عوامل بالا آوردن نوزاد کدامند و راهکارهای آن

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

پرستار کودک عوامل بالا آوردن مختلفی می‌تواند باعث شود که کودکان بالا بیاورند، از جمله بیماری، دریازدگی، استرس و مشکلات دیگر. مراقب کودک در اکثر موارد، استفراغ در کودکان به علت گاستروانتریت، عفونت دستگاه گوارش است. گاستروانتریت ، که اغلب آن “آنفولانزای معده” نامیده می شود، معمولا توسط ویروس های رایج ایجاد می شود که هر روز با آنها در تماس هستیم اتفاق می‌افتد. علاوه بر ایجاد استفراغ، همچنین می تواند موجب تهوع و اسهال شود.

عفونت های گاستروانتریت معمولا طولانی نیستند و بیشتر از خطرناک بودن مضر هستند. اما بچه ها (به خصوص نوزادان) که نمی‌توانند مایعات کافی مصرف کنند و همچنین اسهال داشته باشند ممکن است دچار خشکی شوند، به این معنی که بدن آنها مواد مغذی و آب را از دست می دهد و باعث بیماری دیگر می‌شود. مهم این است که مراقب کودک آرام باشد. استفراغ برای کودکان (و همچنین والدین) ترسناک است و برای بچه ها در تمام سنین خسته کننده است.

اطمینان خاطر دادن به کودک و جلوگیری از کم آبی بدن او توسط پرستار کودک، کلید بهبودی سریع است. دادن مایعات مناسب در زمان مناسب (به آن رهیدراسیون دهانی گفته می‌شود) توسط پرستار ، بهترین راه برای کمک به جلوگیری از کم آبی و یا درمان از دست مایاعت بدن است.

پرستار کودک عوامل دهیدراسیون دهانی چست؟

هنگامی که مایعات از طریق استفراغ یا اسهال از بدن خارج می‌شوند مهم است که پرستار آنها را در اسرع وقت جایگزین کند. نکته کلیدی این است که پرستار مقدار کمی مایع و به صورت مکرر برای جایگزینی آب و مواد مغذی به کودک بخوراند. بهترین مایعات برای استفاده پرستار کودک در این موارد، محلول رهیدراسیون است. این محلول‌ها از تعادل مناسب مایعات و مواد معدنی برای جایگزینی مواد از دست رفته و حفظ آب بدن کودک برخوردارند. اکثرا محلول‌های الکترولیت در سوپر مارکت ها یا داروخانه ها موجود است.

پیشنهاد مقاله : پرستار کودک سرمازدگی مراقبت و نگهداری پوست کودک

اگر پرستار فکر می کند که کودک در معرض کمبود آب است، با پزشک تماس بگیرد. او ممکن است دستورالعمل خاصی از برای رهیدراسیون کودک داشته باشد و می تواند به پرستار کودک توصیه کند که بهترین راه حل برای درمان کودک چیست. پرستار توجه کند که داروهای بدون نسخه برای درمان تهوع، استفراغ و اسهال برای نوزادان و کودکان توصیه نمی شود. در شرایط خاص، پزشک ممکن است داروهای تهوع یا استفراغ را تجویز کند، اما این دارو فقط با نسخه قابل دسترس است.

نکات رهیدراسیون برای نوزادان (از بدو تولد تا 12 ماه)

  • پرستار نباید به نوزاد آب ساده، مگر اینکه پزشک بگوید و مقدار آن را مشخص کند.
  • آب ساده به تنهایی می تواند توازن مواد مغذی را در خون کودک بر هم زند.
  • اگر نوزاد کمتر از دو ماه در تمام تغذیه‌ها، استفراغ می‌کند (نه فقط از تف می‌کند،
  • بلکه به نظر می رسد که یک وعده غذایی کامل را بالا می‌آورد)، پرستار بلافاصله با پزشک تماس بگیرد.

پرستار کودک عوامل برای بچه‌های شیرخوار

اگر نوزاد به طور انحصاری با شیر مادر تغذیع می‌شود و بیش از یک بار استفراغ می‌کند (نه فقط از تف می‌کند، بلکه به نظر می رسد که یک وعده غذایی کامل را بالا می‌آورد)، پرستار توصیه کند که به او در بازه های زمانی کوتاه‌ تر هر 2 ساعت شیر داده شود (حدود هر 5 تا 10 دقیقه) زمانی که کودک می‌تواند شیر را تحمل کند میزان آن را می‌توان افزایش داد. اگر کودک هنوز با این برنامه استفراغ می‌کند ، پرستار  با پزشک تماس بگیرد.پس از حدود 8 ساعت بدون استفراغ، می توان به برنامه تغذیه معمول بازگشت.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان