5 نکته مهم در پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی موضوعی است که امروز با هم تو این مقاله بررسی می‌کنیم و توی این مقاله شما را برای انتخاب بهترین پرستار راهنمایی می‌کنیم.

سکته مغزی

قبل از بررسی  پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی خوب است که با هم اطلاعاتی راجع به سکته مغزی به دست بیاوریم و بدانیم این سکته چیست؟

سکته مغزی یا به اصطلاح علمی آن حادثه‌های مغزی_عروقی به نوعی یک مشکل نورولوژِیک ناگهانی است که در اثر ایجاد اختلال در خون رسانی به ناحیه ای از مغز به وجود می‌آید، به بیان دیگر اگر به قسمتی از مغز خون نرسد این قسمت مغز از عملکرد طبیعی باز می‌ماند که آن را سکته مغزی می‌گویند.

نحوه مراقبت و درمان فرد مبتلا به سکته مغزی:

درمان و مراقبت اولیه بعد از سکته مغزی بسیار حساس بوده و از اهمیت و دقت بالایی برخودار است، بعد از سکته مغزی دائما باید فرد زیر نظر گرفته شود و اقدامات خاصی برای محافظت از راه تنفسی وی انجام شود.

باید فرد را سی تی اسکن کنند و اگر لخته خونی در شریان خون مشاهده شد با استفاده از دارو‌های ترمبولیتیک اقدام به حل مشکل کرد اما در هر موردی این دارو به کار نمی‌آید و ممکن است حتی باعث افزایش خطر خون‌ریزی مغزی شود به همین خاطر پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

نکاتی که در پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی باید بدانید:

اگر خدایی نکرده یکی از افراد خانواده یا اقوام شما دچار سکته مغزی شده اند اصلا نگران نباشید و با خیال راحت پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی خود را به موسسه زندگی برتر اکسین بسپارید تا با رعایت تمام نکات از بیمار شما که اتفاقا پرستاری ویژه و سختی نیاز دارد به بهترین شکل مراقبت شود.

پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی با ورزش دادن او:

بلافاصله بعد از بهبود نسبی بیمار باید برای او ورزش‌های خاصی در نظر گرفته شود چرا که بعد از سکته مغزی افراد با اختلالات حرکتی مواجه می‌شوند و فردی که وظیفه پرستاری بیمار مبتلا به سکته مغزی را دارد باید ورزش‌ها و حرکات بدنی لازم را بداند تا به سیم کشی دوباره مغز وی کمک کند.

یادداشت و ثبت عوارض جانبی دارو‌ها:

داروهایی که برای افراد مبتلا به سکته مغزی تجویز می‌شوند معمولا متفاوت و از گروه های خاص دارویی مثل رقیق کننده‌های خون، کنترل کننده چربی و کلسترول و … اند. متاسفانه همه دارو‌ها عوارض جانبی دارند که بسیار عادی است فرد به بعضی از آن‌ها واکنش خوبی نشان ندهد و فردی که پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی را انجام می‌دهد وظیفه مراقبت از این مورد را هم به عهده دارد.

روحیه دادن به بیمار سکته مغزی:

یکی دیگر از عامل‌های مهمی که فردی که وظیفه پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی را دارد دادن روحیه و حفظ ایمان بیمار به خوب شدن دوباره است، با توجه به عوارضی که گاهی اوقات فرد دچار سکته مغزی با آن رو‌به‌رو می‌شود مثل عدم کنترل ادرار، عدم توانایی حرکت و … ممکن است دچار تضعیف روحیه شود که یک پرستار خوب می‌تواند از این مورد جلوگیری کند.

آشنا به عوارض سکته مغزی:

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که فرد موظف به پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی داشته باشد این است که عوارض سکته مغزی و راه‌های مقابله و حتی پیشگیری از ایجاد آن‌ها را داشته باشد، مثلا یکی از عوارض سکته مغزی افتادن ناگهانی فرد است که اگر فردی متخصص باشد حتی به چیدمان خانه و چیز‌هایی که اطراف بیمار است هم دقت می‌کند تا از آسیب‌های ناگهانی و غیر منتظره جلوگیری کند.

ارتباط داشتن با پزشکان و مددکاران اجتماعی:

از آنجایی که پرستاران  موسسه پرستاری زندگی برتر اکسین همگی دارای تخصص اند و در کنار پرستاران متخصص امکان مشاوره‌های 24 ساعته رایگان هم وجود دارد خیال شما راحت باشد که اگر در هر بخشی از پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی مشکلی پیش بیاید مرکز زندگی برتر اکسین در کنار شما خواهد بود.

مراقبت از حالات روحی بیمار بعد از سکته مغزی:

نکته مهم دیگر در پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی در نظر گرفتن حالات روحی مختلف اوست، پس از سکته مغزی بعضی از بیماران به طغیان‌های روحی مثل گریه یا خنده ناگهانی مبتلا می‌شوند که این مورد ممکن است نشانه ای از پیوند در عصب‌های مغز باشد، در موارد دیگر فرد ممکن است دچار افسردگی شود که این مورد هم نیازمند پرستاری تخصصی است.

مواردی که گفتیم در پرستاری از بیمار مبتلا به سکته مغزی بسیار مفید و واجبند و باید در مراقبت از این افراد در نظر بگیرید،

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان