تاثیر تعامل سالمندان و کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

گاهی اوقات، عدم وجود ارتباط بین گروه‌های سنی مختلف، به افزایش تفاوت ها می انجامد. این تفاوت ها تحت تاثیر تعامل سالمندان و کودکان کمتر شده و حتی از بین می‌رود. از طرف دیگر، برقراری ارتباط بین نسل های گوناگون، برای هر کدام به نحوی فایده دارد. در این مقاله به بررسی تاثیر تعامل سالمندان و کودکان می‌پردازیم.

تاثیر تعامل سالمندان و کودکان

فواید تعامل با کودکان برای سالمندان

به روز شدن اطلاعات

یکی از دلایلی که موجب به احساس پیری در سالمندان می‌شود؛ آشنا نبودن با تکنولوژی و مباحث روز دنیا است. هنگامی که مردی 70ساله در خانه سالمندان تلویزیون را روشن می کند و تقریباً هیچی از مسائل گوناگون متوجه نمی‌شود، حس می‌کند دیگر تعلقی به این دنیا ندارد و برای داشتن یک زندگی عادی زیادی پیر است.

در این بین، وارد شدن یک یا چند کودک از نسل نو، تاثیر تعامل سالمندان و کودکان را به خوبی به تصویر می‌کشد. کودکان سرعت یادگیری بالایی دارند و همان طور که از تکنولوژی روز دنیا آگاه اند، می‌توانند آن را به سالمندان آموزش دهند.

برای استخدام پرستار کودک با کارشناسان خبره مجموعه زندگی برتر تماس حاصل فرمایید.

افزایش طول عمر و سلامت جسمانی

تاثیر تعامل سالمندان و کودکان بعد جسمانی نیز دارد. ارتباط با نسل جدید علاوه بر اثرات مثبت روحی و روانی، باعث بهبود حس امید به آینده نیز می‌شود. مراقبت از کودکان و یا بازی با آن ها نیاز مند تحرک و فعالیت بدنی است، این تحرک به گردش خون بهتر در بدن کمک می‌کند و سرعت پیر شدن اندام هارا کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، فعالیت های ورزشی باعث ساخته شدن هورمون سروتونین می‌شود که خاصیت ضد افسردگی دارد و ظاهر شدن علائم افسردگی را به تاخیر می‌اندازد. در نتیجه، ارتباط سالمندان با کودکان فواید جسمانی و روحی را به همراه دارد.

تاثیر تعامل سالمندان و کودکان

فواید تعامل با سالمندان برای کودکان

یادگیری تجارب مختلف

افراد در سنین سالمندی، سابقه‌ی سال ها کار در شغلی خاص و احتمالاً تجربه ی پرورش چندین فرزند را دارند. این تجارب می‌تواند زمینه ساز خاطره‌های جذاب فراوانی باشد. یکی از راه های یادگیری بدون تجربه کردن، شنیدن داستان های افراد مختلف درباره‌ی زندگی آن هااست. کودکان می‌توانند با نشستن پای صحبت‌های بزرگ‌ترها، مسائل گوناگون درباره موضوعات متفاوت را یاد بگیرند.

یکی از مسائلی که برای کودکان بسیار جذاب است، داستان های تاریخی است. برای مثال، خاطرات فردی که سابقه‌ی شرکت در نبرد را دارد و یا در عنفوان جوانی اش شاهد خشکسالی عظیمی بوده است، منبع خوبی برای سرگرم کردن بچه‌ها است و به آن ها یک موضوع عالی برای بحث کردن در زنگ تفریح روز بعد می‌دهد.

تاثیر تعامل سالمندان و کودکان: فواید مشترک

پر شدن اوقات فراغت

در زمان تعطیلی مدارس، زمان آزاد کودکانی که به مهدکودک یا مدرسه می‌رفتند بیشتر می‌شود و باید کم کم به دنبال راهی برای پر کردن این زمان باشیم. از طرف دیگر، پس از بازنشستگی، سالمندان تقریباً هیچ کاری به جز فعالیت های روزانه و روتین ندارند، اینجا است که تاثیر تعامل کودکان و سالمندان نمایان می‌شود.

با توجه به اینکه پدر و مادر کودکان بخش اعظم روز خود را سرکار می‌گذرانند، خانه‌ی پدربزرگ و مادربزرگ مکان مناسبی برای وقت گذرانی بچه‌ها به شمار می‌آید. شنیدن قصه‌های قدیمی، رسیدگی به گیاهان و … از جمله کارهایی است که نوه و پدربزرگ/مادربزرگ می‌توانند برای گذراندن زمان خود انجام دهند.

بهبود روابط عاطفی

افزایش سن معمولاً با کاهش توانایی های جسمانی همراه است. از طرفی، سالمند بازنشسته ممکن است به دلیل پایان روزهای شاغل بودنش، کمتر حس مفید بودن داشته باشد. نگهداری از کودکان و نوپایان، مشاهده‌ی رشدشان و آگاهی نسبت به وابسته شدن کودکان به آن‌ها، اعتماد به نفس و حس ارزشمندی را در سالمندان تقویت می کند.

از طرف دیگر، در اثر وقت گذراندن با کودکان، زمان کمتری به تنهایی می‌گذرد. حضور در جامعه و دور از انزوا، به بهبود روحیه و روابط عاطفی افراد کمک می کند. تبادل حس عشق و محبت دو طرفه احساس امید به زندگی را در سالمندان افزایش می‌دهد و این نیز تحت تاثیر تعامل سالمندان و کودکان است.

تاثیر تعامل سالمندان و کودکان

 

جمع بندی

در اکثر اوقات،تاثیر تعامل سالمندان و کودکان، تاثیری مثبت است و در رشد فردی طرفین تاثیر گذار است. با مدیریت درست زمان و پیدا کردن افراد درست، می توان مراکز نگهداری از کودکان و سالمندان را به هم پیوند داد. نتیجه‌ی این ارتباط نسل ها، بهبود روابط بین فردی و داشتن جوانان بهتر در آینده‌ی جامعه است.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان