نکات مراقبتی از سالمند مبتلا به شکستگی استخوان را بدانیم

استخدام انواع پرستار سالمند

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

نکات مراقبتی از سالمند مبتلا به شکستگی استخوان را با هم در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

سالمندی و شکستگی استخوان‌ها:

متاسفانه با بالا رفتن سن احتمال شکستگی هر کدام از استخوان‌ها و از طرف دیگر روند بهبود و معالجه آن نیز افزایش پیدا می‌کند یا به عبارت دیگر دوران نقاهت آن‌ها طولانی‌تر خواهد بود و از همین رو رعایت نکات مراقبتی از سالمند مبتلا به شکستگی استخوان هم اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند.

انواع شکستگی و علائم:

قبل از توضیح نکات مراقبتی از سالمند مبتلا به شکستگی استخوان خوب است انواع شکستگی را بشناسید و تفاوت‌های آن‌ها را بدانید. اولین نوع شکستگی، شکستگی باز است که در آن استخوان پوست را شکاف داده و از آن خارج می‌شود؛ دومین نوع شکستگی، شکستگی بسته است که پوست شکاف بر نمیدارد و شکستگی‌ها در داخل بدن می‌مانند.

در هر دو نوع شکستگی این علائم را می‌توان مشاهده کرد: ممکن است محل آسیب حساس شده باشد و با دست زدن درد بگیرد، در محل آسیب دیده کبودی یا ورم مشاهده شود، عضو آسیب دیده تغییر شکل داده باشد، در حرکت اختلال ایجاد شود، احتمال دارد بشود با دست دو سر شکسته استخوان را لمس کرد.

شکستگی‌های رایج در سالمندان:

قبل از بیان نکات مراقبتی از سالمند مبتلا به شکستگی استخوان  گفتن این مورد هم ضروری است، از آنجایی که در سنین سالمندی مقدار کلسیم‌، ویتامین‌ها و پروتئین‌ها کاهش پیدا می‌کند احتمال شکستگی در همه استخوان‌های بدن هم به دلیل پوکی استخوان افزایش پیدا می‌کند؛ اما در این بین استخوان‌های دو عضو بیشتر دچار شکستگی و آسیب‌ دیدگی می‌شوند، استخوان‌های لگن و استخوان‌های ران دو عضو پر‌خطر در سنین پیری اند.

عوامل موثر در شکستگی استخوان‌ها:

همانطور که بالا‌تر هم اشاره کردیم متاسفانه در سنین سالمندی افراد معمولا دچار پوکی استخوان می‌شوند که پژوهش‌ها نشان می‌دهد حدود 80 درصد جمعیت سالمندان به آن دچارند و پوکی استخوان مهم‌ترین عامل انواع شکستگی به شمار می‌رود.

دلایل دیگری که از آن‌ها به عنوان عوامل شکستگی می‌توان نام برد شامل موارد زیر اند:

جنسیت:متاسفانه بین خانم‌ها بعد از یائسگی به دلیل کاهش هورمون استروژن تراکم استخوان کاهش پیدا کرده و نیازمند مراقبت بیشتری خواهند بود.
وراثت:همانطور که می‌دانید وراثت در تمام بیماری‌ها تاثیر گذار است و پژوهش‌های جدید نشان داده که افرادی که استخوان‌های کوچک‌تر دارند، سفید پوستان و مردم آسیا بیش‌تر در معرض پوکی استخوانند.
تغذیه:یکی دیگر از عوامل موثر در شکستن استخوان‌ها نداشتن تغذیه مناسب در کودکی است، که این مورد هم شامل بی‌اشتهایی هم پرخوری است.
مصرف دخانیات یا الکل:سیگار کشیدن و همینطور مصرف زیاد الکل و انواع دخانیات باعث از بین رفتن استخوان‌ها می‌شوند.
دارو‌ها:پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف چهار دارو همزمان باعث به خطر افتادن استخوان هاست، همچنین دارو‌های روانگردان و بعضی از دارو‌های دیگر هم استخوان‌ها را به خطر می‌اندازند.

 

بعد از شکستگی چه کنیم؟

رعایت نکات مراقبتی از سالمند مبتلا به شکستگی استخوان با توجه به ضعف بدنی و استخوان‌های آن‌‌ها اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

استراحت کردن:

مسلما همه افرادی که دچار شکستگی در هر کدام از استخوان‌های بدن می‌شوند باید استراحت کنند تا دوره نقاهتشان تکمیل شود اما این زمان در سالمندان با توجه به شرایط بدنی بیشتر خواهد بود.

مراجعه دوره ای به پزشک متخصص ارتوپد:

حتما پزشک متخصصی که شکستگی را تشخیص می‌دهد مدت زمانی را توصیه استراحت می‌دهد و به شما می‌گوید که بعد از چند وقت دوباره به او مراجعه کنید؛ ممکن است چندین دفعه برایتان نوبت ویزیت بگذارد، اما شما باید این نوبت‌ها را جدی گرفته و حتما در تمام آن‌ها به دکترتان مراجعه کنید.

استفاده از عصا یا واکر در صورت نیاز:

در نکات مراقبتی از سالمند مبتلا به شکستگی استخوان این مورد را حتما در نظر بگیرید که اگر شکستگی باعث شده فرد سالمند نتواند به درستی راه برود، بنا به تشخیص پزشک تا زمانی که نیاز باشد حتما از عصا یا واکر استفاده کند.

فیزیوتراپی:

در بعضی از شکستگی‌ها نیازی به فیزیوتراپ ندارید، اما اگر شکستگی شما به این مورد نیاز دارد حتما آن را جدی بگیرید و جلسات فیزیوتراپی را به طور کامل انجام دهید تا بهبودی هر چه زود‌تر و بهتر حاصل شود.

در مورد نکات مراقبتی از سالمند مبتلا به شکستگی استخوان موارد دیگری مثل استفاده از تخت(در بعضی از شکستگی‌ها)، خوردن به موقع دارو‌ها، غذا‌های مخصوص بهبود( بنا به تشخیص پزشک) و … هم جای می‌گیرند.

زندگی برتر اکسین و شکستگی استخوان سالمندان:

هر سوالی که از نکات مراقبتی از سالمند مبتلا به شکستگی استخوان دارید را از طریق تماس با موسسه به طور رایگان از ما بپرسید و اگر نیاز به استخدام پرستار سالمند دارید به سایت ما مراجعه کنید و بهترین‌ها را برای مراقبت از عزیزانتان به استخدام درآورید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان