تاثیرات مدیتیشن بر بدن

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

حتما‌ً تا به حال آوازه‌ی تاثیرات آرام سازی مدیتیشن به گوشتان رسیده‌است. اما روند دقیق تاثیرات مدیتیشن بر بدن چیست؟ به حال فکر کردید که چگونه مدیتیشن بدون استفاده ازداروهای آرام بخش و مسکن شما را آرام می‌کند؟ در این مقاله‌ به بررسی ساز و کار مدیتیشن، تاثیرات مدیتیشن بر بدن و مباحث پیرامون آن می‌پردازیم.

آیا فواید مدیتیشن برای بدن خوب است ؟

طبق تحقیقات؛ بی توجه به منبع استرس، مدیتیشن موجب کاهش آن می‌شود. مدیتیشن در اصل باعث کاهش متابولیسم بدن شده و به دنبال آن، فشار خون کاهش یافته و ضربان‌های قلب منظم می‌شوند. تکرار جمله یا عبارت های پیشنهادی در مدیتیشن خاصیت تسکین دهندگی دارد. تنش و انقباض غیر ضروری در اثر مدیتیشن از بین می‌رود. سلامت قلب و وضعیت تنفس بهبود می‌یابد. نادیده گرفتن افکار و تمرکز بر نحوه‌ی تمرکز که از تمرینات این علم است؛  باعث واکنش بدن و ایجاد آرامش می‌شود.

دفع بیماری نیز از خواص مدیتیشن است. مکانیزم عمل آن به صورت افزایش سیستم ایمنی و جلوگیری از ایجاد بیماری است. طی یک برنامه‌ تحقیقاتی، دوماه پس از تزریق واکسن آنفولانزا آزمایش خونی برای تعیین آنتی بادی‌های افراد مورد آزمایش انجام شد. طبق نتایج آزمایش، سطح آنتی بادی  علیه ویروس آنفولانزا در خون افرادی که تجربه‌ی مدیتیشن داشتند بالاتر بود.

با بررسی نمونه‌های MRI  راهبان بودایی تاثیرات مدیتیشن بر بدن برای بلند مدت مشخص شده است. نتایج حاکی از آن است که بخش هایی از مغز که به ادراک آگاهانه، یادگیری و حافظه مرتبط هستند، تحت تاثیر مدیتیشن تقویت می‌شوند.

تاثیرات مدیتیشن بر بدن در مسائل مرتب با زنان نیز بسیار برجسته است. این تکنیک می‌تواند به کاهش عوارض و نشانه‌های سندرم پیش از قاعدگی کمک کند. همچنین انجام منظم تمرینات آن، در درمان مشکلات ناباروری زنان، مشکلات هنگام بارداری  و بهبود شیردهی تاثیر گذار است.

این تاثیر به گونه ‌ای است که در یک تحقیق، یک سوم زنان ناباروری که برای کمتر از سه ماه مدتیشن انجام داده بودند باردار شدند. گرگرفتگی از مواردی است که در افراد عادی بیشتر از زنانی که مدیتیشن می‌کنند دیده می‌شود.

از طرف دیگر، مدیتیشن در مدیریت و کاهش درد، در کنار کم کردن استرس ناشی از درد کمک کننده است. برای مبتلایان بیماری‌های مزمن، مدیتیشن یک راه کم هزینه و بی عوارض برای کاهش درد است.

چه کسانی به مدیتیشن نیاز دارند؟

تاثیرات مدیتیشن بر بدن، افراد گوناگون از رشته‌ها و دسته‌های مختلف مردم را به سمت خود جذب نموده است. از پر و پا قرص ترین طرفداران این تکنیک، افراد دارای مشکلات استرس و اضطراب هستند. از از آنجا که مدیتیشن در بهبود خلق و خو نیز تاثیر مثبت دارد، افراد برای کنترل خشم و هیجانات منفی خود نیز می‌توانند به آن پناه ببرند. این تکنیک، گاها‌ً نیاز شما به جلسات روان‌درمانی  و تراپی را نیز کاهش داده و از بین می‌برد.

پیشنهاد مقاله : راه های ابراز احترام و مراقبت از بزرگترها

چگونه مدیتیشن کنیم؟

یادگیری مدیشتین دشوار نیست اما مانند هر مهارت دیگری نیاز به یک مربی  برای مشورت و تمرین دارد. برای انجام آن به هزینه‌های هنگفت و یا وسیله‌ی خاصی نیاز ندارید. هر زمان از روز که وقت خالی داشتید، وقتی در کافی به انتظار دوستی نشستید، هنگام پیاده روی، لحظات قبل خواب و … همه زمان‌های مناسب انجام  تمرینات شما هستند.

برای تعیین اینکه تمرینات خود را درست انجام می‌دهید یا نه از نشانه‌هایی که بذنتان برایتان می‌فرستد بهره بگیرید. اگر حین یا بعد از مدیتیشن و مراقبه احساس گرم شدن، آرامش و سنگینی می‌کنید دارید کارتان را درست انجام می‌دهید.

اگر احساس می‌کنید انجام منظم تمرینات برایتان دشوار است و یا گاهی اوقات فراموش می‌‌کنید طبق برنامه‌تان پیش بروید، به شما پیشنهاد می‌کنیم در یک کلاس مدیتیشن ثبت نام کنید. داشتن یک مربی با تجربه همیشه می‌توانید شما را سریع‌تر به مقصودتان برساند.

همچنین برای افزایش تاثیرات مدیتیشن بر بدن ، آشنایی با افرادی که مانند شما در ابتدای مسیر هستند بسیار روحیه‌بخش است. می‌توانید با اشتراک گذاشتن تجربه‌های خود با کسانی که تجربه‌ی کمتری از شما دارند به آن ها کمک کنید و با بقیه‌ی افراد کلاس تبادل نظر کنید. داشتن چند دوست همراه به افزایش انگیزه و میل شما به ادامه‌ی راه کمک می‌کند.

 

جمع بندی

این نوشته از موسسه پرستاری زندگی برتر با موضوع تاثیر مدیتیشن بر بدن طی تحقیقات پی در پی ثابت شده است. همه‌ی گروه‌های سنی می‌توانند از فواید آن بهره ببرند و در دراز مدت اثر آن بر جسم خود را ببینند. برای دریافت خدمات پرستار در منزل کلیک کنید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان