تاثیر خواب بر سلامتی افراد

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

تاثیر خواب بر سلامتی بسیار مهم و حیاتی است و در این مقاله، این موضوع را بررسی خواهیم کرد. برای دریافت مشاوره رایگان راجع به سلامتی و بهداشت خودتان یا عزیزانتان با شماره 02141094 موسسه برتر اکسین تماس بگیرید.

دلایل اهمیت خواب:

طبق مطالعات علمی انجام شده، خواب کافی به اندازه غذا و تنفس در سلامتی اهمیت دارد و حتما باید برای سلامتی خواب شبانه کافی داشته باشیم. داشتن خواب کافی باعث بهبود عملکرد قسمت‌های مختلف بدن می‌شود و می‌تواند باعث بهبود کیفیت زندگی نیز باشد. در ادامه به مواردی که خواب کافی روی آن‌ها اثر می‌گذارد اشاره می‌کنیم.

مطالب مرتبط : برای پرستاری سالمند میتوانید از ما کمک بگیرید.

خواب کافی و تمرکز بیشتر:

در توضیح مبحث تاثیر خواب بر سلامتی پزشکان می‌گویند که داشتن خواب کافی روی بهبود عملکرد مغز هم تاثیر بسزایی دارد و عملکرد بخش‌های مختلفی از مغز مثل بخش‌هایی که مسئولیت مسائل شناختی، بهره‌وری و اجرا و تمرکز کردن دارند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مصون ماندن از خطرات بیماری قلبی و سکته:

طبق مطالعات انجام شده در مورد موضوع تاثیر خواب بر سلامتی محققان به این نتیجه رسیده اند که کسانی که شب زنده داری می‌کنند و از خواب شبانه کم‌تر از 7 یا 8 ساعت بهره می‌برند؛ بیشتر از بقیه افراد در معرض خطرات سکته و بیماری‌های قلبی قرار دارند.

افسردگی و بد خوابی:

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که تاثیر خواب بر سلامتی روان هم اثر می‌گذارد و دیده شده که مشکلات روحی افراد مثل افسردگی با خواب کم کیفیت و اختلالات خواب در ارتباط است. 90 درصد افراد افسرده بعد از کاهش کیفیت خوابشان به این عارضه دچار می‌شوند؛ همچنین دیده شده بدخوابی خطر خودکشی و مرگ را افزایش می‌دهد.

تاثیر خواب بر سلامتی ارتباطات اجتماعی:

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ کسانی که خواب کافی دارند تعاملات اجتماعی و عاطفی بهتری با اطرافیان دارند. چندین تحقیق انجام شده در مورد خواب نشان داده اند که کم شدن کیفیت خواب و بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوابی روی مسائل شناختی تاثیر منفی دارند و توانایی افراد کم‌خواب در بیان احساس، شادی یا عصبانیت کم می‌شود.

بد‌خوابی و افزایش التباهات گوارشی:

در ادامه تاثیر خواب بر سلامتی، مشخص شده است که کم شدن کیفیت خواب و بی‌خوابی باعث افزایش التباهات روده و دستگاه گوارشی می‌شود. بی‌خوابی و کم‌خوابی باعث آسیب‌های سلولی می‌شوند که نتایج نامطلوب گوارشی را در پی دارد.

تاثیر خواب بر سلامتی ایمنی بدن و تقویت آن:

کاهش کیفیت خواب و بی‌خوابی می‌تواند باعث کاهش ایمنی بدن شود؛ در یک تحقیق 2 هفته ای انجام شده روی افراد مبتلا به سرماخوردگی محققان دریافتند که افراد کم‌خواب و بی‌خواب، علائم سرماخوردگی بیشتر درونشان نمود پیدا می‌کند و دیرتر حالشان خوب می‌شود.

تنظیم شدن قند خون و خواب کافی:

اختلالات خواب و نداشتن خواب کافی می‌تواند باعث ابتلا به دیابت شود؛ این اتفاق به این دلیل می‌افتد که بی‌خوابی باعث می‌شود در تولید هورمون انسولین مقاومت ایجاد شود. در نتیجه قند‌ها به داخل سلول هدایت نمی‌شوند و بدن دچار افزایش قند خون می‌شود.

تمام موارد بالا با داشتن خواب کافی در ارتباطند و اهمیت خواب را برای ما نمایان می‌کنند علاوه بر این موارد فواید دیگری که خواب کافی دارد مثل: پوست شاداب‌تر، زندگی جنسی بهتر، کنترل وزن، عضله سازی و … را هم اضافه کنید. امیدواریم شما هم خواب شبانه کافی را در نظر داشته باشید و حتما آن را رعایت کنید.

مطالب مرتبط : غذاهایی که باعث آشفتگی خواب شبانه می‌شوند

وقت خواب:

تاثیر خواب بر سلامتی وقتی مهیا می‌شود که شما به موقع و در وقت معین بخوابید؛ به طور کلی بعد از تاریکی هوا مقدار عملکرد بدن و مغز پایین می‌آید و بعد از طلوع خورشید افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی شما هر چقدر زود‌تر بعد از تاریکی هوا به رختخواب بروید بهتر است. و تحقیقات نشان می‌دهد هر چه به آخر شب نزدیک می‌شویم افکار منفی بیشتری را هم در مغزمان تکرار می‌کنیم که باعث افسردگی می‌شود.

تاثیر خواب بر سلامتی و مقدار خواب مورد نیاز در سن‌های مختلف:

خواب مورد نیاز و کافی در سن‌های مختلف متفاوت است و باید برای هر سنی این مقدار رعایت شود تا تاثیر خواب بر سلامتی را ببینید. این تقسیم بندی به شرح زیر است:

_ 14 الی 17 ساعت برای نوزادان زیر 3 ماه.

_ 11 الی 16 ساعت برای نوزادان 4 ماهه تا 2 ساله.

_ 10 الی 13 ساعت برای کودکان 3 تا 5 ساله.

_ 9 الی 12 ساعت برای کودکان بین 6 و 13 ساله.

_ 8 الی 10 ساعت برای نوجوانان 14 تا 17 ساله.

_ 7 تا 9 ساعت در افراد 18 ساله تا 64 ساله.

_ 7 تا 8 ساعت در افراد مسن بالای 65 سال.

امیدواریم مقاله تاثیر خواب بر سلامتی برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشیم دانسته‌های جدیدی به شما اضافه کرده باشیم.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان