بررسی 7 علت و درمان فراموشی در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

درمان فراموشی در سالمندان، درمانی است که شاید برای عزیزان و نزدیکانتان نیاز داشته باشید و ما در این مقاله آن را بررسی می‌کنیم.

فراموشی یا آلزایمر؟

ممکن است شما فکر کنید فراموشی و مشکلات حافظه همیشه به معنی دچار شدن به آلزایمر است، با این که فراموشی اولین نشانه بروز آلزایمر بوده، اما همه افرادی که دچار مشکلات حافظه می‌شوند صرفا قرار نیست به آلزایمر هم دچار شوند.

علل بروز مشکلات حافظه

مشکلات حافظه به علت‌های زیادی ممکن است به وجود آمده و شما را نگران حال خودتان یا عزیزانتان کند. این علت‌ها شامل پیری، مشکلات بدنی و بیماری‌ها، مشکلات عاطفی به وجود آمده، مشکل اختلالات شناختی خفیف یا نوعی دیگر از زوال عقل باشند. که شما را نیازمند درمان فراموشی در سالمندان می‌کنند.

پیری مغز

فراموش‌کار شدن معمولا بخشی رایج و معمولی در سالمندی است، با پیر شدن همه بخش‌های بدن هم پیر می‌شوند. مسلما مغز هم از این قائده مستثنی نیست و در دوران سالمندی دچار «پیری مغز» می‌شوید، نشانه‌های پیری مغز این است که در این زمان یادگیری سخت‌تر شده، خاطرات به سختی به ذهنتان می‌آید یا وسایلتان را گم می‌کنید.

ضعف حافظه، آلزایمر و تفاوت‌های آن‌ها

ضعف در حافظه و آلزایمر تفاوت‌هایی دارند و با دیدن هر کدام از نشانه‌های آلزایمر دیگر نیازی به درمان فراموشی در سالمندان نخواهید داشت و باید برای درمان آلزایمر اقدام کنید. در این قسمت به این تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم.

* سالمندی که سالم است و مشکل او فقط مربوط به مشکلات سطحی حافظه است، گاهی ممکن است تصمیمات و قضاوت‌های نادرست داشته باشد. اما سالمند آلزایمری در اکثر مواقع تصمیمات اشتباه می‌گیرد.

* سالمندی که سالم است، هرازگاهی یادش می‌رود که قبض‌های خانه را پرداخت کند. در مقابل سالمند آلزایمری به طور کلی نسبت به این مسائل بی‌تفاوت است.

* فرد سالمندی که سالم است ممکن است گاهی اوقات تاریخ‌ها را به یاد نیاورد یا یادش نیاید که در چه روزی از روز‌های هفته است اما بعد از گذشتن کمی زمان بالاخره به یاد می‌آورد ولی سالمند آلزایمری به طور کلی ارتباط خود با زمانی که در آن قرار دارد را فراموش می‌کند.

* کسی که سلامت دارد احتمالا گاهی اوقات کلمه صحیح را به یاد نمی‌آورد تا در جمله اش به کار ببرد، اما در حالتی که فرد مبتلا به آلزایمر باشد معمولا کلمات را جابه‌جا استفاده می‌کند و کلمه مورد نظر خود را پیدا نمی‌کند.

اگر شما برای درمان فراموشی در سالمندان یا نگهداری از فرد آلزایمری نیاز به کمک دارید می‌توانید از طریق سایت ما برای استخدام یک پرستار سالمند کاربلد و متخصص اقدام کنید. زیرا نگهداری از فرد آلزایمری بسیار سخت است.

درمان مشکلات حافظه در سالمندان

برای درمان فراموشی در سالمندان و پیشگیری از ابتلا به این عارضه می‌توان از خوراکی‌های مفید مثل مغز‌ها در تغذیه آن‌ها استفاده کرد و انجام بازی‌های فکری مثل پازل و داشتن مطالعه هم می‌تواند تاثیر به‌سزایی در پیشگیری و درمان این عارضه داشته باشد.

بیماری‌ها و از دست دادن حافظه

در بعضی از شرایط شما ممکن است به دلیل بیماری‌های دیگر نیازمند درمان فراموشی در سالمندان شوید که این بیماری‌ها شامل: تومور مغزی، لخته شدن خون در مغز، وجود عفونت در مغز، بعضی از اختلالات تیروئیدی، وجود برخی از مشکلات در کلیه‌ها یا کبد، اعتیاد یا مصرف بیش از حد الکل، وارد شدن آسیب به سر، ضربه مغزی و کمبود برخی از ویتامین‌ها می‌باشد.

حواستان به داروهای مصرفی سالمند باشد

در بعضی از موارد دیده شده که مصرف تعدادی از دارو‌ها برای برخی سالمندان عوارض خاصی داشته و باعث بروز مشکلاتی در آن‌ها شده است. یکی از مشکلاتی که دیده شده برای بعضی از آن‌ها به وجود آمده فراموشی است که در این مواقع می‌توان با مراجعه به پزشک دارو را تعویض کرد.

مشکلات عاطفی و مشکلات حافظه سالمندان

در مواردی که سالمندان دچار مشکلات عاطفی و درونی مثل استرس و اضراب، غم و ناراحتی یا … می‌شوند، ممکن است دچار مشکلات فراموشی و نیازمند درمان فراموشی در سالمندان در سالمندان شوند؛ گاهی ممکن است این مشکلات با زوال عقل هم اشتباه گرفته شوند. مثلا شخصی که به تازگی همسر خود را از دست داده یا بازنشست شده دچار این قبیل مشکلات شود. اما خیالتان راحت باشد که در این موارد بعد از کنار آمدن فرد با غم و اندوه مشکل حافظه هم از بین می‌رود.

این مقاله سعی کرد تمام مواردی که به فراموشی سالمندان منتهی می‌شود را بررسی کند و شما را در درمان فراموشی در سالمندان کمک کند. توصیه می‌کنیم اگر سوالی دارید از مشاوره‌های رایگان ما در موسسه پرستاری برتر اکسین استفاده کنید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان