نکاتی در مورد تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا موضوع حساسی که امروز به طور تخصصی راجع به آن صحبت خواهیم کرد تا شما بهترین مراقبت را از عزیزانتان داشته باشید.

اهمیت نوع تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا:

اول از همه حذف و به حداقل رساندن مصرف نمک در تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا ضروری است و در کنار آن داشتن یک برنامه غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون باعث تنظیم فشار خون آن‌ها می‌شود؛ در میان وعده‌های غذایی صبحانه اهمیت ویژه‌ای دارد، میان وعده‌ها نیز باید در بین وعده‌های اصلی با خوراکی‌هایی مخصوص این افراد باشد.

صبحانه در تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا:

شروع روز فرد دارای فشار خون بالا با صبحانه مقوی و سالم در کنار کنترل فشار خون می‌تواند باعث تامین انرژی مورد نیاز او در طول روز شود؛ صبحانه‌هایی که برای این افراد توصیه می‌شود: جو دو سر، خوردن ماست با میوه، تخم مرغ (به هر روش پختی)، آجیل‌های بدون نمک، لبنیات کم‌چرب، میوه‌هایی مثل موز و توت، نان‌های سبوس‌دار، دمنوش‌هایی مثل چای سبز، خوراک لوبیا، عدسی و … هستند توسط کارشناسان توصیه می‌شود.

عناصر مورد نیاز در تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا:

در تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا در میان وعده خود پتاسیم، میزیم و کلسیم را حتما قرار دهید تا فشار خونتان تنظیم شود و مصرف سدیم و چربی‌های اشباع را به حداقل برسانید، خوراکی‌ها و میوه‌هایی مثل موز، پرتغال، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، انگور، آلو، هلو سیب زمینی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، قارچ، حبوبات و سبزی‌ها سرشار از پتاسیم اند و برای این افراد مفید اند.

برای دریافت منابع منیزیم نیز جوانه گندم برشته شده، سیب زمینی، بادام زمینی، اسفناج، شیر، مرغ و نان سبوس دار میل نمایید. مورد سوم در تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا دریافت کلسیم‌هاست که در لبنیات و شیر و ماهی‌ها وجود دارد.

از چه چیز‌هایی پرهیز کنیم؟

نکته مهم دیگر در تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا خوراکی‌ها و غذا‌هایی است که فرد باید از آن‌ها دوری کرده و حدالامکان آن‌ها را از برنامه غذایی خود حذف یا کم کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که این افراد باید از آن دوری کنند نمک است. نمک بیش‌ترین ضرر را برای این افراد دارد و باعث بالا رفتن و به هم خوردن فشار خونشان خواهد شد.

خوراکی‌های مضر در تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا شامل غذا‌های فست فودی مثل سوسیس، کالباس، برگر و کنسرو‌های گوشت است که دارای مقدار زیادی سدیم هستند، از طرف دیگر هر سبزی کنسرو شده در آب نمک، انواع شوری‌ها و ترشی‌ها، تنقلات شوری مثل چیپس و پفک هم نباید مصرف شوند.

کافئین، الکل و فشار خون بالا:

مصرف الکل می‌تواند فشار خون را افزایش داده و باعث برهم زدن آن شود، پس این مورد را حدالامکان در تغذیه افراد دارای فشار خون بالا حذف کنید. مواد کافئین دار مانند نوشیدنی‌های بر پایه قهوه، چای سیاه و شکلات‌هایی بر پایه قهوه یا کاکائو را در حد اعتدال مصرف کنید.

نکات تکمیلی در تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا:

از آنجایی که امروزه فشار خون بالا جز بیماری‌های شایع کشور‌های در حال پیشرفت به حساب می‌آید و ادامه این بیماری می‌تواند موجب بروز بیماری‌های دیگری مثل انواع بیماری قلبی و عروقی شود اهمیت تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا نیز بالا می‌رود.

دریافت ویتامین C نیز در تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا مفید بوده، همینطور کنترل وزن می‌تواند فشار خون را کنترل کرده که این امر با کاهش مصرف غذا‌های چرب امکان پذیر است. دریافت امگا 3 از انواع ماهی‌ها و میگو‌ها هم برای شما خوب خواهد بود.

اهمیت ارتباط با یک مشاور در تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا:

همچنین شما می‌توانید با تماس با موسسه پرستاری زندگی برتر اکسین از مشاوره‌های رایگان و 24 ساعته ما برخوردار شوید.

همچنین می‌توانید در سایت ما درخواست پرستار  سالمند برای عزیزانتان که دارای فشار خون بالا یا هر بیماری دیگری هستند بدهید تا بهترین مراقبت از آن‌ها با تخصص ویژه انجام شود و خیالتان از هر بابتی راحت باشد.

امیدوارم در این مقاله به شما راجع به تغذیه سالمند مبتلا به فشار خون بالا کمک کرده باشیم و شما نکات مورد نیاز برای مراقبت از عزیزانتان را آموخته باشید. اگر هر سوال یا پیشنهادی دارید برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان