3 روش برای پرستاری و تربیت کودکان لجباز

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

بسیاری از والدین حداقل در یک بازه زمانی محدود، مجبور به پرستاری و تربیت کودکان لجباز خود می‌شوند. لجبازی در یک مقطع خاص کاملاً طبیعی و قابل پیش بینی است. توانایی مدیریت بحران و مهارت های تربیتی والدین در شرایط این چنینی بسیار راه گشا است. اگر در خانه یک یا چند کودک نافرمان دارید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا روش‌های درست برای مدیریت مختلف را بدانید.

تشخیص: کدام کودک لجباز است؟

برای پرستاری کودکان لجباز اول از همه باید تفاوت های یک کودک لجباز و بااراده را بدانید. تعدادی از کودکان با اراده‌ی بالا با کودکان نافرمان اشتباه گرفته می‌شوند. اگر فرزند شما فردی با اراده‌ی قوی باشد، بسیار کنجکاو خلاق است، سوال های زیادی از شما می‌پرسد و به دنبال فهمیدن و کشف پاسخ های درست خواهد بود؛ تنها کافی است که او را قانع کنید.

در کودکان لجباز، کارها ساده و روتین مانند بازی کردن، بیرون رفتن، حمام کردن و .. می‌تواند به بحث و دعوا منجر شود. کودک لجباز اهمیت نمی دهد شما چه می‌گویید و یا حرف‌هایتان قانع کننده هست یا نه؛ آن‌ها کار خودشان را می‌کنند.

کودکان لجباز اکثراً شخصیتی مستقل دارند و برای دریافت توجه و تایید دیگران، به خصوص والدین، دست به انجام کارهای مختلف می‌زنند. نمی‌توانید انعطاف زیادی در تصمیمات آن ‌ها ببینید زیرا اصرار دارند کارها را به روش خود پیش ببرند. در زمان عصبانیت شدت رفتارهای لجوجانه آن‌ها بیشتر می‌شود.

روش‌های پرستاری و تربیت کودکان لجباز

1: ارتباط بگیرید

اگر تمایل دارید که دلبندتان حرف هایتان را بشنود، باید اول خودتان این کار را انجام دهید. واکنش‌های بعضاً پرخاشگرانه‌ی آن‌ها ناشی از آن است که شنیده نمی‌شوند و سعی دارند با ایجاد سر و صدای بیشتر شما را وادار کنند به صحبت‌های آن‌ها اهمیت دهید.

زمانی که از انجام کارهای مختلف امتناع می‌کند از او دلیل رفتارش را سوال کنید. برای مثال، اگر از حمام رفتن سر باز می‌زند بپرسید که چرا نمی‌خواهد حمام کند. شاید از ترس سرد بودن آب یا رفتن کف در چشمانش باشد.

تا حد امکان، آن ها را مجبور به انجام کارخاصی نکنید. خودتان را موافق امیال او نشان دهید. اگر می‌دانید که مثلاً پس از یک روز خسته کننده ناشی از بازی با دوستانش، برای حمام رفتن انرژی ندارد؛ با او همراهی کنید و حمام را به روز بعد موکول کنید.زمانی که کودک همراهی شما را ببیند، او نیز با شما همراه می‌شود.

2: به آن ها حق انتخاب دهید

 

زمانی که قصد بیرون رفتن دارید و کودکتان از این کار ممانعت می‌کند، به جای اینکه بگویید آیا می‌آید یا نه، از او سوال کنید می‌خواهد کدام کفش خود را بپوشد؟ قرمز یا آبی؟ و اگر بازهم با مخالفت مواجه شدید سوال خود را با آرامش تکرار کنید تا زمانی که یکی را انتخاب کند.

سعی کنید آن ها را مجبور به انجام کارهای ناخوشایند نکنید. از طرف دیگر، دادن گزینه‌های زیاد هم ممکن است انتخاب را برای آن ها سخت کند. مثلاً سعی کنید گزینه هارا به دو یا سه تا محدود کنید تا او بین آن ها انتخاب کند. هیچ وقت کودک را به انتخاب بین یک لباس از میان یک کمد پر از لباس، و یا یک جفت کفش از ده مدل کفش در جا کفشی مجبور نکنید.

3: صبور بمانید

وقت گذراندن با کودکان، به خصوص زمان پرستاری و تربیت کودکان لجباز، کاری چالشی محسوب می‌شود. حفظ آرامش یکی از رکن ‌های تربیت فرزند است. ممکن است زمان هایی در روز شکیبایی خود را از دست بدهید اما باید بدانید که یک پدر یا مادر پرخاشگر هرگز کاری از پیش نمی برد.  بعد از یک روز سنگین با پرستاری و تربیت کودکان لجباز، روش های آرام سازی مانند یوگا و مدیتیشن کمک کننده است.

جمع بندی

راه‌های ساده ای برای پرستاری و تربیت کودکان لجباز کشف شده، اما عملی کردن آن ها ملزم به داشتن صبر و پشتکار است. عشق به فرزند همواره تحمل دشواری های راه را آسان تر می‌کند و با رشد کودک، نتایج روش های تربیتی گوناگون نمایان می‌شود.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان