مهارت پرستار سالمند ضرورت ها و ويژگی آنها جهت نگهداری

مهارت پرستار سالمند

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

انتظار می رود مهارت پرستار سالمند نسبت به جمعیت سالمندان آمریکایی از 34 میلیون نفر در سال 2000 به حدود 70 میلیون نفر تا سال 2030 افزایش یابد. برای اطمینان از نتایج سلامتی مطلوب برای افراد مسن، مهارت پرستار سالمند در هر شرایطی باید با مشکلات سلامتی سالمندان اشنا باشد و تسلط خود را در فراهم کردن درمان سالمندان نشان دهند.

ارزیابی نیازهای بهداشت سالمندان می تواند میزان بستری آنها در بیمارستان ها را کاهش دهد و باعث افزایش کیفیت زندگی و استقلال آنها شود. اطلاعات به دست امده از ارزیابی دقیق میتواند بستری مناسب برای مراقبت های پرستار سالمند از سالمندان را فراهم کند. در ادامه ی این مقاله به چند نمونه از ارزیابی ها توسط پرستار سالمند پرداخته شده است:

مهارت پرستار سالمند ارزیابی سر، گردن و صورت توسط پرستار سالمند

هدف اصلی جمجمه محافظت از مغز و سایر اندام های حساس در برابر آسیب های مستقیم است. پرستار سالمند باید دقت کند که آیا اندازه و شکل سر بیمار با ابعاد بدن او متناسب است؟ سر بر هفت مهره ی انعطاف پذیر گردن قرار دارد. در واقع گردن به سر اجازه ی حداکثر تحرک را میدهد. محدوده ی وسیعی از حرکت (ROM) از جمله ارتروز یا ضعف عضلانی، می تواند باعث درد و ناراحتی در افراد مسن شود. هنگامی که پرستار سالمند حرکات گردن را بررسی میکند، باید برای گزارش های درد، سرگیجه و یا حرکات تند و غیر طبیعی آگاه باشد.

پرستار سالمند باید توجه کند که این نشانه ها میتواند سرنخی برای بیماری فرد مانند مهره های اسیب دیده، بیماری پارکینسون، حمله ی گذرا و یا سکته ی مغزی باشد.

مهارت پرستار سالمند ارزیابی چهره توسط پرستار سالمند

هر فرد دارای ویژگی های صورت منحصر به فرد است، اما عوامل زیست محیطی، نژادی، ژنتیکی، احساسی و تغذیه تا حد زیادی بر ظاهر و عملکرد صورت تاثیر می گذارد. پرستار باید توجه داشته باشد که چشم، ابرو، بینی و دهان بیمار در صورت بیمار و متقارن است یا نه؟ ویژگی های نامتقارن نشان دهنده ی سکته مغزی را نشان می دهد. پس پرستار سالمند باید به دنبال تناسب بین تاثیر ها و رفتار ها باشد.

پرستار باید پوست صورت را برای خشک شدن، تضعیف، رطوبت و چین و چروک که به دلیل کهولت سن و به دنبال آن کاهش حالت ارتجاعی، چربی زیر جلدی و رطوبت می باشد را بررسی کند. (برای راهنمایی در مورد ارزیابی بینایی و شنوایی، کادر زیر را ببینید ) توانایی بینایی و شنوایی افراد با گذشت سن کاهش میابد. بزرگسالان سالمند بهتر است دید 40/20 و یا بهتر از این را داشته باشند.

شرایطی مانند تغییر شکل چشم، آب مروارید وگلوکوم معمولا با افزایش سن وخیم تر میشوند. سالمندان به دلیل تغییرات ساختاری در چشم، حساسیت بیشتری نسبت به روشنایی خیره کننده دارند. به دنبال آن، روشنایی زیاد ممکن است باعث افزایش خطر افتادن فرد میانسال و اسیب دیدن او شود.

پرستار سالمند و مهارت های پزشکی پرستار سالمند
مهارت پرستار سالمند ارزیابی چهره توسط پرستار سالمند

بهتر است پرستاری سالمند، بزرگسالان را تشویق کنید تا امتحان های چشم سالانه بدهند. از دست دادن شنوایی در افراد مسن معمول است و معمولا روی هر دو گوش تاثیر میگذارد. به طور کلی، بزرگسالان در شنیدن صداهای فرکانس بالا مشکل بیشتری نسبت به شنیدن صداهای فرکانس پایین دارند. بیمارانی که دارای مشکلات شنوایی هستند را باید به پزشک متخصص گوش ارجاع دهید.

اریابی سیستم اسکلتی-عضلانی و وضعیت عملکردی آن توسط پرستار

برای ناهنجاری هایی که از طریق داده های پیشینه ی سلامت بیمار جمع اوری شدند، از قبیل از دست دادن تعادل، اختلالات راه رفتن، ناهنجاری های موضعی یا عدم توانایی انتقال از یک صندلی به موقعیت ایستاده، باید مهارت پرستار سالمند بررسی های بیشتری انجام دهد.

اگر بیمار ضعیف باشد و همچنین دارای شرایط خوبی نباشد، به زمان بیشتری برای بررسی وضعیت عملکرد آن بیمار احتیاج است. یک پرستار سالمند باید سیستم های عضلانی را برای آتروفی، لرزش و حرکات ناخواسته ارزیابی کند. ازمون ROM در افراد سالمندان شبیه به آن هایی است که در سایر گروه های سنی انجام میشود. اگرچه مفاصل ملتهب شده میتواند ازمون ROM  را در سالمندان با محدودیت مواجه کند.

پرستار سالمند باید مفاصل دست ها، مچ دست ها، زانو ها، باسن ها و شانه ها- جاهایی را که بیشتر در معرض ارتریت قرار دارند-، را بررسی کند. و همچنین به گرما، رطوبت، تورم، خراشیدگی و تغییر شکل توجه کند. نگهداری عملکرد مستقل تا زمانی که بتواند کیفیت زندگی را بهبود بخشد، یک اصل اساسی در  کار پرستار سالمند است.

پیشنهاد مقاله : مهارت های ضروری توسط پرستار سالمند باید داشته باشند

بررسی توانایی شخص سالمند بیمار توسط پرستار

پرستار سالمند باید توانایی های بیمار را برای انجام فعالیت های زندگی روزمره از حمله حمام کردن، لباس پوشیدن، دستشویی رفتن، غذا خوردن و … ارزیابی کند. یک پرستار سالمند ممکن است از شاخص های استفلال مختلفی نظیر Katz درفعالیت های روزمره  یا Bartle برای ارزیابی بهتر عملکرد سالمندان استفاده کند.

همچنین پرستار سالمند باید مهارت های عملکردی پیچیده تری مانند موارد مورد نیاز برای انجام کارهای روزمره  را ارزیابی کند.انجام این فعالیت ها سالمندان را قادر میسازد که بتوانند به صورت مستقل زندگی کنند. از جمله ی این فعالیت ها میتوان به توانایی استفاده از تلفن، سفر، خرید، تهیه غذا، انجام کارهای خانه،

مصرف داروی مناسب و مدیریت پول اشاره کرد. یک پرستار سالمند با استفاده از مدل  Lawton می تواند این فعالیت ها را بررسی کرده و یک برنامه مناسب برای مراقبت از آنها را ارزیابی کنید.

ارزیابی خطر افتادن بیمار توسط پرستار

شرایطی نظیر پوکی استخوان می تواند خطر افتادن را در سالمندان افزایش دهد. زمین خوردن آن ها ممکن است منجر به جراحت با اثرات ویرانگر، از جمله کاهش عملکرد، شکستگی و گاهی اوقات مرگ شود. هنگامی که مهارت پرستار سالمند در حال ارزیابی خطر افتادن بیمار است، می تواند از ابزار معتبر و قابل اعتماد مانند مقیاس سقوط مورس یا ارزیابی گیت و تینیتی استفاده کنید. با استفاده از CMS دیگر  نمیتوان هزینه های مراقبت از سالمندان زمین خورده را پرداخت کرد، بنابراین ارزیابی خطر افتادن سالمندان و مداخلات مناسب دارای اهمیت سرشاری میباشد.

شرکت خدمات پرستاری زندگی برتر اکسین، یکی از بهترین مراکز ارائه دهنده خدمات پرستار سالمند، بیمار و کودک و نوزاد است. جهت اطلاع از خدمات پرستاری با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان