کیفیت خواب سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

کیفیت خواب سالمندان موضوع مهمی است که روی کیفیت زندگی آن‌ها هم تاثیر مستقیم دارد و با هم در این مقاله که بر اساس مستندات چندین مقاله علمی و آزمایش‌های انجام شده پزشکان است، بررسی خواهیم کرد.

عوامل تاثیر گذار در کیفیت خواب سالمندان

از آنجایی که کیفیت خواب سالمندان بسیار مهم است و جز مراقبت‌های مهم این دوران به شمار می‌آید بررسی عوامل تاثیر گذار بر کیفیت خواب در سالمندان هم مهم و ضروری به نظر می‌رسد. این عوامل اما به دو دسته عوامل منفی و عوامل مثبت تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد.

عوامل منفی کیفیت خواب سالمندان:

بر اساس بررسی‌های انجام شده در چندین بیمارستان و خانه سالمندان محققان به نتیجه‌های جالبی در مورد کیفیت خواب سالمندان رسیدند، از آنجایی کیفیت خواب ضعیف یکی از شکایت‌های همیشگی سالمندان است و با افزایش سن در ساختار خواب و ریتم سیرکادین تغییراتی ایجاد می‌شود.

بی‌سوادی و کیفیت خواب:

در این بررسی انجام شده مشاهده شد که کسانی که سواد پایین‌تری داشتند از کیفیت خواب ضعیف هم بیشتر رنج می‌بردند و کسانی که مطالعه بیشتری داشتند از کیفیت خواب بیشتری بهره می‌بردند.

بستری بودن:

در این بررسی مشاهده شد سالمندانی که در بخش‌های داخلی بیمارستان‌ها بستری بوده اند از کیفیت خواب خیلی پایین‌تری نسبت به کسانی که در بخش جراحی بیمارستان بستری اند برخوردارند، اما به طور کلی بیماری‌ها تاثیر منفی روی کیفیت خواب دارند.

زندگی شهری:

در بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده مشاهده شده سالمندانی که در شهر‌های شلوغ و پر سر‌و‌صدا زندگی می‌کنند از کیفیت خواب پایین‌تری نسبت به کسانی که در مناطق خوش آب و هوا زندگی می‌کنند برخوردارند.

استرس و کیفیت خواب سالمندان:

همانطور که می‌دانید استرس برای کیفیت خواب همه گروه‌های سنی مضر است و روی آن تاثیر منفی می‌گذارد، سالمندان هم از این قائده مستثنی نیستند و باید تا حد امکان استرس و تنش را از آن‌ها دور کرد تا به کیفیت خواب مطلوب برسند.

بیماری‌های تنفسی و خونی:

بیماری‌های تنفسی و خونی روی کیفیت خواب سالمندان تاثیر منفی زیادی دارند و حتی مشاهده شده که بیماری تنفسی باعث دیر به خواب رفتن سالمندان هم می‌شود.

محرک‌های نوری:

این مورد می‌تواند تاثیر مثبت یا منفی روی کیفیت خواب افراد سالمند بگذارد، مثلا بعضی از سالمندان موقع خواب دوست دارند یک نور کوچک داشته باشند یا بالعکس بعضی از افراد دوست دارند موقع خواب اتاق کاملا تاریک باشد و این مورد را باید بر اساس خواسته خود سالمند برای بهتر شدن کیفیت خوابش تنظیم کرد.

درمان پا درد سالمندان در خانه

عوامل مثبت در کیفیت خواب سالمندان:

مواردی وجود دارند که باعث بهبود کیفیت در خواب سالمندان شده و برای آن‌ها مفید است و با رعایت هر کدام می‌توانید به بهبود زندگی افراد سالمند نیز کمک کنید.

تاهل و کیفیت خواب سالمند:

بررسی‌ها نشان داده سالمندان متاهل 4.2 بار بیشتر از کیفیت خواب مطلوب برخوردارند و خواب بهتری را نسبت به سالمندان تنها تجربه می‌کنند.

تاثیر مثبت تاهل در کیفیت خواب سالمندان

تغذیه:

توصیه می‌شود که قبل از خواب و به عنوان شام از غذا‌های سنگین پرهیز شود تا کیفیت خواب هم افزایش پیدا کند، با توجه به بیماری‌هایی هم که معمولا افراد سالمند دارند، غذا‌های سنگین می‌توانند بیش‌تر هم برایشان مضر باشد و در طول شب باعث آزار و اذیتشان و در نتیجه کیفیت خواب ضعیف شود.

مدیتیشن:

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدیتیشن تاثیر مثبتی روی کیفیت خواب سالمندان دارد و انجام آن تا حد زیادی باعث بهبود زندگی می‌شود.

ورزش:

بررسی شده که افراد سالمندی که ورزش می‌کنند به طور کلی از سلامت بیش‌تری برخوردارند و معمولا کیفیت خواب بالا‌تری را هم تجربه می‌کنند.

دارو و کیفیت خواب سالمندان:

به طور کلی بهتر است افراد سالمند برای خواب دارویی مصرف نکنند، زیرا اکثر این دارو‌ها قوی بوده و برای بدن افراد مسن مضر است؛ اما اگر بنا به دستور پزشک مجوز خوردن دارو برای بهبود کیفیت خواب دریافت کردید فقط دارو‌های کم‌خطر‌تری مثل: ملاتونین، ترازودون و Ramelteon پیشنهاد می‌شود.

زندگی برتر اکسین و کیفیت خواب سالمندان:

این مقاله چکیده از تحقیقات گسترده انجام شده محققان موسسه پرستاری بوده و برای بهبود کیفیت خواب سالمندان جمع آوری و نوشته شده تا کمکی باشد به شما در جهت بهبود زندگی سالمندان، اگر هر سوال دیگری راجع به کیفیت خواب سالمندان یا هر سوال دیگری در رابطه با سلامت افراد خانواده خود دارید با شماره 02141094 تماس بگیرید و از مشاوره‌های رایگان تخصصی ما بهره‌مند شوید.

برای استخدام پرستار سالمند با کارشناسان خبره مجموعه تماس حاصل فرمایید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان