آیا بیماری مادرزادی قلب و اوتیسم به هم مرتبط هستند ؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

ارتباط بین بیماری مادرزادی قلب و اوتیسم heart disease and autism  همواره مورد توجه محققان بوده است و در این مورد تحقیقات زیادی انجام شده است .

امروزه تعداد زیادی از کودکانی که با بیماری مادرزادی قلب و اوتیسم متولد می شوند زنده می مانند. با این وجود ، علی رغم پیشرفت های چشمگیر در مراقبتهای پزشکی و جراحی ، بسیاری از افراد با مشکلات طولانی مدت در رشد عصب روبرو هستند. اینها شامل مشکلاتی در میزان توجه و مهارتهای عملکردی و اجرایی ، چالشهای یادگیری و در بعضی موارد ، ضریب هوشی پایین تر از حد نرمال است.

با پیشرفت های چشمگیر در زمینه پزشکی و جراحی ، 90 درصد از نوزادانی که با بیماری مادرزادی قلب و اوتیسم متولد می شوند ، قادر به زنده ماندن تا رسیدن به سنین بزرگسالی هستند. با این حال ، اکثر این نوزادان اغلب از مشکلات سلامتی از جمله آریتمی قلب ، کمبود رشد عصبی ، اوتیسم و مشکلات تنفسی رنج می برند.

بیماری مادرزادی قلب چیست؟

علل بیماری مادرزادی قلب و اوتیسم
بیماری مادرزادی قلب یا نقص مادرزادی قلب ، نوعی ناهنجاری قلبی است.

بیماری مادرزادی قلب یا نقص مادرزادی قلب ، نوعی ناهنجاری قلبی است که از بدو تولد وجود دارد. این مشکل می تواند بر بخش های مختلف تأثیر بگذارد،مانند:

دیواره های قلب
دریچه های قلب
رگهای خونی

انواع مختلفی از نقایص مادرزادی قلب وجود دارد. آنها می توانند از شرایط ساده ای که علائم ایجاد نمی کنند تا مشکلات پیچیده ای که باعث ایجاد علائم شدید و تهدید کننده زندگی می شوند ، را شامل شوند.

درمان ها و مراقبت های بعدی برای این نقص در طی چند دهه گذشته به شدت بهبود یافته است ، بنابراین تقریباً همه کودکان مبتلا به نقص قلب تا رسیدن به بزرگسالی زنده می مانند. برخی در طول زندگی خود به مراقبت مداوم نیاز دارند. با این حال ، بسیاری از این کودکان علی رغم شرایطی که دارند ، زندگی فعال و پرباری را ادامه می دهند.

انواع مختلف نقایص مادرزادی قلب وجود دارد که می توان آنها را به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

نقص در دریچه قلب

دریچه های داخل قلب که جریان خون را هدایت می کنند ممکن است بسته شوند یا نشت کنند. این مشکل در توانایی قلب برای پمپاژ صحیح خون اختلال ایجاد می کند.

نقص در دیواره قلب

دیواره های طبیعی که بین دو طرف چپ و راست و بخش های فوقانی و تحتانی قلب وجود دارد ممکن است به طور صحیح رشد نکند ، باعث می شود خون به قلب برگردد یا در مکان هایی که متعلق به آن نیست جمع شود. این نقص به قلب فشار می آورد تا بیشتر کار کند ، که ممکن است منجر به بالا رفتن فشار خون شود.

نقص در رگ های خونی

شریان ها و رگهایی که خون را به قلب می رسانند و به بدن برمی گردند ممکن است عملکرد صحیحی نداشته باشند. این مشکل می تواند جریان خون را کاهش داده یا مسدود کند و منجر به عوارض مختلفی شود.

بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک و آسیانوتیک

بسیاری از پزشکان بیماری مادرزادی قلب را به عنوان بیماری مادرزادی قلبی سیانوتیک یا بیماری مادرزادی قلبی آسیانوتیک طبقه بندی می کنند. در هر دو نوع ، قلب خون را به همان اندازه که لازم است پمپاژ نمی کند. تفاوت اصلی این است که بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک باعث کمبود اکسیژن در خون می شود ، و بیماری قلبی مادرزادی آسیانوتیک این کار را نمی کند.

علائم بیماری مادرزادی قلب چیست؟

بیماری مادرزادی قلب اغلب در طی سونوگرافی بارداری تشخیص داده می شود. به عنوان مثال اگر پزشک شما ضربان قلب غیرطبیعی بشنود ، ممکن است با انجام آزمایشات خاص این مسئله را بیشتر بررسی کند.

اینها ممکن است شامل اکوکاردیوگرام ، اشعه ایکس قفسه سینه یا اسکن ام آر آی باشد. اگر تشخیص داده شود ، پزشک شما اطمینان حاصل می کند که متخصصان مناسب در هنگام زایمان در دسترس هستند.

در برخی موارد ، علائم نقص مادرزادی قلب ممکن است تا مدت کوتاهی پس از تولد ظاهر نشوند.

نوزادان تازه متولد شده با نقص قلب ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

لب ها ، پوست ، انگشتان مایل به آبی
نفس نفس زدن یا هرگونه مشکل تنفسی
مشکلات تغذیه
وزن کم هنگام تولد
درد قفسه سینه
رشد با تأخیر

در موارد دیگر ، علائم نقص مادرزادی قلب ممکن است تا سالها پس از تولد ظاهر نشود.

هنگامی که علائم ایجاد شد ، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ریتم غیر طبیعی قلب
سرگیجه
مشکل تنفسی
غش کردن
تورم
خستگی

مطالعات پزشکی ،بیماری مادرزادی قلب و اوتیسم را به هم مربوط دانسته اند. یکی از مطالعات اخیر منتشر شده، شواهد قانع کننده ای را نشان می دهد که ممکن است بیماری مادرزادی قلب ارتباطی با اختلال طیف اوتیسم داشته باشد.

پیشنهاد مقاله: آیا درمان قطعی زخم معده وجود دارد؟

این مطالعه بزرگ نشان دهنده ی اولین مواردی است که تأیید می کند تقریباً 33٪ افراد متولد شده با بیماری مادرزادی قلب احتمال ابتلا به اوتیسم را دارند. این موضوع حتی پس از در نظر گرفتن سایر فاکتورهای شناخته شده برای افزایش خطر اوتیسم ، از جمله سندرم های ژنتیکی ، نارس بودن و عوارض نوزادی مانند صرع یا اکسیژن ناکافی هنگام تولد صادق است.

بیماری مادرزادی قلب و اوتیسم

چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

برای دهه ها ، تحقیقات ارتباط بین این دو بیماری مادرزادی قلب و اوتیسم در کودکان را برجسته کرده است. بیشتر مطالعات حاکی از آن است که نتایج به طور کلی برای افرادی که اختلال شدیدتری دارند و در سال اول زندگی نیاز به جراحی قلب دارند و برای کسانی که سندرم ژنتیکی مشترک دارند ، نتایج بدتری در پیش دارد.

این یافته ها نشان می دهد که ممکن است مسیرهای ژنتیکی مشترکی وجود داشته باشد که بر رشد قلب و مغز تأثیر می گذارد اما به روش های مختلف بیان می شود .

علاوه بر این ، کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلب (به ویژه آنهایی که انواع شدیدتری از بیماری قلبی دارند و در دوران نوزادی تحت عمل جراحی قلب قرار می گیرند) نیز در معرض تغییرات بلوغ مغزی قرار دارند و در نتیجه آسیب دیدگی های مغزی در نتیجه تغییر جریان خون در مغز اتفاق می افتد.

درمان بیماری مادرزادی قلب و اوتیسم
بیماری مادرزادی قلب اغلب در طی سونوگرافی بارداری تشخیص داده می شود.

شواهد نشان می دهد که این صدمات مغزی ممکن است آسیب به رشته های ماده سفید “مترو” مغز ، اتصال مناطق مختلف مغز و انتقال اطلاعات بین آنها باشد. این آسیب های عصبی اولیه می تواند بر سیستم های مغزی که برای رشد و یادگیری ضروری هستند تأثیر بگذارد و همچنین ممکن است کودکان را در معرض خطر بیشتری از بروز رفتارهای غیرمعمول مشاهده شده در اختلالات اوتیسم قرار دهد.

نتایج تحقیقات، ارزیابی و درمان به موقع را توصیه می کنند. این تحقیق و تحقیقات دیگر باعث افزایش آگاهی در مورد نیاز اساسی برای غربالگری ویژگی های بیماری مادرزادی قلب و اوتیسم در کودکان در اسرع وقت می شود.

شناسایی علائم اولیه مربوط به اوتیسم باید در اوایل 18 ماهگی نوزاد یا هر زمان که نگرانی ایجاد می شود ، با معاینات دوره ای در مقاطع حساس ، از جمله ورود به مدرسه و پیش از بلوغ انجام شود. این کار ممکن است در یک مرکز بهداشت انجام شود که مراقبت از رشد را برای کودکان خردسال و خانواده آنها فراهم می کند یا توسط یک روانشناس کودک ، متخصص مغز و اعصاب کودکان یا روانپزشک در محیط جامعه.

پس از شناسایی رفتارهای غیر عادی ، مداخلات سریع برای تقویت ارتباطات اجتماعی ، تعامل مثبت والدین و کودک و رفتارهای اجتماعی انجام می شود.

با توجه به میزان تغییر در نمایه های رفتاری کودکان مبتلا ، این برنامه ها باید متناسب با نیازهای هر فرد باشد و ممکن است شامل مداخلات مانند تجزیه و تحلیل رفتار کاربردی ، کاردرمانی یا گفتار و زبان درمانی باشد. یک رویکرد فعالانه منجر به بهبود سیرهای رشد و کیفیت بهتر زندگی برای افراد مبتلا و خانواده آنها خواهد شد.

مرکز پرستاری زندگی برتر اکسین  با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان