راه‌هایی برای ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا هنری تخصصی است که از هر کسی برنمی‌آید و هنگام مواجه شدن با این کودکان بسیار مهم خواهد بود چون ارتباط گرفتن با این افراد مثل ارتباط برقرار کردن با بچه‌های عادی نیست و نیاز به توانایی‌هایی دارد.

ما در موسسه زندگی برتر اکسین پرستارهایی مجرب و متخصص داریم که می‌توانند با کودکان ناشنوا یا کم‌شنوای شما به بهترین نحو ارتباط برقرار کنند یا حتی به آن‌ها آموزش دهند؛ اگر نیاز به همچین پرستاری دارید یا خودتان سوالی درباره این موضوع دارید با شماره 02141094 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان متخصصان موسسه استفاده کنید.

راه‌های ارتباط با کودکان کم شنوا و ناشنوا

این دو روش، روش شفاهی (لب خوانی) و روش اشاره ( دستی) اند. بعضی‌ها برای کودک کم‌شنوا بر روش شفاهی با استفاده از باقی مانده شنوایی آن‌ها تاکید داشته و برای کودکان ناشنوا بر روش ایما و اشاره تاکید دارند.

اما گروه سومی برای ارتباط گیری با این کودکان روش کلی را پیشنهاد می‌دهند که شامل هر دو روش اشاره و لب خوانی است. با توجه به این که این روش برآیند دو روش قبلی بوده و بر اساس تجربه‌ها این روش کاربردی‌تر بوده است، متخصصان برای ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا  روش کلی را به مربی‌ها و والدین پیشنهاد می‌دهند.

انواع رویکرد برای ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا

به جز روش کلی رویکرد‌های مختلف دیگری هم وجود دارد که هر کدام، برای بعضی از این کودکان پیشنهاد می‌شوند؛ در دانشگاه گالادت به تازگی نگاهی مطرح شده که شامل پنج طیف است و والدین می‌توانند برای ارتباط گیری با کودکشان با کمک متخصصان یکی از این روش‌ها را انتخاب کنند و شامل موارد زیر است.

  1. روش ارتباط گیری کاملاٌ دیداری: در این روش فقط با استفاده از دیده‌های فرد یا همان زبان اشاره برای برقرار کردن ارتباط استفاده می‌شود.
  2. رویکرد بیشتر دیداری و کمی شنوایی: در این روش بیشتر از زبان اشاره و کمی هم ارتباط کلامی و لب خوانی به کار برده می‌شود.
  3. روش پنجاه پنجاه: در این رویکرد برای برقرار کردن ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا از زبان اشاره و لب خوانی به یک اندازه استفاده می‌شود.
  4. راه بیشتر شنوایی: این مورد بیشتر از طریق گفتار و با تکیه کمی به بینایی (برای واضح‌تر کردن گفتار) انجام می‌شود. برای درک این روش تکنیک‌های خاصی مثل آموزش گفتار خوانی لازم است؛ در این رویکرد ارتباط کلامی با مقدار کمی اشاره برای وضوح همراه است.
  5. رویکرد کاملا شنوایی: پایه اصلی این ارتباط اطلاعات شنوایی کودک است و از طریق زبان گفتاری با او ارتباط گرفته می‌شود ( مقدار بسیار کمی هم نشانه بینایی)

انتخاب روش ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا

بعد ازاینکه متخصصان تأیید کنند کودک دچار کم‌شنوایی یا ناشوایی است؛ در ابتدای راه توانبخشی و ارتباط با او والدین باید زیر نظر و راهنمایی متخصصان برای راه ارتباطی بین خود و کودکشان تصمیم بگیرند. این پروسه تخصصی معمولا به روش زیر انجام می‌پذیرد.

  • اول از همه باید راجع به همه رویکردهای ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا اطلاعاتی دقیق و کامل به والدین داده شود.
  • حالا باید خانواده و متخصصین با هم جلسه یا جلسات مشاوره ای برگزار کنند تا شرایط فردی کودک به طور دقیق بررسی شود؛ مهم علت برگزاری این جلسه جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد نحوه رشد و تحول کودک است. برای این کار باید پاسخ یک سری سوال مشخص شود که در زیر آمده اند.
  1. دو فرهنگی یا دو زبانه بودن: مسلط شدن کامل به زبان اشاره، قبل از تسلط به زبان گفتاری.
  2. شفاهی شنیداری: بهتر کردن توان گفتاری، با استفاده از کمک افزارهایی مثل سمعک.
  3. گفت و گو نشانه ای: افزایش توانایی در گفتار با استفاده از سمعک و حضور در اجتماع و ارتباط با افراد شنوا
  4. کلامی شنیداری: بهبود توان گفتاری تا بتوان با جامعه کم شنوایان تلفیق شد.
  5. ارتباط کلی: انتخاب یک روش برای برقراری ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا

سخن پایانی

ارتباط با کودکان کم‌شنوا و ناشنوا سختی‌های خودش را دارد و باید بر طبق نوع رویکرد ارتباطی انتخاب شده اصلی انجام شود تا کودک دچار مشکل نشود؛ همچنین این کودکان باید در اجتماع حضور پیدا کنند تا مهارت‌های ارتباطیشان قوی بماند و افت نکند.

از طرف دیگر آموزش‌های مورد نیاز کودک نیز باید از همین راه‌ها به او آموزش داده شود، اگر شما به هر دلیلی توانایی انجام همه این کارها با هم را ندارید می‌توانید از کمک یک پرستار کمک بگیرید تا مراقبت از فرزند دلبندتان به بهترین نحو ممکن انجام شود.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان