تاثیر بازی‌های فکری بر کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

حتماً برای شما هم پیش آمده که هنگام تماشای بازی کودکان به تاثیر بازی‌های فکری بر روند رشد و پرورش مغز فکر کنید. شاید هم در تجربه‌ی هفتم یا هشتم خود در بازی یک بازی فکری در یک لحظه فهمیده باشید که چقدر نسبت به دفعات اول که همان بازی را انجام می‌دادید پیشرفت کرده‌اید. تاثیر بازی‌های فکری روی کارکرد مغز و پرورش آن امری قابل پیش بینی است. در این مقاله به بررسی زوایای مختلف تاثیر بازی‌های فکری بر قسمت‌های متفاوت ذهن و زندگی می‌پردازیم.

تاثیر بازی‌های فکری بر کودکان

طبق تحقیقات، بازی‌های فکری بر انواع گروه‌های سنی اعم از کودکان، نوجوانان و جوانان تاثیر گذار است. بازی‌های رایانه ای فکری بیشتر  از بازی‌های تخته ای و کارتی نزد کودکان محبوبیت دارند. این بازی‌ها ممکن است ساعت‌ها کودک را به خود مشغول کنند و پس از چند ساعت بازی متوالی نیز به سختی از کامپیوتر خود دل بکنند.
کودکان در سن رشد جسمی و مغزی هستند؛ بنابراین فعالیت‌های فکری و ذهنی اثرات پایدار تری بر کارکرد مغز آن‌ها می‌گذارد. بر خلاف تصور، استفاده ی کوتاه مدت از بازی‌های فکری بر عملکرد مغز اثرگذار است. این بازی‌ها به طور واضح روی توجه  و سلامت روانی کودکان بازخورد مثبت دارند.

برای استخدام پرستار بچه با ما تماس بگیرید

علاوه بر بافت‌های مغزی، بخش‌های دیگری نیز تحت تاثیر بازی‌های فکری قرار می‌گیرند. فعالیت‌های ذهنی روی سبک زندگی و کیفیت زندگی اشخاص تاثیر گذارند. داده‌های آماری ثابت می‌کند که بازی فکری در سنین گوناگون ، در بخش‌های مرتبط با استرس تغییر ایجاد می‌کند و در نتیجه، شاخص‌هایی مانند توجه را بهبود می‌بخشد.

تاثیر بازی‌های فکری بر آلزایمر

فعالیت‌های تحریک کننده‌ی مغز از پیر شدن سلول‌ها و از بین رفتن کارکرد آن‌ها جلوگیری می‌کنند. بازی‌های فکری از ابتلا به آلزایمر و ایجاد پلاک‌های مغزی پیشگیری می‌کنند. سودوکو یا جدول کلمات متقاطع از محبوب‌ترین بازی فکری‌های سالمندان است که می‌توانند به تنهایی و شب‌ها قبل از خواب هم آن را انجام دهند. در برخی مراکز سالمندان انجام بازی‌های درگیر کننده‌ذهن به صورت گروهی جزو برنامه‌های روتین است. انجام بازی‌های فکری تنها در سنین بالا برای جلوگیری از آلزایمر تاثیر مثبت ندارد بلکه انجام آن در سنین پایین نیز تاثیر خود را درآینده نشان خواهد داد.

تاثیر بازی‌های فکری بر قدرت استدلال

همان طور که می‌دانید بهترین راه پیشرفت در هر زمینه ای تمرین آن است. فعالیت‌ها و بازی‌هایی که ذهن را به چالش می‌کشند نیز باشگاه‌های ذهن محسوب می‌شوند. بازی‌های فکری با ایجاد فضای رقابتی و تعیین معیارهایی مانند دقت و سرعت، ذهن را به چالش می‌کشند که در زمان کمتر بازدهی بیشتر و دقیق تری داشته باشد.

توانایی‌های شناختی مانند توجه، تمرکز و حل مسئله را با فعال کردن لوب پیشانی مغز بهبود می‌یابند. افرادی که تجربه‌ی انجام تمرینات ذهنی با بازی و ریاضی و یا بازی‌های فکری را داشته اند، مشکلات کمتری را در فعالیت‌های زندگی روزمره گزارش کردند.

تاثیر بازی‌های فکری بر حافظه

روانشناسان دریافته‌اند که آموزش در واقع می‌تواند برای مهارت‌هایی مانند حافظه و حل مسئله بازده داشته باشد. اما دانشمندان هنوز در حال بررسی جزئیات مربوط به بهترین روش تبدیل این آموزش به بازی‌های مغزی هستند که کارآمد هستند. چند ساعت بازی می‌تواند باعث بهبود سرعت پردازش ذهن شود و این تاثیر سال‌ها ماندگاری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : اهمیت بازی در کودکان و نقش والدین در رشد تکامل ذهنی ، اجتماعی و جسمی کودکان

بسیاری از افراد گمان می‌کنند مسائلی مانند هوش و حافظه ذاتی است و تاثیر تمرینات مختلف را بر آن نمی‌دانند. گروهی دیگر فکر می‌کنند تنها راه پرورش ذهن استفاده از علومی ‌مانند ریاضی و فیزیک در مدرسه است و کسی بدون انجام دادن تکالیف سنگین نمی‌تواند کارکرد ذهن خود را افزایش دهد.

راه‌های بسیار لذت بخش تر و ساده تر از نشستن در کلاس‌های درس برای تقویت حافظه وجود دارد. تنها با هماهنگ کردن چند دوست نزدیک و علاقه مند، مقداری خوراکی و یک بازی فکری دسته جمعی از ابتلا به آلزایمر در سی سال آینده جلوگیری کنید.

جمع بندی

تاثیر بازی‌های فکری بر سلول‌های مغزی کاملاً ثابت شده است. نکته‌ی حائز اهمیت در این بین این است که بدانیم چگونه از این اطلاعات استفاده کنیم. انجام مداوم این بازی‌ها به حفظ کارکرد مغز، جلوگیری از پیر شدن سلول‌های مغزی و پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کند. اگر هنگام بازی کودکان و نوجوانان به آن‌ها بپیوندیم هم از معاشرت با نسل‌های جوان‌تر لذت می‌بریم و هم از فواید بازی‌های فکری.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان