پرستار بیمار ام اس

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

یکی از بیماری هایی که چندین سال است شناخته شده به ام اس(MS) یا بیماری خود ایمنی معروف گردیده. این بیماری خیلی از افراد جامعه حتی جوانان را نیز درگیر خود کرده است. افرادی که دچار این بیماری می شوند برای مراقبت احتیاج به پرستاری خاص خود دارند. در نوشته پیش رو ضمن معرفی و توضیح کوتاهی در مورد این بیماری پیرامون پرستار بیمار ام اس (MS) و وظایف آن توضیحاتی خدمت شما عزیزان خواهیم داد.

بیماری ام اس(MS) چیست؟

بیماری ام اس یابه انگلیسی (Multiple Sclerosis)نوعی بیماری التهابی مربوط به خود ایمنی عصبی می باشد. در این بیماری میلین که نوعی لایه بر روی اکسون ها می باشند آسیب می بینند. به گونه ای که توسط سلول های خود ایمنی بدن آسیب دیده و تخریب می شوند.

در صورت ابتلا به این بیماری زخم های متعدد با تعداد کم یا زیاد در مناطق مختلف سیستم عصبی تشکیل می گردد و در هر بخش از سیستم عصبی این زخم ها ایجاد شود باعث آسیب رسیدن به این بخش و عملکرد آن خواهد گردید.

به عنوان مثال اگر این زخم بر روی سیستم عصبی گوش ایجاد گردد باعث اختلال در شنوایی فرد می گردد. پرستار بیمار ام اس باید از تمام جزئیات آگاه باشد.

علائم بیماری ام اس(MS)

این بیماری علائمی دارد که عبارتند از:

  • لرزش در اندام و عضلات بدن خصوصا هنگام راه رفتن و تحرک
  • اختلال در بلع غذا. در هنگام خوردن غذا و یا نوشیدن که شرایط مشکل سازی را برای فرد بیمار بوجود می آورد.
  • بی اختیاری در دفع ادرار و مدفوع: با پیشرفت بیماری در فرد این بی اختیاری بوجود می آید. به گونه ای که مجبور به استفاده از سوند، کاندوم شیو و یا پوشینه (پوشک مخصوص بزرگسالان )می شوند.
  • عدم تعادل و اختلال و ناهماهنگی حرکتی : از دیگر علائم مربوط به بیماری ام اس (MS) عدم تعادل و کنترل در حرکت می باشد که ممکن است باعث افتادن بیمار گردد.
  • از ‌دیگر علائم بیماری ام اس(MS) اختلال در بینایی و شنوایی نیز می باشد.

تمام این علائم بستگی به نقض ایمنی دارد که در کدام بخش عصبی بدن می باشد.

وظایف پرستار بیمار ام اس

همانگونه که گفتیم پرستاری و مراقبت از بیمار مبتلا به ام اس با دیگر بیماران فرق می کند. چراکه علاوه بر مراقبت از بیمار بایست فضای زندگی فرد بیمار نیز به گونه ای چیده شود که موجب راحتی بیمار باشد. بنابراین می توانیم وظیفه پرستار بیمار ام اس و مراقب بیمار را در موارد زیر تشریح کنیم:

وظایف پرستار بیمار ام اس

تغییر چیدمان

اولین وظیفه پرستار بیمار مبتلا به ام اس همانگونه که گفتیم تغییر چیدمان و طراحی جدید برای محیط زندگی بیمار می باشد. این بدین معنی است که چیدمان وسایل زندگی از جمله حمام، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حتی مبلمان منزل به گونه ای باشد که در حین عبور و مرور باعث اذیت شدن بیمار نگردد و حداکثر استقلال حرکتی را داشته باشد.

تغییر رژیم غذایی از وظایف پرستار بیمار ام اس

پرستار و مراقب فرد مبتلا به ام اس بایستی در مورد رژیم غذایی بیمار اطلاع کامل داشته باشد و با هماهنگی پزشک معالج غذاهایی را که مفید هستند در برنامه ورژیم غذایی بیمار بگنجاند و حتی مقدار مصرف غذا نیز بایستی به دستور پزشک معالج باشد.

مراقبت شخصی

پرستار بیمار ام اس در کنار مواظبت از بیمار بایستی مراقب جسم نیز باشد. اگر بتواند در کنار بیمار خود یک سری نرمش ها و ورزش های سبک را به صورت علمی و مشترک و البته زیر نظر پزشک معالج انجام دهد خیلی در سلامتی بیمار و کاهش علایم بیماری بسیار موثر می باشد.

 

سطح آگاهی پرستار بیمار ام اس

پرستار مراقب بیمار بایستی سطح آگاهی خود در مورد بیمار ام اس را در حد دوره های آموزشی نداند و در کنار شغل خود مطالعاتی در مورد بیماری ، عوارض، چگونگی برخورد و دیگر موارد داشته باشد تا در هنگام انجام وظیفه آگاهی بیشتری نسبت به وظایف خود داشته باشد.

مهمترین و اصلی ترین وظیفه پرستار مدیریت دارو

پرستار بیمار ام اس مدیریت مصرف دارو می باشد. پرستار موظف است که داروهای بیمار را به موقع و طبق دستور پزشک به بیمار بدهد. در صورت تغییر در مصرف دارو توسط پزشک در جریان امر بوده و آن را اجرا نماید.

سخن آخر

در این نوشته از موسسه پرستاری ما به بررسی پرستار پرداختیم. اگر بیمار مبتلا به ام اس در منزل دارید کلیه خدمات را برعهده پرستار نگذارید. در امر مراقبت از بیمار خودتان نیز همکاری و کمک لازم را به بیمار بکنید.حتما در جریان معالجه بیمار با پزشک معالج هماهنگ باشید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان