تشویق کودک به کمک کردن

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

تربیت فرزند همیشه والدین را با چالش ‌های تازه رو به رو می‌کند. پیدا کردن را‌های تشویق کودک به کمک کردن جزو چالش ‌های پرورش کودک در سن ورود به اجتماع است. راهکار های ساده ای برای آموزش کمک کردن به کودکان وجود دارد. تنبیه و تشویق جزو روش های اصلی نهادینه کردن عادات جدید در کودکان هستند. در این مقاله به بررسی انواع تشویق و نکاتی برای تاثیرگذاری ان‌ها می‌پردازیم.

تشویق کلامی

برای موقعیت‌های مختلف، کلمات مختلفی برای تشویق کودک به کمک کردن استفاده می‌شود. برای وقتی که کودک برای انجام دادن کاری تردید داشته  و کمی دلگرمی لازم دارد؛ در مقایسه با زمانی که کار مثبت را انجام داده است جملات متفاوتی استفاده می‌شود.

برای مثال، جملاتی از قبیل (تو می‌‌توانی، سارا از این کمک تو بسیار خوشحال خواهد شد، به خودت ایمان داشته باش) تاثیر مثبتی در عزت نفس کودک و افزایش میل او به انجام آن فعالیت دارد.

از طرف دیگر،هنگامی که کار درست و مثبتی انجام شده است می‌توان از جملات دیگر مانند (کارت را خوب انجام دادی، خواهرت بسیار خوشحال خواهد شد، من را سرافراز کردی) برای تشویق کردک به کمک کردن استفاده کرد.

تشویق عملی

یکی از روش‌های نشان دادن تایید به کودک، ابراز محبت جسمانی است. هر زمان که فرزندتان برای آوردن پلاستیک های خرید به داخل خانه شما را کمک کرد ، می‌توانید او را در آغوش بگیرید و به او بگویید که کارش خوب بوده است.

تقلید و الگو برداری جزو را‌ه‌های دیگر برای یادگیری کودک محسوب می‌شود. کودکی که شاهد کمک کردن پدر به مادر در هنگام غذا درست کردن باشد، ناخودآگاه یاد می‌گیرد که همه‌ی کارها  نباید بر دوش یک نفر باشد. امکان دارد دفعه‌ی بعدی که مادر برای طبخ غذا به آشپزخانه رفت، برای ریز کردن مواد غذایی یا پر کردن ظرف آب به دنبال او برود.

مهارت تشویق کردن

برای تشویق کودک به کمک کردن باید از استفاده از جملات کلیشه‌ای خودداری کنید. تحسین ظاهر کودک و یا به کار بردن یک جمله‌ی یکسان برای انواع فعالیت تاثیر چندانی در تشویق کودک به کمک کردن ندارد. برای همه‌ی فعالیت ها از جملاتی مثل( چه دختر/پسر خوبی) و یا (آفرین؛ کارت خوب بود) استفاده نکنید.

اگر کارش را درست به پایان رسانده، به طور مخصوص فقط درباره همان کار حرف بزنید. اگر در شستن ظرف ها کمک کرده، بگویید که چقدر خوشحال هستید که او ظرفش را طوری خوب شسته که برق می زنند. اگر در مرتب کردن اتاقش سهم داشته، بگویید که اتاق از اولش هم بهتر شده است.

نباید های تشویق کردن

زیاده روی نکنید

استفاده‌ی کنترل نشده از اعمال و جملات تشویقی  روی تربیت کودک تاثیر بد می‌گذارد. تشویق بیش از حد در نهایت به  بروز دو رفتار مختلف در کودک منجر می‌شود. در دسته‌ی اول، کودک به شنیدن این جمله عادت می‌کند؛ در صورتی که زمانی تشویق کمتری دریافت کند یا به دلیلی از آن محروم شود، اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد.

خوب بودن یا نبودن را منوط به شنیدن جملات تشویقی می‌داند. در دسته‌ی دوم کودکان از رفتارشان مطمئن هستند و با تشویق‌های بی دلیل می‌پندارند که نیاز به تلاش بیشتری ندارند و می‌دانند که هر کاری کنند مورد تایید و توجه قرار می‌گیرند.

تلاش را ببینید نه نتیجه را

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در تشویق کودک به کمک کردن فراموش می‌شود، تلاش وی است. فردی خردسال، با توجه به سن کم و یک سری محدودیت های فیزیکی و ذهنی، توان انجام کارها با کیفیت یک فرد بالغ را ندارد.

مثلاً زمانی که سعی می‌کند برادر کوچک ترش را لباس بپوشاند ممکن است بیشتر از همیشه زمان ببرد. یا اگر سعی در آب دادن گلدان ها دارد، ممکن است وسایل دور و اطراف را هم حین کارش خیس کند. مسئله ای که باید به آن توجه شود، تلاش کودک است نه نتیجه‌ی حاصل. به او بگویید که چقدر سعی کردن او با ارزش است و درباره‌ی اشتباهاتی که حین کار پیش آمده سکوت کنید.

جمع بندی

تشویق کودک به کمک کردن دارای نکات و جزئیاتی بیشتر از انتظار است. تنها با اصلاح چند رفتار ساده در زندگی روزمره می‌توانید کودکی مهربان و خیرخواه تربیت کنید که در آینده برای هم نوعان خود مفید واقع شود. برای استخدام پرستار بچه با کارشناسان ما تماس بگیرید.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان