اضافه وزن کودکان را چگونه بدون آسیب به کودک کنترل کنیم؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

کودکان در سنین متفاوت با سرعت های مختلف رشد می کنند. بنابراین هیچ گاه به طور دقیق نمی توان گفت کودک اضافه وزن دارد یا نه.

علل مشکلات وزن و چاقی در کودکان

درک چگونگی اضافه وزن کودکان در مرحله اول گام مهمی در جهت شکستن چرخه مشکلات است. در بیشتر موارد چاقی کودکان ناشی از پرخوری و کم تحرکی است. کودکان برای رشد سالم به مواد غذایی کافی و سالم نیاز دارند. اما هنگامی که کالری بیشتری نسبت به آنچه در طول روز می سوزانند مصرف می کنند، نتیجه آن افزایش وزن می باشد! دلایل اضافه وزن کودکان شامل موارد زیر است:

اضافه وزن در کودکان

پیشنهاد مقاله : افسردگی در کودکان و نکاتی که باید توسط مراقبین مورد توجه قرار بگیرد

  • خانواده های پر مشغله در خانه کمتر آشپزی می کنند و بیشتر فست فود می خورند.
  • دسترسی آسان به فست فودهای ارزان،پر کالری و نوشیدنی های مضر.
  • غذاهای پر کالری و همینطور مضر، هم در رستوران و هم در خانه.
  • کودکانی که مقادیر زیادی قند را در نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند و در یک سری غذاها مخفی می شوند.
  • بچه هایی که وقت کمتری را صرف بازی کردن خارج از خانه می کنند و زمان بیشتری را به تماشای تلویزیون، بازی های ویدیویی و نشستن پای رایانه و چت کردن می گذرانند.
  • بسیاری از مدارس برنامه های تربیت بدنی خود را حذف یا قطع می کنند.

اضافه وزن در کودکان

اشتباهات رایج در مورد مشکلات  اضافه وزن و چاقی  کودکان

چاقی کودک ژنتیکی است، بنابراین هیچ کاری در مورد آن وجود ندارد!

واقعیت: در حالی که ژنهای فرد بر وزن تأثیر می گذارند، آنها تنها یک بخش کوچک از موضوع هستند. اگرچه برخی از کودکان نسبت به بقیه مستعد افزایش وزن هستند، این بدان معنی نیست که آنها برای مشکلات ناشی از اضافه وزن نیز مستعد هستند. بیشتر بچه ها می توانند در صورت درست غذا خوردن و ورزش همیشگی و بدون وقفه، وزن ایده آل خود را حفظ کنند.

کودکانی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند، باید در رژیم غذایی قرار بگیرند.

واقعیت: مگر اینکه در مواردی توسط پزشک فرزندتان توصیه شود. در غیر این صورت، درمان چاقی کودکان کاهش وزن نیست. هدف باید کند کردن یا متوقف کردن افزایش وزن باشد تا کودک شما بتواند وزن ایده آل خود را حفظ کند.

این فقط چربی بدن کودک است که با افزایش سن کودک از بین می رود.

واقعیت: اضافه وزن کودکان و در سنین پایین همیشه منجر به چاقی در بزرگسالی نمی شود، بلکه خطرات را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. اکثر کودکانی که درسنین پایین دچار اضافه وزن می شوند، با ورود به دوره نوجوانی، هنوز اضافه وزن دارند.

برای مقابله با مشکلات اضافه وزن کودکان، تمام اعضای خانواده را درگیر کنید!

عادت های سالم در خانه شروع می شود. بهترین راه برای مبارزه و یا جلوگیری از مشکلات چاقی و اضافه وزن کودکان، این است که خانواده را در یک مسیر سالم تغذیه ای قرار دهید. انتخاب بهتر غذا و فعال تر شدن، بدون توجه به وزن، به نفع همه خواهد بود.

یک الگو برای کودک باشید!

اگر فرزندانتان می بینند که طی روز شما غذای سالم میوه و سبزیجات می خورید، فعال هستید و زمان زیادی پای تلویزیون نمی نشینید، احتمال دارد که آنها نیز همین کار را انجام دهند.

درمورد آنچه می خورید به کودک اطلاعات بدهید

در حالی که غذایی سالم می خورید، به کودک خود یا پرستار کودک درباره غذای سالمی که میل می کنید، بگویید . ممکن است بگویید ، “من کلم بروکلی را با سس سیر می خورم یه ذره می خوای؟ ”

اضافه وزن در کودکان
برای مقابله با مشکلات اضافه وزن کودکان، تمام اعضای خانواده را درگیر کنید!

هنگام پخت و پز کودک را مشارکت دهید

در مقابل فرزندان خود غذایی سالم طبخ کنید. بهتر است که در آشپزخانه به آنها یک وظیفه و کار مناسب بدهید. در مورد آنچه طبخ می کنید و اینکه چرا برای بدن مفید است، به آنها توضیح دهید.

نحوه فعالیت بدنی

هر روز به نوعی ورزش کنید. کارهایی را انجام دهید که از آنها لذت می برید. به فرزندان خود بگویید که چه کاری انجام می دهید و آنها را دعوت کنید تا به شما بپیوندند.

توجه به اوقات فراغت 

زمانی که وقت آزاد دارید، بهتر است از تماشای تلویزیون یا نشستن پای کامپیتر بیش از حد خودداری کنید. اگر والدین همین کار را کنند، بچه ها خیلی کمتر قادر به تماشای تلویزیون و انجام کار هایی مانند آن هستند. ممکن است کاری را انجام دهند که شما انجام می دهید!

منبع : helpguide

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان