نقش و مسئولیت پرستار سالمند به جهت مراقبت و نگهداری

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

امروزه در جوامع مختلف به مراقبت کننده از فرد سالخورده به عنوان پرستار سالمند اهمیت زیادی می دهند. مسئولیت پرستار سالمند در انجام وظایفی که در همین مقاله به آنها می پردازیم می تواند خلاصه شود البته نباید خواسته های خانواده را فراموش کرد. افراد سالخورده زیادی وجود دارند که در خانه هایشان، موسسات پرستاری یا بیمارستان ها نیاز به کمک دارند.

مسئولیت پرستار سالمند این است که به سالمند مراقبت مناسبی بر اساس شرایط جسمی و روحی و نیازهای وی و بدون توجه به ملیت، مذهب، وضعیت، نژاد و غیره ارائه کند.چگونگی مراقبت از سالمندان بسیار مهم است، زیرا مراقبت از افراد سالخورده بسیار حساس است.

پیشنهاد مقاله : استخدام پرستار سالمند از کجا شروع کنیم که خیالمان راحت باشد؟

این مسئولیت بزرگی است که حتی ممکن است بسیار شبیه مراقبت از نوزادان و کودکان باشد. زیرا هر دو به توجه خاص و مراقبت مناسب نیاز دارند. بعضی از سالمندان توسط متخصصان مراقبت های بهداشتی در خانه های خودشان، و بعضی دیگر در موسسات، خانه های سالمندان و مراکز توانبخشی تحت مراقبت قرار می­گیرند.

استخدام پرستار سالمند یکی از گزینه های در مراقبت از افراد سالخورده است. پرستار سالمند مسئولیت های زیادی دارد که برای انجام آن ها باید صبر زیادی داشته باشد، شرایط سالمند را درک کند و زمان زیادی را صرف پرستاری از سالمند بکند. در حال حاضر مراقب نقش های مختلفی را برای انجام مراقبت های مناسب دارند. که در این متن تنها به تعدادی از وظایف و نقش های یک مراقب پرداخته می­شود.

مسئولیت پرستار سالمند و نقش او

  • به عنوان مشاور، باید یاد بگیرد که در صورتیکه سالمندان نیاز به مشاوره داشته باشند،  چگونه با آن ها صحبت کند و به حرف هایشان گوش کند و  به احساسات آن ها توجه کند. این امر باعث می­شود پرستار سالمند مشتری خود را بهتر بشناسد و این شناخت احساس ناامنی در سالمندان را کاهش می­دهد.
  • به عنوان معلم، پرستار سالمند باید او را از اطلاعات مربوط به شیوه های سالم زندگی روزمره مطلع کند، تا از بیماری ها که ممکن است رخ دهد جلوگیری شود و بدینوسیله به درمان او کمک می کند. پرستار سالمند باید در مورد چگونگی مراقبت از خود و بهداشت شخصی، نحوه مدیریت داروها و تغذیه مناسب او و غیره با یا بدون حضور پرستار سالمند به او آموزش ­دهد.

در مراقبت از سالمندان مهم است که این افراد اغلب موقعیت خود را عوض کنند.

  • به عنوان حامی، پرستار سالمند می­تواند او را از خدمات اجتماعی، برنامه ها، مزایا و حقوقی که سالمند می­تواند از آن ها بهره ببرد، به او توضیح دهد و او را مطلع کند.
  • به عنوان هماهنگ کننده برنامه ها، پرستار سالمند در ارتباط مستقیم با بیمار است به همین دلیل می­تواند برنامه های درمانی، توانبخشی و یا دیگر برنامه های مرتبط با سالمند را هماهنگی و اداره کند. علاوه بر این ارتباط و هماهنگی سالمند با دیگر اعضای تیم درمانی نیز از طریق پرستار سالمند صورت می­گیرد. به همین دلیل است که با هماهنگی مناسب پرستار سالمند می­توان از سلامتی کلی سالمند اطمینان حاصل کرد.

سایر اقدامات موثر و نقش های مراقب سالمند

اقدامات پرستاری مستقیم و فعالیت های مراقبت مانند نظارت بر علائم حیاتی را انجام می دهد و یک محیط امن، تمیز و سالم را برای بیمار حفظ می کند.او از رفاه اجتماعی، فکری، معنوی، جسمی و احساسی سالمند مراقبت می­کند.مسئولیت پرستار سالمند در بهداشت شخصی مانند توالت، نظافت، پانسمان و حمام کردن و کارهایی که سالمندان خودشان قادر به انجام آنها  نیستند، کمک و راهنمایی می­کند امری واجب است .او وعده های غذائی تجویز شده و طبق دستور پزشک را برای او تهیه می­کند.

مراقبت از بیمار و توجه بیشتر به او در اوایل صبح و بعد از ظهر و مراقبت از او حتی هنگام خوابیدن بیمار از وظایف پرستار سالمند است. او باید آماده سازی و مدیریت داروها را انجام دهد و اطمینان حاصل کند که سالمند داروهای مناسب و کافی مصرف می­کند. و در صورتی که سالمند به داروی خاصی حساسیت نشان داد و یا تحمل عوارض نوعی از دارو را نداشت به پزشک اطلاع دهد.

در زمان استفاده از خدمات توانبخشی نقش مراقب چیست؟

هنگامی که توانبخشی مانند فیزیوتراپی مورد نیاز است، پرستار سالمند به او اطلاع می دهد.ملاقات های سالمند را هماهنگ می­کند و در بازدید پزشک از سالمند در خانه مشارکت می­کند. باید به وی در انجام کارهای روزانه کمک کند، مخصوصا اگر سالمند در حرکت کردن مشکل داشته باشد.

پرستاری از سالمند کار واقعا سختی است و او باید همواره در پی رویکردی باشد که مراقبت از سالمندان را مدیریت کند و زندگی سالم و راحت تر برای سالخوردگان فراهم شود. و از آنجایی که هر فرد با دیگری کاملا متفاوت است، باید این رویکرد را به صورت منحصر به فرد برای هر سالمند طراحی و اجرا کند. بهترین راه این است که نگهدار تا آنجا که ممکن است این روش های را یاد بگیرد آنچه که آموخته را بدون اینکه تحت تاثیر قرار گیرد، به طور موثر استفاده کند. همچنین مراقب هنگام مراقبت از او، باید مراقب سلامتی خود نیز باشد.

بهترین راه این است که نگهدار تا آنجا که ممکن است این روش های را یاد بگیرد آنچه که آموخته را بدون اینکه تحت تاثیر قرار گیرد، به طور موثر استفاده کند. همچنین مراقب هنگام مراقبت از او، باید مراقب سلامتی خود نیز باشد.

نقش های دیگر و مسئولیت پرستار سالمند

یک پرستار سالمند در حالی که باید احتیاط کند تا بیش از حد به او نزدیک نشود، اما نقش های دیگری نیز وجود دارد که می تواند برای بیماران مسن خود ایفا کند. برای مثال حمایت عاطفی می تواند بسیار مفید باشد. گاهی اوقات این امر ممکن است دشوار باشد زیرا مراقب باید به شکایت بیمار خود گوش دهد. سالمند ممکن است با اعضای خانواده خود، معمولا پسران و دختران، مشکلی داشته باشد. و در اینصورت ممکن است نیاز به کسی داشته باشد که با او صحبت کند و مراقب نیز باید یک شنونده خوب باشد.

جلوگیری از کلاهبرداری از سالمندان

مسئولیت پرستار سالمند جلوگیری از کلاهبرداریها علیه شهروندان سالمند است. امروزه کلاهبرداریهای زیادی وجود دارد که عموما از طریق تماس تلفنی و ایمیل انجام می شوند. قطعا قوانین مربوط به کلاهبرداری در برابر افراد سالخورده وجود دارد و یک مراقب ، ممکن است لازم باشد تا این وضعیت را نظارت کند و سالمند را در مراقبت از این کلاهبرداری راهنمایی کنید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان