دمای طبیعی در کودکان و نوزادان

کودکان.تب.دار

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

دمای طبیعی در کودکان و نوزادان موضوع مورد بحث مقاله امروز ماست که آن را برررسی خواهیم کرد؛ و اگر سوالی راجع به سلامت کودک دلبندتان دارید در هر ساعتی از شبانه روز با شماره 02141094 تماس بگیرید تا از راهنمایی رایگان مشاوران متخصص موسسه زندگی برتر بهره‌مند شوید.

کودکان و افزایش دمای بدن

دمای طبیعی در کودکان در حالت طبیعی بین 36.8 درجه سانتی گراد تا 37.2 درجه سانتی گراد است و دمای بدنشان در طول شبانه روز در این بین متغیر است. اگر دمای بدن کودک یا نوزاد بیش از این باشد، نشانه داشتن تب است و باید از او مراقبت کنید چون تب می‌تواند خیلی خطرناک باشد.

دمای.طبیعی.در.کودکان
دمای طبیعی در کودکان در حالت طبیعی بین 36.8 درجه سانتی گراد تا 37.2 درجه سانتی گراد است.

علل بروز تب

تب در کودکان به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و دمای طبیعی در کودکان به هم می‌ریزد؛ و در هنگام مشاهده تب احتمال وجود هر کدام از موارد زیر را در نظر داشته باشید و اقداماتی که لازم می‌دانید را انجام دهید.

عفونت در بدن به عنوان مهم‌ترین عامل تب شناخته می‌شود. در مواقعی که دچار بیماری‌هایی مثل سرما‌خوردگی می‌شوید بدن دچار عفونت می‌شود و در این شرایط واکنش طبیعی بدن تحریک مکانیزم‌های دفاعی است که باعث بروز تب و مقابله با میکروب‌ها می‌شود.

پیشنهاد مقاله: صفر تا صد نکات مهم نگهداری از کودک و نوزاد تب دار در منزل

تزریق واکسن و درآوردن دندان

تزریق واکسن‌ها می‌تواند موجب افزایش دمای طبیعی در کودکان شود و آن‌ها را دچار تب کند، علت این اتفاق هم این است که در این شرایط که از طریق واکسن میکروب و ویروس‌هایی به بدن تزریق شده اند، بدن با واکنش مکانیزم طبیعی دچار تب می‌شود؛ علت دیگری که باعث بروز تب می‌شود درآوردن دندان است اما توجه کنید که اگر دمای بدن نوزاد از 38 درجه سانتی گراد بیشتر شود علت چیز دیگری است.

پوشیدن لباس زیاد

پوشیدن لباس زیاد در نوزادان می‌تواند باعث افزایش دمای بدنشان و بروز تب شود، از آنجایی که بدن نوزادان متفاوت از بقیه افراد است پوشیدن لباس زیاد یا ماندن در محیطی که خیلی گرم باشد؛ باعث ایجاد و بروز تب در آن‌ها می‌شود و باید اقدامات لازم جهت پایین آوردن تب را برایشان انجام دهید.

کاهش دمای طبیعی در کودکان

گاهی اوقات دمای طبیعی در کودکان کاهش پیدا می‌کند که این مورد هم می‌تواند برای آن‌ها خطرناک باشد، اگر دمای بدن کودک یا نوزادتان به 35 درجه سانتی گراد یا کم‌تر از آن رسید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای بهبود کودک انجام شود.

گرفتن دمای بدن

برای مطمئن شدن از این که دمای طبیعی در کودکان Fever کاهش یا افزایش پیدا کرده است چند روش موجود دارد که این روش ها؛ اندازه گیری دمای زیر بغلی، اندازه گیری دمای دهانی و اندازه گیری دمای مقعدی هستند. در این بین اندازه گیری دمای بدن مقعدی بالاترین دقت و اندازه گیری زیر بغلی کم‌ترین دقت را دارد.

پیشنهاد مقاله: 3 اصل درباره پرستار کودک تازه متولد شده

هشدار‌ها هنگام افزایش دمای طبیعی در کودکان

مواردی هستند که هنگامی که دمای طبیعی در کودکان افزایش می‌یابد؛ باید به آن‌ها توجه کنید و اقدامات لازم را انجام دهید. این موارد شامل زمان‌هایی است که کودک دچار کم آبی است و از نوشیدن سرباز می‌زند، اسهال یا استفراغ دارد، هوشیاری اش کم‌تر از مواقع دیگر است، دچار گلو درد یا گوش درد است، بعد از 24 ساعت (کودکان زیر دو سال) و بعد از 72 ساعت ( کودکان بالای دوسال) هنوز تب دارد.

یا مواردی مثل این که: به حالت مداوم دچار تب می‌شود ( حتی اگر تبش هر شب فقط چند ساعت طول می‌کشد)، مشکلات جسمانی خاص مثل بیماری قلبی، سرطان، کم‌خونی یا لوپوس دارد، روی بدنش جوش درآمده یا موقع ادرار احساس درد می‌کند.

اهمیت.لباس.در.زمان.تب
پوشیدن لباس زیاد در نوزادان می‌تواند باعث افزایش دمای بدنشان و بروز تب شود.

اقداماتی که موقع بالا رفتن دمای طبیعی در کودکان باید انجام دهید

اقداماتی وجود دارند که در این مواقع می‌توان انجام داد تا کودک به دمای طبیعی در کودکان برسد و تبش قطع شود؛ این اقدامات به شرح زیرند:

  •  لباس‌های کودک یا نوزاد را کم‌تر کنید و لباس‌های گشاد و نخی تنشان کنید.
  •  درجه گرمای اتاق را کم‌تر کنید.
  • روی کودک را با پتو نپوشانید.
  •  پاشویه و گذاشتن دستمال خیس زیر بغل و روی پیشانی فرد مفید در کاهش دمای بدن خیلی مفید است.
  • او را به خوردن مایعات تشویق کنید و اگر نوزاد است به او بیشتر شیر بدهید تا به دمای طبیعی در کودکان و نوزادان برسد.

سخن پایانی

در این مطلب دمای طبیعی بدن کودکان و نوزادان پرداختیم و اطلاعات لازم درباره این بیماری را ارائه کردیم. همچنین به سوالات مهمی پرداختیم، پس این بیماری را جدی گرفته و در صورت مشاهده هر یک از علائم آن، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید از پرستار کودک و یا بیمار برای عبور از مراحل کمک بگیرید.

سوالات متداول

اقداماتی که موقع بالا رفتن دمای طبیعی در کودکان باید انجام دهید چیست؟

  •  لباس‌های کودک یا نوزاد را کم‌تر کنید و لباس‌های گشاد و نخی تنشان کنید.
  •  درجه گرمای اتاق را کم‌تر کنید.
  • روی کودک را با پتو نپوشانید.

گرفتن دمای بدن چگونه است؟

برای مطمئن شدن از این که دمای طبیعی در کودکان کاهش یا افزایش پیدا کرده است چند روش موجود دارد که این روش ها؛ اندازه گیری دمای زیر بغلی، اندازه گیری دمای دهانی و اندازه گیری دمای مقعدی هستند.

چرا نباید لباس زیاد پوشید؟

پوشیدن لباس زیاد در نوزادان می‌تواند باعث افزایش دمای بدنشان و بروز تب شود، از آنجایی که بدن نوزادان متفاوت از بقیه افراد است پوشیدن لباس زیاد یا ماندن در محیطی که خیلی گرم باشد.

تزریق واکسن و درآوردن دندان چگونه است؟

تزریق واکسن‌ها می‌تواند موجب افزایش دمای طبیعی در کودکان شود و آن‌ها را دچار تب کند، علت این اتفاق هم این است که در این شرایط که از طریق واکسن میکروب و ویروس‌هایی به بدن تزریق شده اند، بدن با واکنش مکانیزم طبیعی دچار تب می‌شود.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان