دوره موقت مانند دوران بارداری یا پس از برخی عمل‌های جراحی دچار دیابت شوند. مهم‌ترین روش های درمان بیماری دیابت عبارتند از تغییر سبک زندگی با تغذیه مناسب و تحرک کافی، مصرف داروها و کنترل منظم میزان سطح قند خون. در صورتی که در خانواده خود سابقه ابتلا به این بیماری را دارید، پیشنهاد ما به شما رعایت راه های پیشگیری از بیماری دیابت است. از مهم‌ترین راه های پیشگیری از این بیماری می‌توان به داشتن یک برنامه غذایی متعادل به همراه تحرک و ورزش به طور مداوم اشاره کرد.

کلام پایانی

در این مقاله از مرکز پرستاری زندگی برتر در مورد این که دیابت چیست، علت بیماری دیابت، علائم آن و همچنین انواع دیابت صحبت کردیم. در مورد روش های درمان بیماری دیابت گفتیم این بیماری در صورتی که با تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو کنترل نشود، عوارض خطرناکی برای شخص به همراه دارد. ابتلا به بیماری‌های ثانویه همچون تنگی عروق، نارسایی قلبی، تنگی نفس، ایجاد مشکلات بینایی و … از جمله عوارض ابتلا به این بیماری هستند. در صورتی که در منزل خود سالمند مبتلا به دیابت دارید، می‌توانید با استخدام پرستار در منزل از او مراقبت‌های درمانی لازم را انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرستار بیماران دیابتی با کارشناسان زندگی برتر تماس بگیرید.


سوالات متداول

دیابت چیست؟‌

به افزایش میزان سطح قند خون بیش از حد نرمال بیماری قند خون یا دیابت گفته می‌شود.

از کجا بفهمیم دیابت داریم؟

برای تشخیص بیماری دیابت در صورت داشتن سابقه خانوادگی این بیماری به همراه هر یک از علائم تکرر ادرار، دیر خوب شدن زخم، گزگز کردن انگشتان دست و پا، احساس خستگی بی‌دلیل و تشنگی زیاد به پزشک مراجعه کنید.

آیا دیابت بارداری درمان می‌شود؟

بله، دیابت بارداری به صورت موقت بوده و با رعایت در تغذیه و مقداری تحرک بیشتر درمان قابل درمان است.

روش‌های تشخیص دیابت چیست؟

در صورت داشتن علائم بیماری دیابت، پزشک با توجه به نیاز بیمار هر یک از آزمایشات قند ناشتا، قند پنهان، تصادفی یا تست تحمل گلوکز را تجویز می‌کند.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان