ورزش در دوران سالمندی وحقایق کلیدی درباره آن

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

بسیاری از سالمندان ممکن است به دلایل مختلف از جمله بیماری های مزمن و مشکلات حرکتی، دچار کم تحرکی و کاهش فعالیت های بدنی شوند. اما یک واقعیت مهم که باید مورد توجه قرار گیرد این است که عدم فعالیت فیزیک کافی برای سالمندان در هر وضعیتی مضر و خطرناک است. سالانه حدود  3.2 میلیون سالمند به دلیل عدم فعالیت بدنی کافی، در سرتاسر جهان جان خود را از دست می‌دهند. ورزش در دوران سالمندی، به صورت ویژه  و منظم برای سلامتی افراد سالمند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حقایقی در مورد ورزش کردن در دوران سالمندی

 در این مقاله به بررسی حقایقی در مورد ورزش کردن در دوران سالمندی پرداخته‌شده است:

حقایقی در مورد ورزش کردن در دوران سالمندی

برای دریافت خدمات پرستاری سالمند کلیک کنید

بالا رفتن سن مانعی برای ورزش کردن نیست

ورزش تقریباً برای همه افراد ازجمله افراد سالمند  مفید است. حتی ورزش با شدت متوسط ‌تأثیرات مثبت فراوانی بر سلامت جسمی و روانی سالمند دارد. البته لازم است قبل از شروع ورزش، سالمند با پزشک در مورد نوع ورزش و دفعات انجام آن مشورت کند. اگر سالمند سابقه ورزش نداشته باشد لازم است به‌آرامی شدت ورزش را افزایش دهد. در بیشتر مواقع انجام ورزش روزانه به مدت 5 تا 10 دقیقه  برای سالمند مناسب است.

استراحت زیاد باعث آسیب به سلامت سالمند می‌شود

قرارگیری در دوران سالمندی به معنای افزایش بیش‌ازحد زمان استراحت نیست و فرد نباید بیشتر از نیاز بدنی به استراحت بپردازد. افراد سالمندی که به مشکلات جدی مانند بیماری قلبی، دیابت، آرتریت مبتلا هستند با ورزش کردن و انجام فعالیت‌های بدنی زندگی با کیفیت‌تری را تجربه خواهند کرد ، بنابراین ورزش در دوران سالمندی برای آنها بسیار مفید خواهد بود .

تاثیر ورزش بربهبود عملکرد قلب در سالمندان

هر چه سالمند با افزایش سن وقت بیشتری را برای ورزش و تحرک کافی اختصاص دهد احتمال ابتلا او به بیماری‌هایی مانند حمله قلبی و سکته کمتر می‌شود. مشورت با پزشک به سالمند این اجازه را می‌دهد تا با انتخاب نوع ورزش مناسب و مدت‌زمان متعادل برای انجام آن بیشترین بهره را از انجام ورزش ببرد. احتمالاً هفته‌ای 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط، مانند پیاده‌روی سریع یا دوچرخه‌سواری سبک بهترین گزینه برای سالمندان است. انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند چمن‌زنی نیز برای سالمند سودمند خواهد بود و بهتر است به‌تناوب 30 دقیقه‌ای به انجام آن بپردازد.

ورزش به افزایش توانایی حرکتی کمک می کند

تاثیر ورزش بر افزایش توانایی حرکتی

انجام ورزش‌هایی که باعث تقویت انعطاف‌پذیری عضلات سالمندان می‌شود برای سلامت عمومی بدن بسیار سودمند است. حرکات کششی در کنار ورزش های استقامتی و تعادلی سنگ بنای حرکات مطلوب در دوران سالمندی است و باید برای انجام آنها برنامه ریزی شود . انجام این حرکات انقباض وخشکی عضلات را کاهش می دهد و باعث بهبود مشکلات کمر، پاها، شانه ها و گردن می شود. ورزش یوگا نیز انتخاب خوبی برای افراد سالمند است اما لازم است انجام حرکات یوگا تحت نظر یک مربی با تجربه انجام شود تا از وارد شدن آسیب بیسشتر به بدن سالمند جلوگیری شود.

ترس از حادثه و آسیب دلیل خوبی برای ترک ورزش نیست 

لازم است فرد سالمند برای پیشگیری از حوادث ورزشی و  برخورداری از ایمنی کافی در حین ورزش  با پزشک مشورت کند. رعایت اصول ایمنی در هنگام ورزش برای سالمندانی که به مدت طولانی غیرفعال بوده‌اند از اهمیت زیادی برخوردار است.

پزشک با آگاهی از وضعیت فیزیکی سالمند بهترین حرکات ورزشی را پیشنهاد خواهد داد.  بر اساس تحقیقات انجام‌شده کسانی که به‌تازگی شروع به ورزش کرده‌اند باید به‌آرامی به‌شدت تمرینات خود بیفزایند و از ورزش‌هایی سبک شروع کنند. نوشیدن آب به مقدار کافی، عدم فشار زیاد به عضلات، گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش و سرد کردن بدن پس از پایان ورزش از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش آسیب‌های  ناشی از ورزش است.

استفاده از فعالیت‌های بدنی موردعلاقه به‌جای ورزش سنگین 

ورزش در دوران سالمندی و انجام فعالیت‌های بدنی لزوماً به معنای بالا بردن وزنه‌های بزرگ و سنگین در باشگاه یا دویدن در مسافت‌های طولانی نیست. لذت بردن سالمند از فعالیت‌های بدنی که انجام می‌دهد باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای ادامه ورزش است.

برای انجام فعالیت بدنی کافی است که سالمند با دوستان خود به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری برود و یا به فضای حیاط خانه رسیدگی کند. انجام این فعالیت‌ها باعث بهبود  انعطاف و استحکام بدن سالمند می‌شود.

ورزش کردن به هر دو‌صورت انفرادی یا گروهی

ورزش کردن به هر دو‌صورت انفرادی یا گروهی

ورزش کردن با حضور و همراهی یک دوست برای سالمند دلپذیر تر خواهد بود و باعث تشویق  او به انجام فعالیت‌های گروهی می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که نظارت و حمایت دیگران از ورزش کردن سالمند باعث بهبود تمرکز ذهنی و احساس خوشحالی سالمند می‌شود. اگر فرد سالمند برای مدتی غیرفعال و کم‌تحرک بوده باشد حضور و همراهی دوستان در هنگام ورزش کردن  به تقویت روحیه و انگیزه او کمک خواهد کرد.  اما در این میان برخی افراد ممکن است ترجیح دهند که به‌تنهایی ورزش کنند و تمایلی به عضویت در گروه ورزشی نداشته باشند. در این شرایط لازم است سالمند پیش از ورزش با پزشک مشورت کرده و حرکات را به‌درستی انجام دهد.

برای ورزش کردن نیاز به‌صرف زمان زیاد نیست

در بیشتر مواقع سالمند به دلیل مشغله زیاد و مسئولیت‌های خانوادگی مانند نگهداری از نوه‌ها، انجام کارهای خانه و غیره زمان زیادی برای انجام ورزش ندارد و ناچار به حذف ورزش از برنامه زندگی است.  اما با در نظر گرفتن فواید و مزایای بی‌نظیری که انجام فعالیت بدنی منظم برای بدن دارد، صرف‌نظر کردن از انجام ورزش منظم، تصمیم نادرستی به نظر می‌رسد.

سالمندان با انجام ورزش‌های هوازی در حداقل زمان ممکن یعنی حدود (150 دقیقه در هفته) به سلامت جسم و ذهن خود کمک فراوانی کرده و از عمر طولانی‌تری برخوردار خواهند شد.

ورزش برای سلامت کل بدن 

پایبندی به انجام ورزش روزانه نه تنها برای سلامت قلب سالمند مؤثر است بلکه تأثیرات چشمگیری بر بهبود وضعیت ریه‌ها، ماهیچه‌ها و کل سیستم گردش خون دارد.

 از مزایای دیگر ورزش در دوران سالمندی می‌توان به کاهش فشارخون، سلامت استخوان و مفاصل و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی خطرناکی مانند سرطان روده بزرگ و دیابت اشاره کرد.

ترس از زمین خوردن از دلایل شایع ترک ورزش

زمین خوردن برای بسیاری از سالمندان یک مشکل جدی به حساب می ‌آید، اما نکته قابل‌توجه این است که  می‌توان با ورزش کردن از بروز این مشکل پیشگیری کرد.

فرد سالمند با انجام ورزش منظم ازجمله ورزش‌هایی که باعث تقویت تعادل می‌شود، تسلط بیشتری بر عضلات خود به‌دست خواهد آورد و احتمال زمین خوردن او کاهش می‌یابد.

ورزش‌های تعادلی در هر زمان و مکانی قابل انجام هستند و برای اجرای حرکات آن نیازی به تجهیزات و امکانات خاصی وجود ندارد.

تأثیرات ورزش بر مغز سالمندان

ورزش در دوران سالمندی : ورزش برای مغز سالمندان بسیار سودمند است. متخصصان بر این باورند که انجام فعالیت‌های ورزشی نه تنها به سالمند کمک می‌کند تا از مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب در امان بماند،  بلکه باعث هوشیاری سالمند در انجام وظایف روزانه و افزایش توانایی تمرکز ذهنی برای انجام کارها می‌شود. عبارت ذهن سالم در بدن سالم به معنای واقعی به فواید ورزش برای برخورداری از ذهن توانمند در دوران سالمندی اشاره دارد.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان