راه‌حل درمان گزش و نیش حشرات

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

علائم نیش حشرات

ورمی که بعد از گزش و نیش حشرات به وجود می‌آید معمولا دردسرساز نیست و بعد از چند ساعت تا چند روز از بین می‌رود اما در بعضی از افراد  که حساسیت دارند ممکن است این موضوع اذیت کننده‌تر باشد. هنگامی که حشره ای مثل زنبور، کک،کنه یا … شمارارا نیش می‌زنند زهر خود را به داخل پوست شما تزریق می‌کنند.

این سم باعث ایجاد قرمزی، خارش، درد و تورم می‌شود که در اکثر موارد بی‌ضرر بوده و ناحیه آسیب دیده تا چند روز درد یا خارش دارد. اما شدت نیش و گزش به نوع حشره و حساسیت فرد هم بستگی دارد و در موارد خاص آلرژیک جدی نیاز به درمان گزش و نیش حشرات خواهید داشت.

اقدامات لازم بعد از گزش حشرات

درمان گزش و نیش حشرات بعد از گزیده شدن بسیار مهم است و اقداماتی وجود دارند که می‌توانید انجام دهید تا زود‌تر جای آن بهبود پیدا کند. این اقدامات به شرح زیرند:

_ اگر بعد از گزش، هنوز نیش حشره روی پوستتان است آن را پاک کنید.

_ قسمتی که گزیده شده است را با آب و صابون کافی بشویید.

_ روی قسمت آسیب دیده مدت ده دقیقه کمپرس سرد یا بسته یخ بگذارید.

_ اگر امکانش وجود دارد، اندام آسیب دیده را به طرف بالا نگه دارید چون این کار به کاهش تورم کمک می‌کند.

_ محل مورد حمله قرار گرفته را نخارانید تا احتمال عفونت اندام را پایین بیاورید.

گاهی اوقات ممکن است برای درمان گزش و نیش حشرات که چند روز درد، خارش یا تورم دارید؛ نیاز به داروهایی پیدا کنید که می‌توانید از طریق مشاوره رایگان ما یا مشورت با داروساز‌ها از این دارو‌ها مطلع شوید.

برای استخدام پرستار در منزل با کارشناسان خبره مجموعه تماس حاصل فرمایید.

راه حل‌های از بین بردن علائم نیش حشرات

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم؛ بعد از گزش دچار علائمی مثل درد، خارش یا تورم می‌شوید که راه حل‌هایی برای درمان آن‌ها برایتان می‌گوییم.

از بین بردن درد و ناراحتی

برای درمان دردی که از گزش حشرات به وجود آمده است، می‌شود از داروهای ضد درد مثل پاراستامول، ایبوپروفن یا … استفاده کرد تا درد به وجود آمده را تسکین داد و این دارو‌ها باید با مشورت یک فرد آگاه استفاده شوند.

از بین بردن خارش بعد از گزش

برای درمان گزش و نیش حشرات و خارش به وجود آمده از آن داروهای زیادی پیشنهاد می‌شوند که البته باید با مشورت پزشک داروساز مصرف شوند. همینطور می‌توانید از مشورت مشاوران زندگی برتر اکسین هم کمک بگیرید. عموما داروهایی که برای درمان خارش بعد از گزش حشرات پیشنهاد می‌شوند شامل کرم‌ها، لوسیون‌ها یا پماد‌هایی مثل کروتامین ، هیدروکورتیزون و قرص هیستامین (این قرص برای افراد زیر 16 سال نباید مصرف شود) می‌شوند.

برای از بین بردن تورم

از بین بردن تورم بعد از گزش حشرات با وسیله‌هایی مثل گذاشتن کمپرس یخ یا بسته یخ روی محل آسیب دیده به طور مرتب می‌توان تورم به وجود آمده را از بین برد. اگر این اقدامات تورم را از بین نبرد، از قرص آنتی هیستامین ( با مشورت پزشک) استفاده کنید. دارو قوی‌تر دیگری مثل قرص استروئیدی هم می‌تواند مفید باشد که حتما باید با مشورت پزشک مصرف شود.

درآوردن نیش حشره

همانطور که پیش از این گفتیم برداشتن نیش حشره از روی پوست اولین اقدام برای درمان گزش و نیش حشرات است؛ اما در آوردن نیش اصولی دارد و باید با دقت انجام شود تا باعث آسیب بیشتر نشود و زهر در پوست پخش نشود.اگر وسیله خاصی برای درآوردن نیش همراهتان نیست، از کارت بانکی، ناخن یا وسیله سفت دیگری مانند این‌ها استفاده کنید و نیش را به یک طرف بکشید تا خارج شود. به هیچ با ناخن یا موچین نیش را نگیرید و فشار ندهید چون این کار می‌تواند باعث پخش بیشتر زهر شود.

چه زمانی برای درمان گزش و نیش حشرات به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از گزش دچار علائم زیر شدید برای درمان گزش و نیش حشرات از پزشک کمک بخواهید.

  • خودتان نگران گزش یا نیشی که اتفاق افتاده هستید.
  • بعد از گذشت چند روز از گزش حشره، علائم و آسیب‌ها بهبود نیافته یا حتی بدتر شده اند.
  • حشره اطراف دهان، گلو یا چشم‌ها را نیش زده است.
  • قسمت زیادی اطراف محل نیش دچار قرمزی و تورم شده است. ( 10 سانتی متر و بیشتر)
  • نشانه‌هایی از عفونت و چرک مشاهده می‌کنید.
  • بعد از گزش علائم عفونت شدید مثل تب، متورم شدن غدد یا علائمی مثل آنفولانزا دارید.

اگر این مقاله از موسسه پرستاری زندگی برتر اکسین برایتان مفید بود به ما امتیاز بدهید و ما را از انتقادات،نظرات و پیشنهادات خود محروم نکنید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان