بیماری آلزایمر؛علائم، پیشگیری و روش های درمان

بیماری آلزایمر، روش های پیشگیری از آن

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زوال عقل، آلزایمر است. علائم شروع آلزایمر از ابتدای ابتلای فرد به این بیماری نیست، بلکه با پیشرفت بیماری به مرور بیمار و خانواده او متوجه علائم آلزایمر در او می‌شوند. آلزایمر یک بیماری پیشرونده عصبی است که بیشتر در میان افراد بالای 65 سال رواج دارد.

با این حال مشاهدات حاکی از آن است که برخی از افراد در سنین 30 تا 60 سالگی نیز به این بیماری دچار شده‌اند که به آن آلزایمر زودرس می‌گویند. طول عمر بیمار پس از علائم شروع آلزایمر در او، با توجه به شدت بیماری از 4 تا 8 سال متفاوت است. این در صورتی است که با شناخت نشانه‌های آلزایمر و شروع سریع اقدامات درمانی، می‌توان طول عمر بیمار را تا 20 سال نیز افزایش داد.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد علائم آلزایمر، روش‌‌های درمان و همچنین راه های پیشگیری از بیماری آلزایمر صحبت کنیم. سعی ما بر این است که با به روزترین اطلاعات مربوط به این بیماری، شما را برای مقابله با آن آماده نگه داریم.

نشانه های مهم بیماری آلزایمر را بشناسیم

پیش از بررسی نشانه‌های بیماری آلزایمر، باید به این سوال پاسخ دهیم که آلزایمر چیست؟ همان‌طور که گفتیم بیماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که علائم آن به مرور پدیدار می‌شوند. عملکرد این بیماری به این صورت است که اختلال در کارکرد پروتئین‌ها در مغز باعث از بین رفتن سلول‌های مغزی شده و بیمار را دچار اختلال تفکر، حافظه و رفتار می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت که تا به حال دانشمندان و متخصصان این حوزه نتوانسته‌اند به ریشه ابتلا به این بیماری را کشف کرده و روش درمان مشخصی را برای آن پیدا کنند.

آلزایمر چیست
یماری آلزایمر یک بیماری پیشرونده است که علائم آن به مرور پدیدار می‌شوند.

اطلاعات کلی موجود در مورد این بیماری می‌گوید، عدم تامین انرژی برای فعالیت‌های نورون‌هایی که وظیفه تفکر و حافظه را دارند، علت این بیماری است. با توجه به این که شناخت علائم شروع آلزایمر می‌تواند باعث کمک به درمان آن‌ها و افزایش طول عمر بیمار شود، شناخت آن‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در ادامه مهم‌ترین علائم شروع آلزایمر را بیان خواهیم کرد.

علائم شروع الزایمر چیست؟

حالا که با اهمیت شناخت علائم این بیماری آشنا شدید، بهتر است بیشتر در مورد آن‌ها بدانید. از جمله مهم‌ترین علائم شروع آلزایمر عبارتند از:

  • مشکل در یادآوری اطلاعات جدید

مهم‌ترین مشکل ابتلا به بیماری آلزایمر در یادآوری اطلاعات جدیدی است که بیمار در تعامل با محیط دریافت کرده است. در چنین شرایطی بیمار سوالات تکراری پرسیده، تاریخ قرارهای ملاقات خود را فراموش کرده و یا در مسیر آشنایی که قبلا تردد داشته، گم می‌شود.

پیشنهاد مقاله : علل، نشانه ها و تشخیص بیماری قلبی

علائم شروع آلزایمر
مهم‌ترین مشکل ابتلا به آلزایمر یادآوری اطلاعات جدیدی است که بیمار دریافت کرده است.

  • اختلال در انجام کارهای مالی، استدلال‌های ساده و قضاوت در مورد یک اتفاق
  • اختلال در تشخیص فضا و چهره افراد

در صورت داشتن چنین علامتی از آلزایمر، بیمار توان پیدا کردن اشیائی که در دید او هستند را هم ندارد. عدم توانایی در شناخت چهره افراد و همچنین انجام کارهای ساده همچون لباس پوشیدن از جمله نشانه‌های این بیماری است.

  • مشکل در به خاطر آوردن کلمات در زمان صحبت کردن، خواندن و نوشتن
  • قرار دادن اشیاء در جای نامناسب و فراموشی جایی که آن را قرار داده‌اند.
  • تغییرات رفتاری همچون بی‌حوصلگی، عدم علاقه به ارتباط با دیگران، رفتارهای هیجانی و وسواسی

تشخیص بیماری آلزایمر

برای تشخیص علائم شروع آلزایمر از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: آزمایشات خون انجام تست‌های ارزیابی توانایی‌های ذهنی و شناختی برای سنجش عملکرد حافظه انجام معاینات فیزیکی و عصبی همچون تست عصب عضله بررسی توانایی بلند شدن و راه رفتن تست بینایی شنوایی هماهنگی و تعادل در فرد انجام تصویربرداری‌های اسکن مغز تصویربرداری کامپیوتری، ام آر آی و سی تی پت.

روش های موثر در بیماری آلزایمر

مهم‌ترین روش‌های موثر در بیماری آلزایمر، پیشگیری از بیماری آلزایمر و آشنایی با روش های درمان آلزایمر است. با توجه به این که برای این بیماری یک روش درمان قطعی وجود ندارد، باید با تقویت حافظه و عملکرد مغز، از آن جلوگیری کرد. در ادامه مهم‌ترین روش‌های پیشگیری و درمان بیماری آلزایمر را با هم بررسی خواهیم کرد.

آشنایی با روش های پیشگیری از آلزایمر

حالا که با علائم شروع آلزایمر، علت ابتلا و روش‌های تشخیص این بیماری آشنا شدیم، این سوال مطرح می‌شود که چگونه از آلزایمر پیشگیری کنیم؟ بهتر است بگوییم که پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار ساده‌تر از درمان آن است. در ادامه مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از آلزایمر را برای شما بیان می‌کنیم:

  • داشتن برنامه غذایی سالم
  • مصرف خوراکی‌ها و مواد غذایی سرشار از فولیک اسید و ویتامین ب 12
  • فعال نگه داشتن مغز با انجام کارهایی همچون:
  • مطالعه کتاب، روزنامه و مجله
  • حل سودوکو و انجام بازی پازل
  • آموزش یک زبان جدید
  • گوش دادن به برنامه‌های رادیویی و کتاب‌های صوتی
  • شرکت در جمع‌ها و مسافرت
  • انجام شرکت‌های هوازی مخصوصا به صورت گروهی
  • خودداری از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی

مدیریت و درمان بیماری آلزایمر

همانطور که گفتیم این بیماری یک اختلال مغزی پیشرونده است که علائم شروع آلزایمر به تدریج و با گذشت زمان در فرد پدید می‌آید. بنابراین پس از مشاهده اولین نشانه های بروز بیماری آلزایمر، باید سریعا نسبت به درمان آن اقدام کرد. البته درمان این بیماری به طور قطعی نبوده ولی می‌توان با انجام برخی اقدامات شدت علائم أن را کاهش داد. از جمله اقدامات درمانی لازم برای یک بیمار مبتلا به آلزایمر عبارتند از:

  • دارودرمانی برای کاهش شدت علائم و همچنین کند کردن روند پیشروی بیماری
  • سازگار کردن محیط زندگی بیمار با شرایط او با انجام کارهای زیر:
  • قرار دادن اطلاعات هویتی و آدرس بیمار در کیف یا جیب لباس او
  • قرار دادن وسایل شخصی بیمار همچون کلید، کیف، گوشی و غیره در یک جای مشخص
  • نوشتن کارهای روزانه روی یک تخته وایت برد و بررسی انجام هر یک از آن‌ها در طول روز
  • گذاشتن داروهای بیمار در یک جای امن و استفاده از چک لیست برای اطلاع از مصرف روزانه آن‌ها

کلام پایانی

در این مقاله از موسسه پرستاری زندگی برتر علائم شروع آلزایمر، علت و نشانه‌‌های آن و همچنین روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری را بررسی کردیم. همچنین گفتیم که این بیماری درمان قطعی ندارد ولی با کنترل علائم آن می‌توان طول عمر بیماران آلزایمر را افزایش داد. برای این که یک بیمار مبتلا به آلزایمر بتواند دوران بیماری خود را به خوبی و راحتی پشت سر بگذارد، باید نکات مهم در مورد مدیریت و درمان بیماری آلزایمر را بداند. در صورتی که بیماری تا حد زیادی پیش رفته باشد، باید مراقبت بیشتری از بیمار انجام شود. اگر شما هم در خانواده خود یک بیمار مبتلا به آلزایمر دارید و امکان مراقبت از او را ندارید، پیشنهاد ما به شما استخدام پرستار بیمار در منزل است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرستار بیماران مبتلا به آلزایمر، با کارشناسان ما در تماس باشید.


سوالات متداول

مهم‌ترین علائم شروع آلزایمر چیست؟

مشکل در به یاد آوردن کلمات، مکان اشیاء و همچنین چهره افراد، گم شدن و فراموشی یک مسیر همیشگی و تغییرات رفتاری نامعمول.

بیماری آلزایمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک با توجه به شدت بیماری در افراد مختلف، روش‌های مختلفی را برای بررسی علائم و تشخیص ابتلا به آن به کار می‌گیرد.

چگونه از آلزایمر پیشگیری کنیم؟

برای پیشگیری از بیماری آلزایمر باید در کنار رعایت یک رژیم غذایی سالم، مغز را به فعالیت وادار کرد. از جمله کارهایی که برای فعال کردن مغز باید انجام داد عبارتند از حل جدول و سودوکو، مطالعه کتاب و روزنامه.

برای کنترل علائم و درمان آلزایمر باید چه کارهایی انجام داد؟

استفاده از داروها و همچنین سازگار کردن محیط زندگی بیمار. سازگاری محیط با شرایط بیمار با قرار دادن مشخصات و آدرس بیمار در کیف یا جیب لباس او، چک لیست برای مصرف داروها

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان