بهترین روش های ترک سیگار برای سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

ترک سیگار Quitting Smoking  برای افراد سالمند فواید زیادی دارد و بر سلامت عمومی جسم و ذهن تاثیرگذار است. اثران ترک سیگار برای افرادی که چندین سال سیگار کشیده اند در عرض چند روز ظاهر می شود.

بنابراین مهم نیست که فرد سال دارد یا چند سال سیگار کشیده است، ترک سیگار در هر زمانی سلامت او را بهبود می بخشد. قطعا وقتی یک فرد سالمند سیگار را ترک می‌کند، چندین سال به زندگی‌ خود اضافه نموده، راحت‌تر نفس می‌کشد، انرژی بیشتری خواهد داشت و در پول خود نیز صرفه‌جویی خواهد نمود.

همچنین سایر مزایای ترک سیگار شامل موارد زیر می باشد:

کاهش خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری های ریوی
بهبود گردش خون
بهبود حس چشایی و بویایی
عدم بدبو شدن دهان و لباس
الگویی سالم برای فرزندان و نوه ها

فواید ترک سیگار
ترک سیگار Quitting Smoking  برای افراد سالمند فواید زیادی دارد.

تحقیقات مراکز معتبر بهداشت جهانی  و سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید می کند که حتی اگر 60 سال یا بیشتر دارید و برای چندین دهه سیگار کشیده اید، ترک سلامتی برای سلامتی شما مفید خواهد بود.

سیگار عمر انسان را کوتاه می کند. این عامل باعث مرگ یک نفر از پنج مرگ در ایالات متحده می شود.

عوارض استعمال دخانیات:

بیماری ریه.

سیگار به ریه ها و مجاری تنفسی آسیب می رساند و گاهی باعث بروز برونشیت مزمن می شود. همچنین می تواند باعث آمفیزم شود که ریه های فرد را از بین می برد و نفس کشیدن را برای او بسیار سخت می کند.

بیماری قلبی.

سیگار کشیدن خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

سرطان.

سیگار می تواند منجر به سرطان ریه، دهان، حنجره، مری، معده، کبد، پانکراس، کلیه، مثانه و دهانه رحم شود.

مشکلات تنفسی.

افرادی که سیگار می کشند، احتمال ابتلا به آنفولانزا، ذات الریه یا سایر عفونت های تنفسی در آنها افزایش می یابد.

پوکی استخوان.

افراد سیگاری احتمال بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان (استخوان های ضعیف) دارند.

بیماری های چشم.

سیگار خطر ابتلا به بیماری های چشمی را افزایش می دهد و می تواند منجر به از دست دادن بینایی و حتی نابینایی ، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) شود.

دیابت.

احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری است و سیگار کشیدن کنترل دیابت را پس از ابتلا به آن دشوارتر می کند. دیابت یک بیماری جدی است که می تواند منجر به نابینایی، بیماری قلبی، بیماری عصبی، نارسایی کلیه و قطع عضو شود.

سیگار کشیدن همچنین می‌تواند ماهیچه‌ها را به راحتی خسته کند، ترمیم زخم‌ها را سخت‌تر کند، خطر اختلال نعوظ را در مردان افزایش دهد و پوست را کدر و چروک‌شده نماید.

مزایای ترک سیگار
سیگار کشیدن می‌تواند ماهیچه‌ها را به راحتی خسته کند.

COVID-19 و سیگار کشیدن

افراد سالمند بیشتر احتمال دارد که به شدت تحت تاثیر COVID-19 قرار گیرند و بیمار شوند. سیگار کشیدن می تواند احتمال بستری شدن در بیمارستان، نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی برای کمک به تنفس، یا نیاز به مراقبت های ویژه را در صورت ابتلا به ویروس کووید-19 افزایش دهد.

نیکوتین یک ماده اعتیار آور است

نیکوتین ماده مخدر موجود در تنباکو است که سیگار را بسیار اعتیاد آور می کند. اگرچه برخی از افرادی که سیگار را ترک می کنند علائم خاصی ندارند، بسیاری از افراد همچنان میل شدید به کشیدن سیگار دارند.

این افراد ممکن است احساس عصبانیت، گرسنگی یا خستگی کنند. برخی از افراد سردرد دارند، احساس افسردگی می کنند یا دچار مشکل خواب یا تمرکز می شوند. این علائم به مرور زمان محو می شوند.

گام های اساسی برای ترک سیگار در سالمندان:

بسیاری از مردم می گویند اولین قدم برای ترک سیگار، گرفتن تصمیمی قاطع برای ترک و انتخاب تاریخ قطعی برای انجام این کار است. بنابراین لازم است برای رویارویی با موقعیت هایی که میل شما به سیگار کشیدن را افزایش میدهد، برنامه ریزی کنید.

ممکن است لازم باشد روش‌های زیادی را امتحان کنید تا بهترین روش را پیدا کنید. اما مهم ترین اقدامات شامل موارد زیر است:

با پزشک مشورت کنید

– در خصوص خودمراقبتی برای ترک سیگار اطلاعات کسب کنید
– به مشاوره فردی یا گروهی مراجعه کنید.
– برنامه های ترک سیگار تلفن همراه را دانلود کنید
– از یک دوست کمک بخواهید.
– به این فکر کنید که با پولی که برای سیگار خرج می کنید چه کاری می توانید انجام دهید و یک سیستم پاداش راه اندازی کنید.
– پیاده روی کنید یا فعالیت بدنی جدیدی را امتحان کنید که از آن لذت می برید.
– برای کمک به رفع علائم ترک نیکوتین دارو مصرف کنید.

برخی از افراد نگران افزایش وزن در صورت ترک هستند. بنابراین برنامه ای برای ورزش و فعالیت بدنی در هنگام ترک سیگار تنظیم کنید.

پیشنهاد مقاله: تکنیک‌های تحریک حسی سالمند مبتلا به زوال عقل

استفاده از محصولات ترک اعتیاد

هنگامی که سیگار را ترک می کنید، ممکن است برای مقابله با میل بدن خود به نیکوتین به حمایت نیاز داشته باشید. محصولات جایگزین نیکوتین به برخی افراد سیگاری کمک می کند تا سیگار را ترک کنند. می‌توانید آدامس، چسب یا قرص‌های پاستیل را بدون نسخه بخرید.

داروهای تجویزی پزشک نیز وجود دارد که ممکن است به شما در ترک سیگار کمک کند. اسپری بینی نیکوتین یا اسپری استنشاقی می تواند علائم ترک را کاهش دهد و ترک سیگار را برای شما آسان تر کند.

ترک سیگار افراد مسن
تنباکوی بدون دود باعث سرطان دهان و پانکراس می شود.

سیگار برگ، پیپ، قلیان، تنباکوی جویدنی و انفیه بی خطر نیستند

برخی افراد فکر می کنند تنباکوی بدون دود (تنباکوی جویدنی )، پیپ، و سیگار برگ جایگزین های بی خطری برای سیگار هستند.اما حقیقیت چیز دیگری است.

تنباکوی بدون دود باعث سرطان دهان و پانکراس می شود. همچنین باعث ضایعات پیش سرطانی (معروف به لکوپلاکی دهان)، مشکلات لثه و اعتیاد به نیکوتین می شود.

افراد که پیپ می کشند ممکن است به سرطان دهان، لب، حنجره، مری و مثانه مبتلا شوند. افرادی که هنگام سیگار کشیدن دیگران دود آن را استنشاق می کنند نیز در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه و همچنین بیماری قلبی، برونشیت مزمن، بیماری مزمن انسدادی ریه و آمفیزم هستند.

استفاده از قلیان برای کشیدن تنباکو خطرات بسیاری را برای سلامتی به همراه دارد.

استنشاق دود سیگار دیگران خطرناک است

دود سیگار کشیدن، سیگار برگ و پیپ دیگران می تواند مشکلات جدی سلامتی را برای خانواده، دوستان و حتی حیوانات خانگی افراد سیگاری ایجاد کند. دود سیگار دیگران به ویژه برای افرادی که از قبل بیماری ریوی یا قلبی دارند خطرناک است.

در بزرگسالان، دود سیگار می تواند باعث بیماری قلبی و سرطان ریه شود. در نوزادان نیز می تواند خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را افزایش دهد، که مرگ غیرقابل توضیح کودک زیر 1 سال است.

همچنین اگر کودکان در اطراف دود سیگار باشند بیشتر احتمال دارد دچار مشکلات ریوی، عفونت گوش و آسم شدید شوند.

خطرات سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی نیز باعث انتقال نیکوتین، طعم دود و سایر مواد شیمیایی به بدن افراد می شود. گاهی اوقات به آن‌ها «سیگ‌های الکترونیکی»، «قلیان‌های الکترونیکی»، «مد»، «قلیان‌های بخار»، «ویپ‌ها»  گفته می‌شود و ممکن است شبیه سیگارهای معمولی، خودکارها یا حتی میله‌های USB باشند.

این دستگاه ها ممکن است علاوه بر نیکوتین حاوی مواد مضر مانند سرب و مواد شیمیایی باشند که اعتیادآور است. برخی از طعم دهنده ها در سیگارهای الکترونیکی با بیماری ریوی مرتبط هستند.

دانشمندان هنوز در حال بررسی اثرات طولانی مدت سیگارهای الکترونیکی بر سلامتی افراد هستند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) سیگارهای الکترونیکی را به عنوان ابزاری برای ترک سیگار تایید نکرده است. شواهد محدودی وجود دارد که نشان می دهد آنها به ترک سیگار کمک می کنند.

فواید ترک سیگار
دانشمندان در حال بررسی اثرات طولانی مدت سیگارهای الکترونیکی بر سلامتی افراد هستند.

فواید ترک سیگار

خبر خوب این است که پس از ترک سیگار، حتی در سنین 60، 70 یا بیشتر از آن مزایای زیر را تجربه خواهید نمود:

  • ضربان قلب و فشار خون به سطوح طبیعی تری کاهش می یابد.
  • پایانه های عصبی شروع به بازسازی می کنند، بنابراین می توان توانایی بویایی و چشایی بهتری داشت.
  • ریه ها، قلب و سیستم گردش خون بهتر کار خواهند کرد.
  • سرفه و احساس تنگی نفس کمتر می شود.
  • خطر حمله قلبی یا سکته کاهش می یابد.
  • تنفس بهبود می یابد.
  • احتمال ابتلای فرد به سرطان کمتر خواهد بود.

مهم نیست چند سال دارید، همه این فواید سلامتی دلایل مهمی برای برنامه ریزی برای ترک سیگار هستند.

بسیاری از افراد قبل از اینکه سیگار را برای همیشه ترک کنند، نیاز به چند بار تلاش دارند. اگر چند بار در تسیلم میل شدید به کشیدن سیگار شدید، احساس شکست  نداشته باشید. می توانید دوباره تلاش کنید و موفق شوید. این نکات را امتحان کنید تا به هدف خود بازگردید.

برای به دست آوردن مزایای ترک سیگار هرگز دیر نیست. ترک سیگار، حتی در مراحل بعدی زندگی، می تواند به طور قابل توجهی خطر بیماری قلبی، سکته و سرطان و خطر مرگ زوردس را کاهش دهد.

مرکز پرستاری زندگی برتر اکسین با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان