پیشگیری ، درمان و پرستاری از سالمند مبتلا به زخم معده

پرستاری از سالمند زخم معده ای

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

پیشگیری ، درمان و پرستاری از سالمند زخم معده ای بسیار مهم  و حساس است و خطرات و چالش هایی که فرزندان والدین سالخورده با آن مواجه هستند الزامی است که حتما برطرف شود تا برای اجتناب از شرایط بحرانی برای سلامتی و مدیریت موثر آنها در صورت بروز مشکل به آنها کمک کند. یکی از این شرایط سخت، زخم معده است. همچنین به عنوان زخم سیستم گوارشی نیز شناخته شده است، این بیماری در ناحیه داخلی شکم یا در قسمت فوقانی روده کوچک دیده می شود.

زخم معده یک زخم گوارشی و دردآور در معده است.زخم‌های گوارشی زخم‌های خیلی  بازی هستند که در داخل پوشش داخلی معده و قسمت بالایی روده کوچک ایجاد می‌شوند. زخم معده ممکن است به آسانی هر چه تمام تر اتفاق بیافتد، اما بدون درمان مناسب، می تواند بسیار شدید شود. برای آشنایی با علائم و علل این بیماری و توصیه های موثر برای درمان این بیماری  در سیستم گوارشی ، زخم (زخم معده) مقاله زیر را مطالعه کنید.

این شرایط می تواند منجر به درد و ناراحتی و همچنین افزایش خطر عوارض و نگرانی های مختلف برای شود. دو نوع اساسی زخم گوارشی وجود دارد که پرستار سالمند باید با آنها آشنا باشد. این شامل زخم معده و زخم های اثنی عشر (دوازدهه) می شود.

زخم معده آنهایی است که در داخل معده قرار دارند، پرستاری سالمند زخم سیستم گوارشی در حالی که زخم های اثنی عشر در دوازدهه یا قسمت فوقانی روده کوچک تشکیل می شوند. این زخم‌ها می تواند به دلایل مختلفی شکل بگیرد. شایع ترین دلیلی که منجر به توسعه این نوع آسیب می شود، pylori (H. pylori) Helicopter  است که یک باکتری است که می تواند در این ناحیه بدن رشد کند و منجر به آسیب به بافت‌های سیستم گوارشی شود.

موارد رایج زخم معده که می توانند دردناک باشند

یکی دیگر از موارد بسیار رایج که می تواند منجر به زخم معده شود، استفاده طولانی از داروهای مسکن مانند ناپروکسن سدیم، ایبوپروفن و آسپرین است که پرستار  سالمند زخم معده ای باید از این موضوع آگاه باشد و توصیه های لازم را انجام دهد. علی رغم اعتقاد عمومی، خوردن غذای تند و یا تنش در واقع منجر به ایجاد زخم معده نمی شود. با این حال، این شرایط می تواند زخم معده را که پیش از این پیشرفت کرده، بدتر کند. برخی از عوامل خطرساز که باعث افزایش احتمال ابتلای سالمند تحت نظر پرستار سالمند  زخم معده  ای می‌شود.

پرستاری از سالمند زخم  معده ای

پرستاری از سالمند زخم  معده ای و سیستم گوارشی ، مصرف سیگار و مصرف طولانی مدت مشروبات الکلی، در حالی که بسیاری از افراد مبتلا به زخم معده هیچ علائمی را تجربه نمی کنند، درمان آنها به درستی انجام نمی‌شود و می تواند منجر به انواع مختلفی از مشکلات جدی شود، از جمله خونریزی داخلی، انسداد دستگاه گوارش و عفونت هایی که برای سلامتی و رفاه سالمند خطرناک است.

یکی از بهترین تصمیمات است که اطرافیان سالمند می توانند برای آنها در طول مسیر مراقبت از والدین خود (همان سالمند) با انجام دهند استخدام پرستار سالمند است. ارائه دهندگان خدمات مراقبت از خانه سالمند می تواند با یک سالمند در برنامه به دقت برنامه ریزی شده ای همراه باشد که با نیازها، چالش ها و محدودیت های سالمندان سازگار باشد به نحوی که برای آنها مناسب باشد. این به این معنی است که آنها می توانند از این شیوه زندگی طراحی شده توسط پرستار سالمند، لذت ببرند که در عین حال که فعال و مشغول هستند، اما امن، راحت و سالم نیز هستند.

زخم معده جز بیماری های شایع  همه دوران مخصوصا دوران سالمندی است. این بیماری به اکثر پرستاری ها  از سالمند زخم معده ای به میزان خوبی به درمان پاسخ می دهد اما اگر به آن توجه نشود و نادیده گرفته شود باعث ایجاد مشکل برای سالمند و  فرزندان وی می گردد.

یک روش رایج برای کاهش دردهای ناشی از بیماری‌هایی مثل کمر درد، مصرف مسکن‌هایی مثل بروفن، ژلوفن و ‌دیکلوفناک است. اما سالمندان باید به این نکته توجه داشته باشند که، مصرف مسکن‌ها ریسک ایجاد زخم و خونریزی در معده و کل سیستم گوارشی را افزایش می دهد و پرستاری از سالمند زخم معده ای را سخت تر و دشوارتر می کند.

پیشنهاد مقاله : بخیه زدن و کشیدن بخیه در منزل

علائم این بیماری (زخم معده و سیستم گوارشی) در بیشتر افراد به خوبی  قابل تشخیص نیست مخصوصا در سالمندان، به صورتی که از هر 30 بیماری، یک بیمار که دچار خونریزی از زخم شده ، هیچ درد شدید و غیر قابل تحملی را احساس نمی‌کند. زخم معده در اثر تماس با اسید معده باعث درد در بیمار با سیستم گوارشی حساس و مستعد زخم معده با پیشینه وراثتی می‌گردد. اما برخلاف تصور عموم  خونریزی زیاد و غیر قابل کنترل از زخم معده ، اثر اسید معده را کاهش داده و تا حدودی درد را  به خوبی پنهان می سازد.

درمان زخم معده و سیستم گوارشی
زخم معده جز بیماری های شایع  همه دوران مخصوصا دوران سالمندی است.

پرستاری از  سالمند زخم معده ای و پرستار دوره دیده  می تواند یک دوره مراقبتی و پشتیبانی جهت کمک و تشویق کاملا منحصر به فرد برای شخصیت، اهداف و باورهای سالمندان طراحی کند تا آنها بتوانند شیوه زندگی خود در طول سال های پس از آن به گونه ای که دوست دارند و لایق آن هستند با کمک پرستار سالمند بگذرانند.

هنگامی که بحث کمک به سالمندان  و پرستاری از سالمند زخم معده ای در مقابله با بیماری های چالش برانگیز و سخت مانند زخم معده مطرح است، پرستار سالمند زخم معده ای می‌تواند به آنها کمک کند تا شرایط خود را درک کنند، مطابق با داروهای خود و دستورالعمل ها برای شیوه زندگی که توسط پزشک آنها مطرح شده است رفتار کنند، و همچنین پرستار سالمند حمایت و تشویق لازم برای کمک به سالمندان در حفظ کیفیت زندگی خود در حالی که با بیماری مقابله می‌کنند را برایشان فراهم می‌کند.

کلام آخر

ما در موسسه پرستاری زندگی برتر سعی کردیم که به مشکلات گوارشی مخصوصا بیماری زخم معده بپردازیم و در این مقاله تا آنجا که میتوانستیم به طور خلاصه به شما درباره پرستاری از  سالمند زخم معده ای توضیح دهیم و از صمیم قلب امیدواریم که برای شما این مقاله مفید بوده باشد.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان