دندان عقل چیست

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

دندان عقل، دندانی آسیاب در پشت دهان است که سال‌های آخر نوجوانی یا حدود بیست سالگی رشد می‌کند. هر کس چهار تا از این دندان درمی‌آورد. در این زمان، ۲۸ دندان بزرگسال دیگر معمولاً در جای خود قرار دارند. برخی از این دندان ها به طور کامل از لثه خارج نمی‌شوند و برخی در دندان ها یا استخوان های مجاور گیر می کنند. در این مقاله به بررسی دندان عقل نهفته، عمل جراحی درآوردن آن و مراقبت‌های مرتبط با آن می‌پردازیم.

مضرات احتمالی دندان عقل

دندان‌های عقل صاف‌ترین نوع دندانهایی هستند که مولر نامیده می‌شوند. دندان های عقل در پشت لثه رشد می کنند و آخرین دندان هایی هستند که از بین می روند، به همین دلیل به آن‌ها را دندان عقل می‌گویند. گاهی اوقات فک به اندازه‌ی کافی برای جا دادن دندان عقل در خود رشد نمی‌کند.

گاهی اوقات، دندانی که نهفته شده یا به طور کامل از سطح لثه نشکند، می تواند باعث مشکلات دندانی شود. مواد غذایی و باکتری ها می توانند در اطراف لبه دندان عقل به دام بیفتند و باعث ایجاد پلاک شوند. پلاک دندانی می تواند منجر به پوسیدگی دندان ژنژیویت، سلولیت و کیست شود.

دندان عقل

دندان عقل نهفته چیست

به دلیل کمبود فضا، گاهی اوقات دندان عقل ممکن است در یک زاویه بیرون بیاید ،گیر کند و فقط تا حدی بیرون بیاید. دندان های عقلی که به این شکل رشد می کنند به نام نهفته شناخته می شوند.

برای استخدام پرستار در منزل با کارشناسان خبره مجموعه زندگی برتر تماس حاصل فرمایید.

آیا برداشتن دندان عقل کار درستی است ؟

چرا دندان عقل کشیده می شود؟ اگر دندان عقل شما نهفته است اما مشکلی ایجاد نمی کند نیازی به کشیدن ندارد. کشیدن دندان عقل هیچ فایده‌ی اثبات شده ای ندارد و همچنین خطر عوارض را به همراه دارد. اگر دندان عقل شما باعث درد شدید می شود، باید برای ملاقات با دندانپزشک وقت بگیرید. تصمیم گیری نهایی برای خارج کردن یا نکردن دندان به عهده‌ی دندان پزشک شما است.

هنگام رشد دندان‌های عقل شما، یک سری فعالیت‌ها به حفظ سلامت دهان و دندان و جراحی راحت تر شما کمک می‌کند. حفظ بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن روزانه، پرهیز از شیرینی جات بی رویه و نوشیدن آب کافی جزو این فعالیت‌ها هستند.

جراحی برداشتن دندان عقل امکان پذیر است ؟

اگر دندانپزشک شما فکر می کند که ممکن است لازم باشد دندان خود را بردارید، قبل جراحی از دهان شما عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می شود. این به آن‌ها دید واضح تری از موقعیت دندان های شما می دهد برداشتن دندان یکی از رایج ترین روش های جراحی است.

معمولاً برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان، یک بی حسی موضعی به شما تزریق می شود. قبل از شروع جراحی فشار کمی که جراح وارد می‌کند را حس خواهید کرد. اگر خوش شانس باشید یک برش کوچک در لثه ضروری است ولی گاهاً ممکن است لازم باشد دندان قبل از برداشتن به قطعات کوچکتر بریده شود.

برداشتن دندان از چند دقیقه تا نیم ساعت یا حتی گاهی بیشتر طول می کشد. پس از برداشتن دندان ، به احتمال قوی تورم و ناراحتی در داخل و خارج دهان خود خواهید داشت. هر چند افراد زیادی آن را تجربه نمی‌کنند اما زرد یا کبود شدن پوست در ناحیه‌ی نزدیک به محل جراحی طبیعی است. این معمولاً در 3 روز اول بدتر است، اما می تواند تا ده تا چهارده روز ادامه یابد.

مانند تمام جراحی‌ها، جراحی کشیدن دندان عقل نیز با خطراتی همراه است. این‌ خطرها شامل عفونت یا تأخیر در بهبودی است. مصرف سیگار در دوران نقاهت احتمال هر دو را بیشتری می‌کند. از عوارض جراحی م‌توان به خشکی دهان اشره کرد که ممکن است با احساس طعم یا بوی بد در دهان همراه باشد.

اگر دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از دندان‌پزشک خود را رعایت نکنید، احتمال خشک شدن حفره بیشتر است. همچنین خطر کمی آسیب عصبی وجود دارد که می تواند باعث احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در زبان، لب پایین، چانه، دندان ها و لثه شود. این اثر اکثراً موقتی است، اما در موارد نادر می تواند دائمی باشد.

جمع بندی

در این نوشته از موسسه پرستاری زندگی برتر به بررسی دندان عقل پرداخیتم ، ممکن است بسیاری از مردم تا قبل از بیرون آمدن دندان عقل حتی از وجود آن بی اطلاع باشند. در صورت وجود درد شدید در انتهای دهان با مراجعه‌ی سریع به پزشک و برنامه ریزی برای کنترل درد، سلامت دندان های خود را حفظ کنید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان