مراقبت و نگهداری از کودکان پیش دبستانی توسط پرستار کودک

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

کودکان در سنین مختلف نیاز های متفاوتی دارند که پرستار کودک باید با آنها آشنا باشد. کودکان پیش دبستانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. نگهداری از کودکان پیش دبستانی چیزی که امروز می خواهیم در موردش صحبت کنیم ، بخش زیادی از کار پرستار کودک در مراقبت از این کودکان به “استقلال دادن” بر می گردد.

پرستار کودک باید به آنها اجازه دهد تا کارها را خودشان انجام دهند و اعتماد به نفس لازم را به دست بیاورند. نگهداری از کودکان در این سن به دانش و اطلاعات نیاز دارد . بنابراین، پرستار کودک باید خودش را برای سوالات مداوم آنها آماده کند. همچنین باید استراتژی های مناسبی را برای برخورد با سوء رفتار های کودک در نظر داشته باشد.

کودکان پیش دبستانی 3 تا 5 ساله هستند. مراقبت از این کودکان می تواند برای پرستار کودک بسیار جذاب باشد، چرا که کودکان به افرادی با عقاید و تفکرات مستقل و در عین حال کودکانه تبدیل می شوند. اما در مقابل به دلیل انرژی بسیار زیاد این کودکان، کار او می تواند با چالش ها و دردسر های زیادی همراه شود. اما در کل، با یک نگرش مثبت، کار جالب و جذابی را پیش رو خواهد داشت.

شروع به کار نگهداری از کودکان پیش دبستانی

پیش از شروع به کار باید نیاز های کودک را بشناسد. همچنین باید شناخت خوبی از کودکان در این سن را داشته باشد. کودکان ممکن است در این سن و سال دچار مشکلاتی مانند عدم توانایی کنترل خشم و یا اختلال در صحبت کردن شوند.موضوع مهم دیگر برای پرستار کودک، آگاهی از بیماری ها، آلرژی ها و وضعیت سلامتی کودک است. باید این اطلاعات را حتما از والدین بگیرد.

پیشنهاد مقاله : نشانه های پرستار کودک خوب و یک پرستار بد را بدانیم

دانستن علاقه مندی های کودک نیز از مسایلی است که پرستار کودک باید در کودکان پیش دبستانی به آن توجه ویژه ای داشته باشد. نگهداری از کودکان در سن پیش دبستانی ،که بسیار پرانرژی و بازیگوش هستند باید برای مدیریت کردن انرژی کودک و امور مربوط به آن ، نسبت به علایق کودک آگاهی کافی به دست بیاورد. می تواند از والدین بپرسد که چه چیز هایی کودک را جذب می کند و یا کودک از چه چیز هایی بدش می آید. همچنین، باید چیز هایی که حواس کودک را پرت می کند را بداند تا بتواند در زمان های ناراحتی کودک با به کارگیری آنها حواس کودک را از موضوع ناراحت کننده پرت کند.

داشتن حس استقلال نگهداری از کودکان پیش دبستانی

در حالی که کودکان پیش دبستانی هنوز در کار ها به کمک زیادی نیاز دارند، پرستار کودک می تواند روی ظرفیت آنها برای استقلال کار کند. بخش زیادی از کار او در مراقبت از کودکان در این سن به کاهش وابستگی و استقلال مربوط می شود. چرا که این کودکان قرار است برای اولین بار برای مدتی دور از والدین و خانه بمانند.

پرستار کودک با تشویق کودک می تواند اعتماد به نفس لازم را برای او به وجود بیاورد و باعث شود که کودک بتواند در آینده کارهایش را خودش انجام دهد.نگهداری از کودکان توسط مراقب باید آرام آرام امور اولیه و روزمره کودک را به عهده خودش بگذارد.

در بسیاری از پیش دبستانی ها به کودکان آموزش داده می شود که لباس هایشان را خودشان آویزان کنند و بعد از غذا خوردن، طرف شان را بردارند. بهتر است که پرستار کودک تا حد ممکن از انجام اینگونه کارها برای کودک خودداری کند تا کودک آنها را خودش انجام دهد. بدیهی است که اگر پرستار کودک این کارها را خودش انجام دهد، زمان بسیار کمتری را خواهد گرفت. اما پرستار کودک با این کار کمکی به پیشرفت و یادگیری کودک نخواهد کرد.

در بسیاری از پیش دبستانی ها به کودکان آموزش داده می شود که لباس هایشان را خودشان آویزان کنند و بعد از غذا خوردن، طرف شان را بردارند. بهتر است که پرستار کودک تا حد ممکن از انجام اینگونه کارها برای کودک خودداری کند تا کودک آنها را خودش انجام دهد. بدیهی است که اگر این کارها را خودش انجام دهد، زمان بسیار کمتری را خواهد گرفت. اما با این کار کمکی به پیشرفت و یادگیری کودک نخواهد کرد.

حس خودباوری در مراقبت از کودکان در حال رشد

پرستار کودک باید به کودک این فرصت را بدهد که بتواند خودش مشکلات ساده را حل کند. اگر پرستار کودک ببیند که کودک نمی تواند از عهده آن بر بیاید، می تواند ورود کند. برای مثال اگر کودک می خواهد وسایل بازی اش را جمع کند اما این کار را به کندی و با دشواری انجام می دهد، باید به او کمی زمان بدهد. تا جایی که کار کودک امنیت او را به خطر نمی اندازد، پرستار کودک می تواند صبر کند.

نباید کارهایی که کودک در انجام آنها تلاش کرده است را اصلاح کند. برای مثال، اگر پرستار کودک از کودک خواسته است که تختش را مرتب کند و کودک این کار را کمی ناقص انجام دهد، نباید تخت را دوباره مرتب کند. در واقع، نباید هیچ کدام از کارهای کودک را اصلاح کند مگر اینکه لازم و ضروری باشد. چرا که با این کار این احساس را به کودک می دهد که کارش خوب نبوده و باعث دلسردی او می شود.

موضوع مهم دیگر برای نگهداری از کودکان این است که پرستار کودک نباید از واگذار کردن کارها به کودک احساس گناه کند. کودک در این سن ظرفیت کافی برای کمک کردن به در انجام امور و همچنین انجام بعضی امور شخصی مانند لباس پوشیدن، جمع کردن ظرف بعد از خوردن غذا و … را دارد. نگران نباشید!

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان