اولین قاعدگی در دختران

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب

در بحث دختران و اولین قاعدگی، آگاهی یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهای قابل بررسی است. پریود فرآیندی طبیعی و لازم برای بدن زنان است که در صورت عدم دانش کافی درباره‌ی آن، ممکن است اولین خاطره‌ی آن به خاطره ای تلخ تبدیل شود. با مطالعه‌ی کافی درباره‌ی روند و مراقبت‌های آن، می‌توان مشکلات  و نگرانی های حاصل از آن را به حداقل رساند. در این مقاله به بررسی دختران و اولین قاعدگی، نشانه ها، سن و مراقبت های مرتبط با آن می‌پردازیم.

دختران و اولین قاعدگی

سن اولین پریودی ( قاعدگی ) چه زمانی است ؟

برای شروع پریود، هیچ سن مشخص و دقیقی وجود ندارد. بدن هر شخص با توجه به تاریخچه‌ی خانوادگی، ژنتیک و عوامل محیطی در زمان خاص خود به بلوغ می رسد. معمولاً بیشتر افراد بین 12-15 سالگی اولین پریود خود را تجربه می‌کنند. این عدد بسته به عوامل گوناگون متغیر است.

عوامل زیادی باعث بلوغ پیش از موعد در دختران می‌شوند. بلوغ زودرس باعث رخ دادن پریود حتی در سال های ابتدایی دبستان می‌شود. از طرف دیگر، اگر بین زنان خانواده سابقه‌ی تاخیر در اولین پریود وجود داشته باشد، دیرکرد در فرد حتی تا سال های پایانی نوجوانی نیز قابل انتظار است.

 برای دریافت کمک و پرستار در منزل کلیک کنید .

مدت زمان اولین قاعدگی چقدر است ؟

بیشتر افراد دوره های پریودی بین پنج تا هفت روز دارند اما ممکن است برای اولین بار حتی دوره ای دو روزه را تجربه کنند. کمترین و بیشترین تعداد روزهای پریود سه و ده روز است.

دختران و اولین قاعدگی

نشانه ها قاعدگی چیست ؟

فاکتورهای مختلفی نشان دهنده‌ی نزدیک شدن اولین پریود هستند. علائم بلوغ به تشخیص زمان پریود کمک می‌کند. ضخیم شدن موهای بدن، پر شدن ران و باسن و رشد مو در ناحیه‌ی تناسلی از نشانه های بلوغ در دختران است.

ترشحات مخاطی که روی لباس زیر نمایان می‌شود ممکن است خبر از نزدیک بودن اولین پریود بدهد. به طور میانگین، نه ماه پس از مشاهده‌ی اولین ترشحات پریود رخ می‌دهد. در بسیاری از افراد، حدود دو سال پس از شروع رشد سینه ها پریود می‌شوند. وجود نشانه ها به طور همزمان ، مدت قابل انتظار برای شروع سیکل ماهانه را کمتر می‌کند.

مراقبت های در زمان پریودی  ( قاعدگی ) چیست ؟

در رابطه با دختران و اولین قاعدگی، همراه داشتن ‌یک کیت مخصوص پریود جزو الزامات اولیه است. پس از رخ دادن اولین پریود، همراه داشتن یک کیف با محتویات تامپون یا پد بهداشتی، مسکن و لباس زیر تمیز برای فرد ضروری است. همراه نداشتن لوازم بهداشتی در دوران پریود می‌تواند استرس زا باشد، پس مجهز بودن در حفظ آرامش تاثیرگذار است.

حفظ بهداشت و جلوگیری از عفونت اولین چیزی است که دخترانی که اولین قاعدگی خود را تجربه می‌کنند باید آموزش ببینند. تعویض به موقع پد های بهداشتی، حمام رفتن در بازه های زمانی کوتاه و استفاده از لباس زیر نخی و تمیز جزو ضروری ترین مراقبت های بهداشتی هنگام قاعدگی است.

نوجوان باید درباره‌ ی سیکل ماهانه‌ی خود اطلاعات داشته باشد. مشورت با یک متخصص زنان می‌تواند بسیاری از نگرانی های او را از بین ببرد. در بسیاری از خانواده ها، در باره ی دختران و اولین قاعدگی آن ها، خرافات فراوانی درباره‌ی زمان پریود، مراقبت ها و ممنوعیت های دوران قاعدگی وجود دارد. گفت و گو با یک متخصص می‌تواند خرافات را از بین برده و سطح آگاهی خانواده را افزایش دهد.

حمایت روانی در زمان پریودی ( قاعدگی )

در موضوع دختران و اولین قاعدگی، می‌دانیم که یکی از نگرانی های اصلی شخص، تغییرات فیزیکی است. بلوغ با یک سری تغییرات در ظاهر و داخل بدن همراه است که می‌تواند برای دختران نوجوان ترسناک باشد. به عنوان والدین، بزرگتر و یا دوست نزدیک، حمایت روانی و کمک به پذیرش تغییرات، از وظایف شما است.

به خاطر کم و زیاد شدن هورمون های استروژن و پروژسترون، حالات روحی و روانی شخص ثابت نخواهد بود و تحریک پذیری او بیشتر می‌شود. چه در دوران ) PMS روزهای پیش از قاعدگی) و چه در طی روزهای قاعدگی؛حس خستگی، ناراحتی و افسردگی خفیف به سراغ فرد می‌آید.

جمع بندی

دختران و اولین قاعدگی مبحثی برانگیز است که اختلاف نظرات فراوانی درباره‌ی آن بین متخصصین عصر جدید و افراد مسن وجود دارد. با دقت به نشانه های پیش از قاعدگی می‌توان آمادگی لازم برای برخورد با آن را به دست آورد. با رعایت بهداشت و حفظ روحیه می‌توان به راحتی از پس اولین پریود برآمد.

موسسه پرستاری زندگی برتر

درخواست پرستار

0 0 رای ها
امتیاز خود را ثبت کنید
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

درخواست فوری پرستار و مشاوره رایگان